Ettermontering av turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Howard

Ettermontering av turbo?

Legg inn av Howard » 09 des 2003, 19:18

Har som sagt en Saab 9-3 98 mod 130 hk 2.0 SE Går det an å sette på turbo uten å bytte mye deler? Hvis, hvor mye koster det? Lurer også på styling til den.. Hva med Viggen framfanger passer den?

:?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 des 2003, 21:08

Motoren kan jeg ikke svare på, men fangeren passer.. det samme gjør all styling til NG900 (94-->),.. På nyåret kommer også hvite baklys til 900/9-3.....
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Ettermontering av turbo?

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 09 des 2003, 22:50

Howard skrev:Har som sagt en Saab 9-3 98 mod 130 hk 2.0 SE Går det an å sette på turbo uten å bytte mye deler? Hvis, hvor mye koster det? Lurer også på styling til den.. Hva med Viggen framfanger passer den?

:?
du kan jo ikke bare sette på frontfanger da.. regner med at du skal sette på resten også..

motor: her er jeg overhodet ikke sikker, men det pleier å være at du må bytte: eksosmanifoil (grenrør) innsug. sette på intercooler (det ville i hvertfall jeg gjort). og sist men ikke minst, turbo og wastegate:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 09 des 2003, 23:09

Og den mest tricky forskjellen er at turbomotorene har lavkomp stempler.. Du kan trykksette en I-motor, men ikke med så høyt trykk som på en turbomotor.
Så det som gir deg minst hodebry, er nok å bytte bil... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

jostein
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2003, 01:00
Sted: Naustdal s&fj

Legg inn av jostein » 10 des 2003, 10:34

Eg meiner du bør senke kompresjonen ved montering av turbo, i tilleg er det ofte andre råder, ventiler, kamaksler ol. men er ikkje sikker på om det gjelder akkurat denn motoren.

gjest

93

Legg inn av gjest » 10 des 2003, 12:48

Kanskje best å kikke etter en brukt t5/t7 motor.Blir nok billigst tror jeg.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 des 2003, 14:42

Ikke lurt å sette på turbo på en i motor nei. Få heller tak i en
turbomotor fra en vraket bil (påkjørt bakfra :) )
Da kan du få med alt ekstra som følger med en turbobil,
motorstyring, eksosanlegg med katalysator, intercooler,
turbo, trykkrør, osv.

Ombygging av en i-motor krever ny topp og nye stempel.
Synd med to ellers så like motorer... Men du kan jo få solgt
din gamle motor for bortimot det du kjøper ny for.

Tror det blir billigst om du kjøper en hel vraket bil, for så å levere
resten til hugging etter du har ribbet den. Kan jo hende du får
med skinnseter og styling på kjøpet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar