Merkelig turbotrykk etter ei stund med hardkjøring!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Merkelig turbotrykk etter ei stund med hardkjøring!

Legg inn av Griffin N430 » 21 mar 2006, 08:00

Sist søndag var jeg en tur på isbana på Tretten med rallypigg på Saaben. Kjørte noen runder med litt hardkjøring. :lol:
Lå vel på omtrent 1 bar gjennomsnitt rundt bana! :wink: Etter noen runder så merka jeg at bilen ikke lada så mye som før. Lada vel knapt 1 bar mot 1,4 bar når jeg begynte..Og det merkelige var at trykket også steg noen innmari sent...Hadde ikke 0,5 bar før ved rundt 3000rpm. :? Og når jeg slipte gassen helt, så hadde jeg enda overtrykk i innsuget :shock: lå vel på ca 0,5 bar og sank veldig sakte nedover igjen.....Trodde først turboen begynte å gi opp da det begynte å suse noe helt jævlig i den ved max trykk, men når jeg parkerte bilen ei stund så den ble kald så var den helt i orden igjen da jeg prøvde den senere...

Noen som har noe forslag til hva det kan være??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 mar 2006, 08:31

Tippar på at du bør sjå nærmare på wastegatehuset di.
Ei mulig forklaring kan være at når du har køyrt knallhardt har det vorte slik varme at den har forflytta seg, og då WG-stonga ikkje treff huset på ein skikkilig måte. Kan naturligvis være andre ting, men dette er ihvertfall enkelt å sjekke.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 21 mar 2006, 14:14

Hmm, kan være at bypassventil frøys fast eller at den hang seg opp.

1) Du gir gass, men trykker bygger sag saakte opp = ventilen lekker ved trykk og bypasser turbotrykket tilbake til innsug.

2) Du oppnår ikke fullt trykk = bypassventilen lekker.

3) Suse noe helt jævlig i den ved max trykk = Bypassvetilen lekker og trykket "freser" igjennom ventilen.

Eller det kan være lekkasje et annet sted...

Svar