Saab 9000 med snurrebass som har tenningsproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Saab 9000 med snurrebass som har tenningsproblemer

Legg inn av Paradigm N558 » 11 jul 2006, 17:01

Heisann, har en 9000 2.3 med en snurre som har et lite problem.

Var å kjørte forsiktig her om dagen, så gav jeg gass.. typ 70% ca.. :p
Så sa det "DUNK!".. bilen bremset litt ned.. og når jeg trykka inn cluchen på den, så datt turtallet ned til ca. 500 RPM.. så driver den å kompanserer hele tiden så den havner på 1000 RPM.. så detter den ned på 500.. så har vi en evig ond sirkel.. også får jeg ettertenning av og til også..
URIMELIG kjedelig...

Det er en standard 9000, 1994 mod. med Saab-plombert trim på 250 Hester :)

Noen som vet hva det er?
ellers høres bilen skrall ut på tomgang med varierende turtall som beskrevet..

Takktakk for all hjelp, glad i dere ^^
(ps. noen her som kan overtale gamlingen til å gi meg internett hjemme?) ^^

FORØVRIG:
Har bytta tennplugger på den.. tenkte det kunne ha noe å si.. de gamle så jo pill råtten ut da.. men uten hell :/
Mistenker at det kan være noe så enkelt som at den drar falskluft en plass..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9000 med snurrebass som har tenningsproblemer

Legg inn av Tor N12 » 11 jul 2006, 17:57

ParADigM N558 skrev: Mistenker at det kan være noe så enkelt som at den drar falskluft en plass..
Det tror jeg du har rett i... sjekk alle slangene, hvis de er hele sjekk avlastningsventilen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jul 2006, 19:42

TCS på bilen?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jul 2006, 11:18

Hjelle, N6 skrev:TCS på bilen?
TCS ?? :oops:

Tenkte på militæret med en gang nå.. "TS på bilen?"
hehe.. Taps/Skaderapport :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 jul 2006, 11:40

TCS= Traction Controll system= Antispinn
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jul 2006, 22:32

TT N12 skrev:TCS= Traction Controll system= Antispinn
hehe. sorry, er nok uten den finessen ;)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jul 2006, 16:43

ParADigM N558 skrev:
TT N12 skrev:TCS= Traction Controll system= Antispinn
hehe. sorry, er nok uten den finessen ;)
I tilegg til å gå over vaccumslangane ville eg ha rensa tomgongsventilen (IAC-en).

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 jul 2006, 15:31

Skal gå over alt av kabler som Dere sier og se.. ønsk meg lykke til da... I may need it...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 25 jul 2006, 17:07

Oppdatert!

Var på verkstedet med den i dag, en time senere, 1000 kr. fattigere sa de... "det er noe feil med bilen!" No shit sherlock snær.. :p

Uansett... de har funnet ut at en vakumslange var løs og etter den ble satt fast igjen så kutter den å tenne på ene syllinderen når turbotrykket begynner å komme.

Men de vet ikke hva som er galt ellers, og har fått NY verkstedtime ca. 14-dager fra nå.. så om det er NOEN som vet hva det kan være, så gi meg tilbakemelding!

Tror det kan være ei gåen dyse.. men det vet vi ikke ennå..

Tennkasetten ble prøvd byttet uten hell...

Takk for alle svar! ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 9000 med snurrebass som har tenningsproblemer

Legg inn av iden » 28 jul 2006, 15:18

ParADigM N558 skrev: og når jeg trykka inn cluchen på den, så datt turtallet ned til ca. 500 RPM.. så driver den å kompanserer hele tiden så den havner på 1000 RPM.. så detter den ned på 500.. så har vi en evig ond sirkel..
nesten akkurat som jeg har på min og900 nå, og det er tomgangsmotoren..
skal bytte den, du kunne jo prøvd å koble ut tomgangsmotoren og se om du merker noen forskjell..
jeg har også en del ettertenning pga. dette, den hoster og smeller litt..

det som skjer med min er at når jeg clutcher, så ramler turtallet nesten helt på null før den hopper opp til 1000 igjen, slår aldri feil, men på tomgang så går den helt ok.
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Svar