SAAB 99 ---> T8, T16 ombygging...! Erfaringer??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

SAAB 99 ---> T8, T16 ombygging...! Erfaringer??

Legg inn av Griffin N430 » 15 des 2005, 16:27

Lurer litt på hva slags 99 modeller det er best å bygge om til turbo. Tenker da både på T8 og T16 motor. :)

Hva må bygges om?
Hva må til for at det skal bli godkjent? :?

Noen av dere vet jeg driver med samme prosjekter selv,
så kom med deres erfaringer og tips til turbo konvertering av Saab 99.

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 15 des 2005, 18:06

Far min bygde om en 80 mod 99 til t16, byttet alt av el nett satt i en t16 motor, fikk godkjennings papirer fra SAAB, tut å kjør, enkelt dette, :lol: (tok han ca 1 år å bli fornøyd og ferdig da) men det var ikke noen skjer i sjøen på veien annet en litt trangt mot torpedoveggen.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 15 des 2005, 20:23

99 med B-motor: for å få ned H-motor (B202) må torpedoveggen modifiseres for å få plass til reimhjul. dette gjelder altså fram tom -81.
82-84 99 har H-motor, så der er det mer tutog kjør, 99'n er vel 10 mm smalere mellom høla til motorfestene, så de må flyttes 5 mm på hver side, pluss at du må bruke det fremre festet fra en 99 selvsagt. Altså bruke den originale primærkåpa.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 15 des 2005, 21:36

Hvordan blir det med T8 H-motor da? Er det bolt-on på en 83 - 84`mod?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 des 2005, 08:06

Alle turbo H motorer går inn (B201 -B202), ikke noe enklere med T8 enn T16, like jævlig trangt! :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 16 des 2005, 08:44

Ja nå må man ikke glemme at eksosmanifoilen ikke passer helt. Om du prøver å montere en original turbo med nedførselsrør (eksos) så går ikke det ned akkurat der det skal på en 99. Må ha en annen manifoil eller en bend for å få det til. Og batteriet, det er nærmest obligatorisk å flytte det på en 99 turbo, og da helst i bagasjerommet. Når det gjelder motorfester så gjør mange suksess med å sage av toppen på motorfestene på donormotoren og sveise de fast i et forkortet 99 feste. Og som tidligere sagt fremre feste kommer av primærkåpa på en 99kasse, eller en 99kasse. Og det har du vanligvis liggende. Er forøvrig av den oppfatning at det er litt enklere å montere en t8, rent teknisk. Da har du ferdige motorfester, du har bedre klaring fremme under panserkanten. Det gamle CI innsprutet synes jeg også er litt mer lettfattelig å montere, og du slipper ventilløftere som lager bråk når motoren begynner å bli slitt, og atter en masse slitne ventilforinger...m høyt oljeforbruk.
Jeg ville montert en t8 med væskekjølt turbo i 99en. Knallgod motor som passer bilen finfint, men det blir jo veldig subjektivt. Har forøvrig montert begge deler tidligere, i 900..
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 des 2005, 10:20

selvfølgelig overhaler man motoren i hobbybilen når man først gjør en slik operasjon. Jeg gidder iallefall ikke å gjøre ting halvveis.

B202 med LH 2.4 og DI+blåkran [/i]eller T5 er tingen spør du meg.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 16 des 2005, 12:10

Enig. En overhalt motor er å foretrekke. Og det er jo egentlig ganske interessant å skru på, og veie inn og balansere. Mye å hente der både i motorgange og effekt. Synes TS-motor nevnte at det kunne være bortimot 14 hk eller noe, bare på en vanlig 2 liter som er innenfor fabrikktoleransene.
Dessverre selges det endel rask med ukjent kmstand og påstanden god stand, eller ferdig overhalt (av ukyndige). Har selv kjøpt en av disse såkalte overhalte marerittene. Hvis man vil ha en garantert motor så kan det beste være å betale det lille ekstra for en ganske ny og lite brukt motor fra en demontering. En komplett overhaling kan jo være ganske kostbar, bare i delekostnader, selv om det kan gi mye morro, og i de rette hender en glimrende motor.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 20 des 2005, 15:37

holder på med et sånt prosjekt selv.
bilen er en 83mod rustfri flott 99=)
startet med å sende en søknad om godkjenning til biltilsynet.
har fått positivt svar derfra.
kjøpte t16 motor fra en 900s 90 mod tror jeg det var.
skrudde alt fra hverandre og vasket delene.
porta toppen. vektjuster råder og stempler.(letta rådene litt. hvis man letter stempler og råder 100 gram per sylinder kan man varve 1000rpm mer uten økt belastning.men må gjøres riktig!!! )
sendt veiv på balansering.
setter den nok sammen igjen over nyttår.
vidre planer er å bestille t60 turbo. chip og blåkran fra speedparts...
har og snart alt jeg trenger til å sette sammen kokill kasse.
håper å få alt ferdig og på veien i løpet av våren...
og sikkert en hel del jeg har glemt å skrive....
har foresten laget meg shortshift spak=)

Svar