Fjerne balanseakselkjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Timon » 08 apr 2010, 15:00

Skal fjerne balanseakselkjedet, men er det bare å klippe kjedet og fjerne det? Eller er det mer av den satsen som må fjernes?

Fant ingen instrukser på det i verkstedboka fra Saab :reading:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Tor N12 » 08 apr 2010, 15:55

Du bør også ta bort strammeren.. i noen tilfeller så har deler av den løsnet om man ikke har tatt den bort.
Tar du den helt bort så må du lage deg ei tetting på oljekanalen som går der strammeren satt.
Fjerner du også skinnene til balansekjeda så må du lage deg en spacer der den nedre satt. Den sitter på samme aksling som den til registerkjeda så om du bare tar den bort så vil den til registerkjeda få stor slakke sideveis, et alternativ er å bare kappe den skinna til balansekjeda.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Atzz » 08 apr 2010, 16:13

Jeg lurer på hvorfor dere fjerner dette?

Er det ikke en grunn til at det er der?

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Timon » 08 apr 2010, 18:53

Atzz skrev:Jeg lurer på hvorfor dere fjerner dette?

Er det ikke en grunn til at det er der?
Sånn jeg har forstått det, så er balanseakslene der av samme grunn som at biler har myke dempere og lavt støynivå. Komfort. De akslene gjør egentlig ingenting, annet enn at de reduserer motorens vibrasjoner under kjøring.

Grunnen til at jeg gjør det, er at jeg vil ha en så driftsikker bil som mulig, og når jeg først skal bytte registerkjede, så må jeg enten kjøpe nytt (koster peng) bal. kjede eller fjerne det. Om jeg fjerner det så er det en ting mindre som kan ryke.

Og så blir det mindre som motoren skal dra rundt, så den vil komme fortere opp i turtall om man ruser den.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Eirik N396 » 08 apr 2010, 19:11

Jeg har et bilde av hvordan en kar tettet etter akslene da han fjernet dette, jeg kan finne det fram til deg en dag om du er interessert i det :)

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av reggestad vettu » 08 apr 2010, 20:08

fant plugger til å tette hullene til balanseakselene på racestuff hvis det skulle være interresant, tilfelle du tar dem ut 8)
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... Path=44_75

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Edward N812 » 08 apr 2010, 20:29

å ta ut selve balanseakslene er da ingen vits, om ikke man tenker på vekt?

Jeg gjorde det siste som Tor sier, bare kappa til den balansekjedeskinna som deler aksel med en registerkjedeskinne.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Edward N812 » 08 apr 2010, 20:37

se her: lag deg en sånn en, og skru på strammeren med den imellom. bank ut pinnen av strammeren, som Tor gjorde meg oppmerksom på.
Bilde

Og hvis du ser nederst på den venstre, nye (sølvfarga) skinnen så kan du knapt se at jeg har kappa til den gamle skinnen til det bare er igjen en "spacer" av den.

Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av bullit87 » 09 apr 2010, 06:47

Timon skrev:
Atzz skrev:Jeg lurer på hvorfor dere fjerner dette?

Er det ikke en grunn til at det er der?
Sånn jeg har forstått det, så er balanseakslene der av samme grunn som at biler har myke dempere og lavt støynivå. Komfort. De akslene gjør egentlig ingenting, annet enn at de reduserer motorens vibrasjoner under kjøring.

Grunnen til at jeg gjør det, er at jeg vil ha en så driftsikker bil som mulig, og når jeg først skal bytte registerkjede, så må jeg enten kjøpe nytt (koster peng) bal. kjede eller fjerne det. Om jeg fjerner det så er det en ting mindre som kan ryke.

Og så blir det mindre som motoren skal dra rundt, så den vil komme fortere opp i turtall om man ruser den.
blir det mere støy fra motorn?? og hvorfor vil folke fjerne denne, jeg trur ikke en autroisert Saab verksted. hadde gjort dette her, dem hadde nok satt alt på plass alt orginalt igjen,Og er det noen fordeler med dette?... har du også flere bilder av balansekjede. Og registerer kjede?. ser ikke forkskjell. siden det skal være 2kjeder
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Paradigm N558 » 09 apr 2010, 07:21

bullit87 skrev: blir det mere støy fra motorn?? og hvorfor vil folke fjerne denne, jeg trur ikke en autroisert Saab verksted. hadde gjort dette her, dem hadde nok satt alt på plass alt orginalt igjen,Og er det noen fordeler med dette?... har du også flere bilder av balansekjede. Og registerer kjede?. ser ikke forkskjell. siden det skal være 2kjeder
Blir ikke mer støy, men mer vibrasjoner.
Man fjerner den fordi motoren blir litt mere responsive, og fordi som nevnt, èn ting mindre som kan bli slitt og ødelegge mer.
Hva DU merker er vel minimalt, men man føler vel en viss vibrasjonsøkning i motoren, spesielt under tomgang.

Jeg har alle intensjoner om å fjerne dette på min motor når jeg skal ha service på registeret.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2010, 09:14

Lite mer merkbare vibrasjoner, men vibrasjonene merkes i form av resonansstøy ved midlere turtall, dvs ved tomgang har det null og niks å si. Jeg har selv kun erfaring med dette på 9000, der gjør det ikke så mye, men det er hørbart. På 9-5 har jeg ingen erfaring med å ta bort, men jeg vet at cnyb på STCS bygde versting i sin 9-5 uten balanseaksler, det ble gjort om på det, for å si det sånn... så av det kan man jo tolke at det merkes bedre på 9-5 enn på 9k å fjerne dem.

EDIT: ng900 ble jo faktisk levert både med og uten balanseaksler på sugerutgavene av M94 B204 (med)/B206 (uten)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av bullit87 » 09 apr 2010, 20:19

er det noen som kunne gitt meg instruks ossen man gjør det steg for steg, med bilder vis det er mulig [-o< , kunne vært intersant :D
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Edward N812 » 10 apr 2010, 01:19

Hvordan du fjerner balansekjedet? Eller hele sulamitten med registerkjede også? I tillegg til det jeg viste deg på bildet så er det stort sett selvforklarende..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Berland N1165 » 10 apr 2010, 13:40

Her er ein måte å fjerne heile greiene på
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... alansaxlar

Har prøvd å kjøre uten balansekjede. Dette er ikkje å anbefale på ein bruksbil. Holdt ut i 3 uker før eg tok kostnaden med å bytte hele registeret.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Fjerne balanseakselkjede

Legg inn av Eirik N396 » 10 apr 2010, 18:32

Berland N1165 skrev:Her er ein måte å fjerne heile greiene på
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... alansaxlar

Har prøvd å kjøre uten balansekjede. Dette er ikkje å anbefale på ein bruksbil. Holdt ut i 3 uker før eg tok kostnaden med å bytte hele registeret.
Hvilken Saab-modell og motor?

Svar