Bakre halvdel av eksosen.. hva med fremre?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo

Bakre halvdel av eksosen.. hva med fremre?

Legg inn av dart » 26 jan 2006, 20:00

Har søkt meg rundt her på nettet men fant ikke svaret.
Jeg fant et simons anlegg til bilen min (900i 90 mod) på speedparts, og fant så ut at det er halve eksosanlegget i pakken.
Under min søken på forumet fant jeg ikke ut hva jeg skal bruke som fremre del.
Etter en tlf til en forhandler her i oslo ang simons anlegget, skal det etter sigende være 2 toms rør. Samme som sitter fra før av.
vil ha det noe nevnbar effekt å sette på 3 toms fremme, og lar det seg gjøre? Og hvor får jeg evt tak i de fremre rørene?

Siden jeg skal skifte luftfilter med det samme, noen som har noen gode råd ang. hvilke jeg skal bruke? Speedparts igjen?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 jan 2006, 20:06

Ang eksos er det nokso vanlig at det er "halvsats", altså røra etter kat.
Fordeler/ulemper med 3" på ein sugemotor trur eg eg overlet til andre, men reint praktisk må du ordne deg ein overgong ifrå 3"->2" for å få montert evt. kat.

Når det gjeld luftfilter er det delte meiningar på kva som gjeld, for min del kjøpte eg eit JR innsatsfilter til min T16, merka ikkje noko effektauke, synes lyden oppe i registeret vart litt meir snerrete. Er nok slik at effekta en merkar som oftast kjem av at en nettopp byttar luftfilter... Men kjøper en eit bommullsfilter har en sjølvsagt muligheita til å vaske filtert, noko en ikkje har med eit papirfilter.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Bakre halvdel av eksosen.. hva med fremre?

Legg inn av Jørgen N237 » 26 jan 2006, 20:33

dart skrev:Har søkt meg rundt her på nettet men fant ikke svaret.
Jeg fant et simons anlegg til bilen min (900i 90 mod) på speedparts, og fant så ut at det er halve eksosanlegget i pakken.
Under min søken på forumet fant jeg ikke ut hva jeg skal bruke som fremre del.
Etter en tlf til en forhandler her i oslo ang simons anlegget, skal det etter sigende være 2 toms rør. Samme som sitter fra før av.
vil ha det noe nevnbar effekt å sette på 3 toms fremme, og lar det seg gjøre? Og hvor får jeg evt tak i de fremre rørene?

Siden jeg skal skifte luftfilter med det samme, noen som har noen gode råd ang. hvilke jeg skal bruke? Speedparts igjen?
Hei..

Jeg monterte dette simons anlegget på min bil for et par uker siden. Jeg tror ikke det vil hi noe nevneverdig effekt på den motoren med 3" fremme. Gir fin lyd, uten bråk med den halvsatsen på 900i, dessuten ble den billigere enn orginal.. Jeg bruker orginal frontrør og kat..

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 26 jan 2006, 21:05

Da er det bare å bestille et anlegg nå.. Skal sjekke status på fremre delen av anlegget for å se om det kanskje bør skiftes.. Osloveier er ikke direkte snille mot bilene..

Noen her som kan vise vei til noen bilder av hvordan den stussen på anlegget ser ut? vet det er ovalt, men ser det bra ut?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 jan 2006, 22:40

dart skrev:Da er det bare å bestille et anlegg nå.. Skal sjekke status på fremre delen av anlegget for å se om det kanskje bør skiftes.. Osloveier er ikke direkte snille mot bilene..

Noen her som kan vise vei til noen bilder av hvordan den stussen på anlegget ser ut? vet det er ovalt, men ser det bra ut?
Ser bra ut stussen, er ovalt krom... Eneste jeg har å utsette på dette anlegget er bakerste oppheng ikke er helt greit å få til, litt triksing må til.. Selv har jeg byttet alt utenom katen hittil i år..
Styrer med DAB og AUX

Svar