Felg-innfesting

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Felg-innfesting

Legg inn av Aero1990 » 19 mar 2006, 00:19

Ang. innfesting på 15" felg til Saab 900 1990modell. (Jeg har 900 Aero 1990 men tror ikke det er forskjell fra andre modeller ang. dette)

Hvilken innfesting kan brukes på min bil?

På de originale Saab alu-Aero-felgene er innfesting og dimmensjon 5 1/2J X 15, og på stålfelgene er det 6Jx15. Dekk som står på begge felgene er 195/60x15.

Men nå har jeg satt på noen brukte alufelger på bilen. De var brukt på en Saab 9000, men jeg vet ikke om de var riktig for denne bilen. De har dimmensjonen 7JJx15. Dekk på felgene er 195/60x15.
Trodde jeg kunne bruke felgene, men er blitt usikker: felg/dekk kommer lengre ut i hjulbuen, ca 3 cm lengre ut enn med de originale felgene, og dekket tar borti hjulbuen i karroseriet bak hvis jeg kjører i kraftig dump eller har noe last i bilen, dette fungerer dårlig!
Er det mulig å bruke 7JJx15 felgene på min bil? Er det i så fall fjærene bak som er blitt for lave/myke?

PS

Er det forresten vanlig at man bør skifte fjærer på en såpass gammel bil som en 1990 modell, siden fjærene da er blitt for lave og myke, eller blir ikke fjærene særlig lavere/mykere med tiden? (fjærene som står på bilene er ikke skadet eller ødelagt på noen måte)

Hvis jeg bytter fjærer på bilen, vil jeg gjerne ha stivere og/eller høyere fjærer bak enn de jeg har nå fordi bilen er for lav bak med litt last i bilen syns jeg.

Er såkalte lastefjærer bra å bruke da? Eller er spesielle "sportsfjærer" av kjent merke bedre?

Dessuten kan jeg vel bruke fjærer som på vanlig Saab 900 (altså ikke Aero-fjærer), og få bilen litt høyere bak, eller går ikke det? Aero-modellen er originalt 40 mm lavere enn vanlig Saab 900 etter hva jeg har hørt. Er det i så fall bare fjærene som er lavere, eller er hele hjulopphenget tilpsasset slik at det blir slik?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Felg-innfesting

Legg inn av Joachim N370 » 19 mar 2006, 00:34

Aero1990 skrev:Dessuten kan jeg vel bruke fjærer som på vanlig Saab 900 (altså ikke Aero-fjærer), og få bilen litt høyere bak, eller går ikke det? Aero-modellen er originalt 40 mm lavere enn vanlig Saab 900 etter hva jeg har hørt. Er det i så fall bare fjærene som er lavere, eller er hele hjulopphenget tilpsasset slik at det blir slik?
Skiller vel bare 15 mm mellom Aero og andre 900. Biltema har "campingfjører"/lastefjører. :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 mar 2006, 08:00

Du har utelatt en viktig ting, ET, eller inpress.

Står på felgen...

Dette forteller hvor mange mm felgen bygger inn eller ut.

Gåre du fra et 30 til et 10 med samme felgbredde, da kommer hjulet 20 mm lenger ut.

Om du beholder fjærene dine, og monterer f.eks. Bilstein Sport dempere, så blir den stivere, og fjærer mindre i dumper.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2006, 11:41

Som saabcab seier, det er 15mm lavare Aero er iforhold til vanlig 900.
SAAB anbefalar vel at en brukar skjermbreiddarar når en brukar breidare felg enn 5.5".
Ellers kan eg anbefale Lesjöfors-fjørene som Speedparts og Mekonomen sel. Merkbart mykje stivare bak i kombinasjon med Bilstein Sport-demparar, og iflg. opplysningane skal det senke 25mm, altså ikkje stort meir enn originalt.
I tilegg til at en ikkje tek nedi so mykje som før, får en ein artigare bil på veien, veigrepet merkar en ihvertfall forskjel på.

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 19 mar 2006, 17:50

Som det ble sagt, jeg har ikke oppgitt innfestingen for felgene jeg snakker om. Sjekket det nettopp: Det står ET 7/8 eller ET 1/8, nesten umulig å si om det er et 1-tall eller 7-tall de har ment gravert inn på baksiden av felgen! De som kjenner disse tallene vet sikkert hva som er ment. Dimmensjonen ellers er, som sagt 7x15.

Litt rart syns jeg at innfestingen oppgis slik, på de originale felgene er det helt andre tall; på Aero-felgene er det ET 40 og dim 5 1/2 x 15, og på stålfelgene er det ET 33 og 6x15.

Kan jeg bruke denne felgen på min 900 Aero 1990? Det er sikkert riktig som det ble sagt, at jeg bør ha skjermbreddere hvis jeg skal bruke felgene, men er ikke det mye arbeid å få laget slike?

Tror dere at felgene hadde fungert på bilen med nye stivere eller høyere fjærer, f.eks. lastefjærer, eller er dimmensjonen så feil at de ikke passer på bilen uten skjermbreddere?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 mar 2006, 18:03

du trenger ikke lage skjermbreddere, bare kjøp deg noen heller :) selges på ebay av og til, og også på stcs.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 mar 2006, 09:51

Du har nok ET 18, dvs at senter dekk kommer 20 mm lenger ut enn standard (ET38). Hvis dekket tar borti hjulbuen hjelper det vel ikke med skjermbredderne som SAAB leverer, de bøyer ikke skjermen ut. De er der kun for at dekket ikke skal stikke utenfor hjulbuen (dette for å få bilen godkjent). Det hjelper nok litt med campingfjærer og stivere dempere, men i de værste humpene vil du nok uansett ta borti. Jeg tror du bør bytte felger til noen med ET 27-38.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 20 mar 2006, 10:26

Hvis du kjøper senkesettet som hjelle anbefalte, vil bilen din faktisk subbe mindre selvom den blir senket 25 mm. Jeg hadde akkurat samme problem med min, da jeg satte på 225-dekk og 16" aero-felger fra 9000... Subba når jeg kjørte i fartsdumper. Problemet forsvant nesten helt da jeg senka bilen, siden fjærene er såpass mye stivere enn originalt:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 06 apr 2006, 20:45

Ellers kan eg anbefale Lesjöfors-fjørene som Speedparts og Mekonomen sel. Merkbart mykje stivare bak i kombinasjon med Bilstein Sport-demparar, og iflg. opplysningane skal det senke 25mm, altså ikkje stort meir enn originalt.
I tilegg til at en ikkje tek nedi so mykje som før, får en ein artigare bil på veien, veigrepet merkar en ihvertfall forskjel på.
:o
Ser på nettet at Speedparts ikke har Lesjøfors-fjærer tilgjengelig, men fjærer av merket Kilen.

Er dette omtrent samme fjærer som Lesjøfors sine? (De skal begge senke 25 mm.)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2006, 21:41

Det er samme fjøra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 apr 2006, 21:43

Aero1990 skrev: :o
Ser på nettet at Speedparts ikke har Lesjøfors-fjærer tilgjengelig, men fjærer av merket Kilen.

Er dette omtrent samme fjærer som Lesjøfors sine? (De skal begge senke 25 mm.)
det er de samme.. :)

Tror det er noe med at Kilen kjøpte opp Lesjöfors.. e.l. ;)

Svar