Gear olje Quaker State Super Quadrolube SAE 75W EP, API GL-5
Moderator: Moderatorer
Gear olje Quaker State Super Quadrolube SAE 75W EP, API GL-5
Er det noen som kjenner til om denne giroljen er å anbefale på og900 girkasser?
Mvh TAA
40039815/taa@hoegh.com
Mvh TAA
40039815/taa@hoegh.com
Re: Gear olje Quaker State Super Quadrolube SAE 75W EP, API
Hvis det er den samme som jørgen eriksson anbefaller, sier jeg bare løp og kjøp, ut og fyll ellerno sånt.taa skrev:Er det noen som kjenner til om denne giroljen er å anbefale på og900 girkasser?
Mvh TAA
40039815/taa@hoegh.com
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
75 olja er trolig for tynn til vanlige girkasser men sterkt anbefalt til kasser med frihjul.Er det Quaker State som produserer den beste girolja?
Mvh TAA
40039815/taa@hoegh.com
Mvh TAA
40039815/taa@hoegh.com
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
De som har litt peiling har i hvertfall kommet til den konklusjonen at det er QS special 2105 som er god på og900 kasser.taa skrev:75 olja er trolig for tynn til vanlige girkasser men sterkt anbefalt til kasser med frihjul.Er det Quaker State som produserer den beste girolja?
Mvh TAA
40039815/taa@hoegh.com
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Skifta girolje på 900:an før eg parkerte den etter sesongen.
Igår var eg og henta den att. Synes det var ein smule ulyd på 4-de gir før eg parkerte den før vinteren, når starta å kike nærmare på problemet viser det seg at det faktisk er ein jamn ulyd/skrapelyd når en bruakr fjerdegiret. I tilegg har det vore veldig tungt i legge i fysstegir og andregir avogtil. Er sopass tungt at eg ikkje tør legge på litt tyngd, men heller rører litt rundt via tredjegir, då går det somregel glatt å legge i fysste eller andre.
Oljen som er brukt er QS "Multi Purpose High Performance" SAE 80W-90 GL-4 i 1qt. flasker. Delenummer 56124. Oljenivå er midt imellom dei to streka på "peilepinnen". Problemet kom igrunnen etter oljebyttet, kan det rett og slett være feil olje eg har brukt, eller er det kassa som takkar for seg?
Igår var eg og henta den att. Synes det var ein smule ulyd på 4-de gir før eg parkerte den før vinteren, når starta å kike nærmare på problemet viser det seg at det faktisk er ein jamn ulyd/skrapelyd når en bruakr fjerdegiret. I tilegg har det vore veldig tungt i legge i fysstegir og andregir avogtil. Er sopass tungt at eg ikkje tør legge på litt tyngd, men heller rører litt rundt via tredjegir, då går det somregel glatt å legge i fysste eller andre.
Oljen som er brukt er QS "Multi Purpose High Performance" SAE 80W-90 GL-4 i 1qt. flasker. Delenummer 56124. Oljenivå er midt imellom dei to streka på "peilepinnen". Problemet kom igrunnen etter oljebyttet, kan det rett og slett være feil olje eg har brukt, eller er det kassa som takkar for seg?
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
"page cannot be found"TGM N363 skrev:http://www.saabturboclub.net/modules/Fo ... php?t=6974

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
SAE 80 er jo ganske mye tykkere enn den oljen som er der orginalt, har du prøvd å kjørt et stykke slik at oljen blir varm? Blir den bedre da?Hjelle, N6 skrev:Skifta girolje på 900:an før eg parkerte den etter sesongen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Tja, køyrde vel rundt halvanna-to mil istad når det skjedde no sist, so om en må køyre lengre enn det får eg berre bytte til ein annan olje. Somsagt kom dette etter oljeskiftet, kassa vart dårligare etter det, den funka egentlig tipptopp før oljebytte. Vart bytta berre for å ha gjordt det.TT N12 skrev:SAE 80 er jo ganske mye tykkere enn den oljen som er der orginalt, har du prøvd å kjørt et stykke slik at oljen blir varm? Blir den bedre da?
Nokon som har partnr. på rette olja, evt har ein meir gjengs olje enn QS-oljen å anbefale? Er vel SAAB MTF0063 som er å anbefale viss ikkje?
Hjelle, N6 skrev:Tja, køyrde vel rundt halvanna-to mil istad når det skjedde no sist, so om en må køyre lengre enn det får eg berre bytte til ein annan olje. Somsagt kom dette etter oljeskiftet, kassa vart dårligare etter det, den funka egentlig tipptopp før oljebytte. Vart bytta berre for å ha gjordt det.TT N12 skrev:SAE 80 er jo ganske mye tykkere enn den oljen som er der orginalt, har du prøvd å kjørt et stykke slik at oljen blir varm? Blir den bedre da?
Nokon som har partnr. på rette olja, evt har ein meir gjengs olje enn QS-oljen å anbefale? Er vel SAAB MTF0063 som er å anbefale viss ikkje?
Saab og gir-oljer er vel ett kapitel for seg.
1) standard er jo fremdeles motorolje ( mineral ! ) som jo i utgangspunktet har helt andre egenskaper enn en riktig girolje....
2) bytte anbefales bare i samband med overhaling ! Synes meg litt sent om en sier det sånn..
Om man bor som jeg ( her kan det bli riktig kaldt ( - 20 -- - 40 grader), blir i alle fall giringen noe tung på vintern med standardolje.
Som jeg ser det behöver gearoljen ha noen få grunnleggende egenskaper:
- tåle trykk ( hög belastning på tannhjulene og diff når man slipper lös 250-280 Hk)
- gi bra smöring også når det er kaldt ( også bra for giroverföringen i kulde ) og Saab er ju ikke kjent for å väre lett-girte en gang på sommeren.
- viskositet som garanterer en bra oljefilm også med varm gearkasse ( höyhastighet på Autobahn tex )
- den får ikke virke korroderende på gearkassen ( såkalte gulmetaller er fölsomme )
Så litt om "undermidlet" MFT 0063 ( Manual Transmission Fluid ).
Har en bil med denne oljen som jeg ikke har rukket å bytte til min egen olje på, var hos en STOR Saab-forhandler, man slo frem og tilbake i bökene og kom fram til at denne oljen var utgått fra sortementet. Erstattningen heter GM Getriebeöl med flg no 1#9120541 1940768 GR.4.581
Oljen er rödbrun.
Det var hva Saab kunne hjelpe meg med.
Det ble oljebytte istedetfor til den oljen jeg har brukt i mer enn 10 års tid.
Shell Transaxle oil, 75W-90, fyller spec API GL-5, MIL-L-2105D
Jeg har gearkasser som har gått 500 000 eller mer med denne oljen, min SAAB 900 GLE ( manuell ) gikk pent i over 1000000 km og er fremdeles ok, men noe slarkete i girföringen. Fyller mine krav til varme og kulde, er alltid lett-girt.
Dette er jo en helsyntet-olje, dvs den mest moderne teknologien, og meget mer lettflytende enn mineraloljer i regel er, noe som man kan ha i minne når man starter en kald vinterdag. Hvem av dere skulle drömme om å bruke mineralolje i motoren nu for tiden, jeg bare spör ?
At det ble Shell var en ren tilfeldighet, jeg tror ikke denne oljen er hverken dårligere eller bedre enn andre merker med samme specifikasjon ( API GL-5, MIL-L-2105D ). Selv kjöper jeg den på 20 l dunk, blir bedre pris da, men den finns sikkert i mindre flasker også.
Med mine mange mil, tror jeg nok at det ville värt avslört om oljen var dårlig..... ( Det eneste girkassehavariet jeg har hatt skjedde forövrig med en bil der jeg ikke hadde rukket å bytte til Shell-oljen -- men det kan jo väre en tilfeldighet, den kassa hadde vel i alle fall 300-400 000 km på nacken. )
Personlig tror jeg att det er mange myter ute og går når det gjelder SAAB og giroljer. Den förste og viktigste er att man ikke behöver bytte oljen iblandt. Bytt olje, så forlenger du sikkert livet på kassen. Att syntetoljer ikke skal brukes tror jeg henger med fra anbefalingen om å bruke motorolje i gearkassen, syntetmotorolje skall ikke brukes, bare mineral. Men att syntet giroljer ( som ju er spesielt utviklede for girkasser) ikke kan brukes tror jeg er kvalifisert tull !!
Jeg har gjemt det beste til sist; Shelloljen er anbefalt av Porsche og Ferrari... Duger den for dem, da duger den for meg også.
Personlig tror jeg att det spiller ingen större rolle om det står Quaker State, Statoil, Hydro, Shell eller Esso på flasken, bare oljen blir byttet og spesifikasjonene er de rette.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Takk for tipset Doc, dug den for deg dug den sikkert for meg også. Den olja som er på no kan en ihvertfall ikkje fortsette å bruke.
Får ratte innom Shell-macken idag og sjå om dei har i hylla. Er då ikkje monge litera en treng, so det skulle vel ikkje gjere det heilt store innhogget i lommeboka, sjølv om eg vart mørkeredd då eg såg Esso tok 200:- for ein liter Mobil1 5W40
Er vel ikkje stort andre plassar enn bensinstasjona og evt. bilrekvisitabutikkar som fører Transaxle-olja?
Får ratte innom Shell-macken idag og sjå om dei har i hylla. Er då ikkje monge litera en treng, so det skulle vel ikkje gjere det heilt store innhogget i lommeboka, sjølv om eg vart mørkeredd då eg såg Esso tok 200:- for ein liter Mobil1 5W40

- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 5eece4e980
Står mye info her, spesielt i åpningen til Dennis, legg merke til at det advares mot oljer som kan ødelegge "gulmetaller" dvs legeringer brukt i sync-ringer. Disse oljene er hypoidoljer, en variant av GL-5, kalt EP. (EP, Extreme Pressure.) Dersom man bruker en GL-4 olje, så er det ikke tilsatt de stoffene som kan tære "gulmetaller" i denne.
Ville uansett brukt et par liter ekstra for å få ut dritten og få full effekt av egenskapene til den nye olja.
Vet faktisk ikke hva som er på kassa mi..
Ble bytta hos Molde Motor, og de måtte skylle ut den gamle, for den var ikke blandbar med den nye, får se om jeg kan finne kvitteringen

Står mye info her, spesielt i åpningen til Dennis, legg merke til at det advares mot oljer som kan ødelegge "gulmetaller" dvs legeringer brukt i sync-ringer. Disse oljene er hypoidoljer, en variant av GL-5, kalt EP. (EP, Extreme Pressure.) Dersom man bruker en GL-4 olje, så er det ikke tilsatt de stoffene som kan tære "gulmetaller" i denne.
Ville uansett brukt et par liter ekstra for å få ut dritten og få full effekt av egenskapene til den nye olja.

Vet faktisk ikke hva som er på kassa mi..

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01