Vifta vil f..n ikke stoppe!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Vifta vil f..n ikke stoppe!

Legg inn av dart » 25 apr 2006, 22:43

Håper noen her inne har peil på hva som er galt nå..
Har en Og 900 90 mod som vanligvis går relativt knirkefritt. Kom hjem i kveld og parkerte bilen og la merke til at vifta som holder motoren kald blåser kraftig. Tenkte lite over det og gikk inn. En time senere kommer jeg ut og legger med en gang merke til at den fortsatt står på. Dette har aldri skjedd før..

Hva er galt? og hva må fikses?
Noen som har vært borti dette før?

Koblet av batteriet nå, kan ikke ha bilen gående hele natten på den måten der... Blir raskt tom for strøm.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 25 apr 2006, 23:04

Hei. Sjekk om du har jordfeil på ledningene til termostaten på radiatoren. Vifta skal vel starte når disse går til jord? Eventuelt sjekke om det er kortsluttning i termostaten.
Lykke til :)
Mvh
Eimund
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 26 apr 2006, 02:36

termostaten har sikkert ryki.. det er bare å koble laus den ene ledninga som går inn på den, så stopper vifta.. en termostat får du sikkert på biltema eller mekonomen for en billig penge..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 26 apr 2006, 09:49

Termostaten ble skiftet i februar.. mulig det var noe feil med den nye.

Men da er jeg over på hvorfor vifta gikk på bilen i natt. Er det slik at det er termostaten som føler og gir signaler til vifta på bilen? og har den da "låst" seg i åpen tilstand?

Eller er det en temperaturføler jeg også må skifte i dag?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 26 apr 2006, 11:02

Termostat er termostat, temperaturføler er temperaturføler.
Det er nok temperaturføleren på radiatoren som er defekt og viser kokvarmt hele tiden, og vifta slutter aldri å gå....

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 apr 2006, 11:14

Temp giveren til vifta sitter forøvrig øverst til venstre på radiatoren, har 2 ledninger inn.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 26 apr 2006, 15:39

for å gå i detalj, så er dette en "bi-metallisk" bryter.. så hvis metallet ikke slår seg tilbake, så er "bryteren" på hele tiden..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 26 apr 2006, 16:00

Men da kommer mitt spørsmål igjen.. Er det termostaten (som ligger i termostathuset) eller det det temp.føleren som sitter oppe til venstre på vifta?
Slik jeg har forstått det er det ikke tremostaten som setter igang vifta og som gjør t den nå går hele tiden?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 apr 2006, 16:09

det er ikke termostaten nei, men tempgiveren som det snakkes om :) (datapaal snakker også om denne, selv om han kalte den termostat)

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 26 apr 2006, 16:25

Var på Torshov Bil nå. Fikk bestillt tempgiveren for den nette sum av 119 kroner (så fremst hun damen i kassen får bestillt rett til i morgen). Hvis det kun er den som må fikses er dette en relativt billig sak :D
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 26 apr 2006, 16:26

Men for å skifte denne, kan jeg bare skru ut den gamle og skru inn den nye. Eller må jeg tappe ut kjølevæske?
Og hva med luft i kjølesystemet?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 apr 2006, 16:42

dart skrev:Men for å skifte denne, kan jeg bare skru ut den gamle og skru inn den nye. Eller må jeg tappe ut kjølevæske?
Og hva med luft i kjølesystemet?
Jeg har ikke prøvd å skru ut denne, men vil tro at det vil komme ut litt kjølevæske her. Så det er opp til deg om du vil tappe ut litt eller alt, eller bare satse på å skifte fort og så etterfylle :)

Uansett vil du nok få litt luft i kjølesystemet, men dette er en smal sak å ordne. Hvordan du gjør dette står beskrevet i instruksjonsboken til bilen, men jeg kan prøve å forklare kort.

Når du har byttet tempgiveren fyller du på med kjølevæske, starter bilen, og lar den svive litt så vannet sirkulerer (det kan være grei å ha av tanklokket nå). Og så skrur du bare på ytterste del av lufteskruen, mens du holder igjen på innerste del! ;) Og strammer denne igjen når det kommer vann ut.

dette er lufteskruen, dersom du lurer: (tok bildet av en svenske, håper dette går greit)
Bilde

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 apr 2006, 17:27

Når du tar ut temp. giveren vil det nok renne ut en del kjøleveske. Men det går som regel bra, bare å sette i den nye og fylle på litt ny... Så er det bare å kjøre.... Har tatt x. antall sånne tempgivere og har aldri lufta.

Lykke til :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 apr 2006, 17:45

det renner nok ikke ut så mye vann at du er nødt til å lufte, men det koster deg svært lite tid(1-2minutt) og ingen penger, så det er greit å gjøre dette for å være sikker på at kjølesystemet fungerer som det skal etterpå! :)

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 26 apr 2006, 18:11

Det som er så bra med dette forumet. Kjappe svar om ting jeg vanligvis ville vært skikkelig usikker på. Skrudde tempgiveren litt ut før i dag, men så kjapt at det begynte å sile ut mye kjøleveske. Men tror egentlig dette er en skikkelig smal sak.
Nå som jeg vet hva jeg skal gjøre :D

Bare å vente til i morgen å se om vifta vil begynne et normalt liv igjen.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Svar