Ta av toppen på dashbordet på 9000. Spørsmål.
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Ta av toppen på dashbordet på 9000. Spørsmål.
Jeg har oppdaget at den boksen som speedometeret, turteller etc sitter i har løsnet (kalles den instrumenthus på norsk også?), det er en glippe på 3-4 cm mellom boksen og dashbordet øverst. Så jeg skal åpne et dashbord i dag, for første gang i mitt liv. Det ser utrolig enkelt ut på denne linken, men er det noe jeg bør ta hensyn til?
De sidepanelene på bilde 1 på llinken sitter veldig godt fast. Er det bare å røske, eller er det noe som lett går i stykker? Har noen i tillfelle andre tips for hvordan disse enkelt tas løs, uten å ødelegge noe?
De sidepanelene på bilde 1 på llinken sitter veldig godt fast. Er det bare å røske, eller er det noe som lett går i stykker? Har noen i tillfelle andre tips for hvordan disse enkelt tas løs, uten å ødelegge noe?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
Det kan man jo lure over, men det går å ta de ut hele.
Jeg antar at du har tatt bort alle 3 skruene som holder sidepanelet på plass.
Formelt ( ifölge verkstedshandboka ) skall man först ta av klädseln over vindustolpene för man lösner de små sideplatene. Det blir bedre plass da.
Men de aller fleste trykker/klemmer ihop sidestykket fra mitten ut mot siden, det finns to pigger på den siden som låser sidepanelet under det store mittpanelet. Viss forsiktighet er nödvendig, men om det er rimelig varmt der du gjör jobben bruker plasten holde. I tillegg sitter sidepanelet nokså trangt på yttersiden mot den vajeren som er spendt tvers over hele dashbordet. Må vri/lirke noe for å få sidepanelet ut.
Jeg antar at du har tatt bort alle 3 skruene som holder sidepanelet på plass.
Formelt ( ifölge verkstedshandboka ) skall man först ta av klädseln over vindustolpene för man lösner de små sideplatene. Det blir bedre plass da.
Men de aller fleste trykker/klemmer ihop sidestykket fra mitten ut mot siden, det finns to pigger på den siden som låser sidepanelet under det store mittpanelet. Viss forsiktighet er nödvendig, men om det er rimelig varmt der du gjör jobben bruker plasten holde. I tillegg sitter sidepanelet nokså trangt på yttersiden mot den vajeren som er spendt tvers over hele dashbordet. Må vri/lirke noe for å få sidepanelet ut.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Så det er altså mulig å ta av dekslene over høyttalerne uten å ta av vatten på stolpen over.
Men er det mulig å ta av vatten uten å knekke festene? Er det bare å ta tak å dra den løs, eller er det en spesiell fremgangsmåte som det lønner seg å følge?
Men er det mulig å ta av vatten uten å knekke festene? Er det bare å ta tak å dra den løs, eller er det en spesiell fremgangsmåte som det lønner seg å følge?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
På min bil er det airbag på passasjersiden også. Hvordan får jeg av SRS-merket, slik at jeg kommer til den skruen som etter sigende skal sitte under der? Jeg har prøvd å dra ganske hardt, men det sitter dønn.
Jeg har skrudd av høyttalerdekslene, jeg har skrudd løs de to skruene som holder toppdekslet til dashbordet på hver side, jeg har også skrudd løs skruen rett over speedometeret, men kommer ikke til den siste skruen siden jeg ikke får løsnet SRS-merket.
Finnes det en hemmelig teknikk? Jeg har ikke lyst til å ødelegge noe. Eller plutselig få en Airbag i fleisen
Jeg har skrudd av høyttalerdekslene, jeg har skrudd løs de to skruene som holder toppdekslet til dashbordet på hver side, jeg har også skrudd løs skruen rett over speedometeret, men kommer ikke til den siste skruen siden jeg ikke får løsnet SRS-merket.
Finnes det en hemmelig teknikk? Jeg har ikke lyst til å ødelegge noe. Eller plutselig få en Airbag i fleisen

Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Helluen igjen Frank!
Regner med at du har fått av "toppen" av instrumentpanelet nå??
Uansett, hva anngår SRS-merket så er mitt beste tips å finne "noe" av Hard plast for å "bende ut og av merket med" Saab har faktisk et "spesialverktøy" til dette.. Ser ut som ei "trekile" faktisk , men er laget av Hardplast!!! Alternativt KAN et lite flatjern brukes ( vær forsiktig så du ikke setter merker i interiøret!!!
Når du har fått av merket og løsnet alle skruene så må du også løsne en "plastkledd "vaier" som går under selve panelet (haket fast på undersiden av panelet).
OBS: Har lest litt ang temaet og svenskene anbefaler at man kobler bort strømmen( batteriet) dette fordi det vistnok tennes et SRS-lys??
FØR man begynner på denne "prosessen" Jeg gjorde ikke det, og klarte meg fint, men det er opp til deg!!
Med mindre du bruker slegge på å få løs dette merket , så vil IKKE airbagen utløses!!!!
OBS:OBS!!!
Ved "montering "av panelet igjen , så PASS PÅ og få de 2 GUMMIPUTENE som holder speedometret i rett posisjon ( hindrer "knirkinger etc) på plass. Dersom de ikke sitter der de skal så vil det bli "morsomt" å finne dem igjen nede i Kaoset av ledninger etc, og trangt er det også!!!
Håper dette hjalp deg noe??
Viking aka Sturla
Regner med at du har fått av "toppen" av instrumentpanelet nå??
Uansett, hva anngår SRS-merket så er mitt beste tips å finne "noe" av Hard plast for å "bende ut og av merket med" Saab har faktisk et "spesialverktøy" til dette.. Ser ut som ei "trekile" faktisk , men er laget av Hardplast!!! Alternativt KAN et lite flatjern brukes ( vær forsiktig så du ikke setter merker i interiøret!!!
Når du har fått av merket og løsnet alle skruene så må du også løsne en "plastkledd "vaier" som går under selve panelet (haket fast på undersiden av panelet).
OBS: Har lest litt ang temaet og svenskene anbefaler at man kobler bort strømmen( batteriet) dette fordi det vistnok tennes et SRS-lys??
FØR man begynner på denne "prosessen" Jeg gjorde ikke det, og klarte meg fint, men det er opp til deg!!
Med mindre du bruker slegge på å få løs dette merket , så vil IKKE airbagen utløses!!!!
OBS:OBS!!!
Ved "montering "av panelet igjen , så PASS PÅ og få de 2 GUMMIPUTENE som holder speedometret i rett posisjon ( hindrer "knirkinger etc) på plass. Dersom de ikke sitter der de skal så vil det bli "morsomt" å finne dem igjen nede i Kaoset av ledninger etc, og trangt er det også!!!
Håper dette hjalp deg noe??
Viking aka Sturla
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Nå er alle skruene i framkant løsnet, men det sitter fast i bakant. Er det de to blanke sekskantskruene som må løsnes med kopp/nøkkel som holder det igjen?
Ett spm til:
Låseskiva til skruen bak SRS-merket datt ned i det inndre når jeg trakk ut skruen, noen ide om hvordan jeg får den tilbake?
Ett spm til:
Låseskiva til skruen bak SRS-merket datt ned i det inndre når jeg trakk ut skruen, noen ide om hvordan jeg får den tilbake?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 151
- Registrert: 13 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Da var dashbordtoppen på plass igjen, med bare en skrue i manko
Instrumenthuset var ikke løst. Alikevel er det et par cm klaring mellom instrumenthuset og dashbordet... Skal det ligge noen form for pakning der? Det ser ikke særlig pent ut, og jeg syns det er rart det skal være sånn på en i utgangspunktet dyr bil...

Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Hmm, Skal ikke være "et par cm med klaring" da!!!
Er ikke det på min Saab ihvertfall!! Er selve instrumentpanelet "skikkelig" på plass da? ( da mener jeg den delen med brytere++)
Prøv å se om du kan "presse" den inn litt? ( kun for å sjekke)!!
Evt sjekk om du ikke har noen form for kabler/ledninger som "hindrer" instrumentpanelet i å havne "der det skal"!!
Er ikke det på min Saab ihvertfall!! Er selve instrumentpanelet "skikkelig" på plass da? ( da mener jeg den delen med brytere++)
Prøv å se om du kan "presse" den inn litt? ( kun for å sjekke)!!
Evt sjekk om du ikke har noen form for kabler/ledninger som "hindrer" instrumentpanelet i å havne "der det skal"!!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: