dump p? og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

dump på og900

Legg inn av Pancho N497 » 18 jan 2006, 19:15

skal prøve med dumpventil på min 84 t-16 og da lurte jeg på om jeg kunne sette ventilen der den originale resirk ventilen står eller burde jeg sveise den på røret rett før innsuget?
er fult klart over at åpen dump ikke er helt bra på denne bilen men skal prøve uansett.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 18 jan 2006, 20:27

Sett den så nærme spjeldhuset som mulig. På røret før spjeldhuset er det jo god plass. Hvis du bruker en tostemplet åpen dump så går det bra til en viss grad.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 18 jan 2006, 20:43

har jeg resirk ventil på min? klarer ikke å finne den. sikker på at det er på 84 mod? er jo den første t-16 motorn som kom.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 jan 2006, 21:20

Bilde

Dette er resirk, funker bra, og høres!

Spoolupen er bra, åpen dump må trekkes opp fra bånn hver gang...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 18 jan 2006, 22:05

noen som kan forklare eller vise med bilde hvor den originale resirk ventilen står? vist det er på min?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 18 jan 2006, 22:43

på min '84 T16 motor sitt det itte noen dump!
Men veit itte åssen det æ på andre biler...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 jan 2006, 23:23

Det skal sitte en dump dær:P
det skal gå en slange i fra spjeldhuset og bort over clutsj-dekselet og bort til turbo.. dumpen skal sitte på innsiden mot motor.. se på bilde for referanse..

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 18 jan 2006, 23:23

Audun N346 skrev:på min '84 T16 motor sitt det itte noen dump!
Men veit itte åssen det æ på andre biler...
finner ingen på min heller.. kanskje det ikke var på de første t-16 motorene? men hva er den kvitre lyden jeg hører når jeg har åpen luftfilter? ligner fælt på en resirk dump..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jan 2006, 02:18

Kvittre-lyden du hör är nog turbon som pumpar stopp mot spjället i insuget, då tvingas turbon nästan i revers(heter "Backsurge" på fackspråk).
Då har du nog ingen dump....
Både öppen och resirk ger samma lyd, ett Ptssshhhh.
En öppen är bara mer högljudd.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 jan 2006, 07:57

eg har saab 900 t16 1984 modell:P men hvis jeg "dekoder" serienummmeret så kommer jeg fram til at det er en 85 modell:P men den er regga som 84 :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 19 jan 2006, 16:46

Noe som er helt sikkert æ at det sitt ingen dump i det hele tatt i min T16...
Årsmodellen æ litt usikker, men clutchslave sylinderen e akkurat bytta va så gammal (<85) at døm itte hadde repsett, så e bytta hele driten tel en som kom mæ '85 modellen...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 jan 2006, 19:47

er ingen dump på min heller.. må bare få sveisa på en stuss på ic røret så blir det pyshing. :twisted:
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 19 jan 2006, 20:33

Saab900STCR skrev:Kvittre-lyden du hör är nog turbon som pumpar stopp mot spjället i insuget, då tvingas turbon nästan i revers(heter "Backsurge" på fackspråk).
Då har du nog ingen dump....
Både öppen och resirk ger samma lyd, ett Ptssshhhh.
En öppen är bara mer högljudd.

Mvh Anders
Ikke det at jeg har noe serlig peiling på det, men etter det jeg har hørt, skal ikke turboen ha noe godt av at den nesten reverseres? Stemmer dette eller?
Mvh Morten

-04 mod Saab 9-5 2.2 tid
-82 mod Saab 900 GL - Solgt
-87 mod Saab 900 Turbo 8v - Solgt

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 jan 2006, 23:24

der var stuss sveiset på og dumpen montert :D dumper som bare juling og er ingen lugging ellerno sånt. funket utmerket.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 jan 2006, 23:24

den har ikke godt av det nei.. sliter på bladene
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar