Girkasse-problem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Allsog
Innlegg: 2
Registrert: 15 jun 2006, 14:03
Sted: Porsgrunn

Girkasse-problem

Legg inn av Allsog » 08 jul 2006, 00:29

Jeg har problemer med girkassen på en 84-modell 900 turbo (har forstått det slik at dette er et typisk problem...), og det arter seg slik: 1., 2. og 3. gir virker helt ok. Når jeg har den i 4. gir, så hopper den ut av gir. 5. giret "virker ikke", dvs. jeg får ikke satt den i 5. gir. Det hender også at reversen hopper ut av gir. Er dette mulig å reparere, eller lønner det seg å bytte ut girkassen? I tilfelle, hvor får jeg tak i brukte girkasser?
På forhånd takk!
mvh
Allan Søgnen
tel: 92815898

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 jul 2006, 00:52

Dette høres ut som lignende symptomer som jeg hadde på min 900. Da måtte girkassen byttes. Jeg vet ikke om den kan repareres, det kan den nok sikkert om du absolutt vil, men det enkleste og billigste blir nok å få tak i en utbyteslåda ;) Du kan sikkert finne noen på forumet her som har en til deg, og hvis ikke får du nok prøve hos svenskene (http://www.stcs.nu) :)

Lykke til.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 jul 2006, 01:58

for å reparere denne skaden, så må du av med kassa uansett..
det du gjør er å dra på en hugger å ser etter en saab 900 med litt lav km stand.. gjerne en uten turbo, da er kassa finere.. så setter du denne rett på.. eneste du behøver å bytte over er primær og sekundær drevet.. kanskje du må bytte medbringerene også, hvis de er ulike. finnes 2 typer. en med 37mm leg og en på 33mm. husker ikke hvilket årstall disse skiller, men det er sikkert noen som veit det hær i klubben..

Mvh
Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 08 jul 2006, 15:16

Eller prøv å justere shifteren, er denne ute av pass, så blir den sånn som du beskriver...

Lurt å prøve før du evt må bytte kasse...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Allsog
Innlegg: 2
Registrert: 15 jun 2006, 14:03
Sted: Porsgrunn

Legg inn av Allsog » 08 jul 2006, 16:54

Petter 900 T skrev:Eller prøv å justere shifteren, er denne ute av pass, så blir den sånn som du beskriver...

Lurt å prøve før du evt må bytte kasse...

Petter
Hei, og takk for svar! Hvor sitter shifteren? (Finnes det bilder på nettet f.eks) Hvor mye må demonteres for å komme til denne? Jeg har for øvrig en Haynes-bok som fulgte med bilen, og det står kanskje beskrevet der?
mvh
Allan Søgnen
tel: 92815898

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 jul 2006, 22:25

Allsog skrev:
Petter 900 T skrev:Eller prøv å justere shifteren, er denne ute av pass, så blir den sånn som du beskriver...

Lurt å prøve før du evt må bytte kasse...

Petter
Hei, og takk for svar! Hvor sitter shifteren? (Finnes det bilder på nettet f.eks) Hvor mye må demonteres for å komme til denne? Jeg har for øvrig en Haynes-bok som fulgte med bilen, og det står kanskje beskrevet der?
shifteren er mekaniskem som går heelt i fra tuppen på girstanga og inn på girkassa.. det er selveste girstang calibrering petter mener, tror jeg..

det er en sånn kobling mellom motor og kassa.. ligger heelt ved torpedoveggen.. er girstanga slakk?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar