God og dårlig dag..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

God og dårlig dag..

Legg inn av Rusta N832 » 22 mai 2007, 16:47

Heisann !
Hadde prosjektet (900'n) mitt til EU-kontroll idag å det ble null feil..Yess..jippii :lol: :) osv.
Det er først idag jeg har fått prøvd den i " normal" kjøring og ble litt forundret over 2 ting.Ting 1: Den rister ved 80 km/t og oppover...spesielt ved gasspådrag. ( kan dette være hjulene ? den har jo stått i ro i ca 4,5 år)
Ting 2: får ikke høyere turbotrykk enn ca 0,5 bar. Har en modda apc.
noen forslag til hva som må til for at bilen skal bli gulle go ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: God og dårlig dag..

Legg inn av Peter » 22 mai 2007, 16:52

Rusta N832 skrev:Heisann !
Hadde prosjektet (900'n) mitt til EU-kontroll idag å det ble null feil..Yess..jippii :lol: :) osv.
Det er først idag jeg har fått prøvd den i " normal" kjøring og ble litt forundret over 2 ting.Ting 1: Den rister ved 80 km/t og oppover...spesielt ved gasspådrag. ( kan dette være hjulene ? den har jo stått i ro i ca 4,5 år)
Ting 2: får ikke høyere turbotrykk enn ca 0,5 bar. Har en modda apc.
noen forslag til hva som må til for at bilen skal bli gulle go ??
Gratulerer med feil fri EU-kontroll

Hvis bilen har stått på hjula over lengre tid kan jo dekka ha stått seg u-runde, og da rister det ende til å begynne med, men det går seg til.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Re: God og dårlig dag..

Legg inn av Rusta N832 » 22 mai 2007, 16:56

P3t3r skrev:
Rusta N832 skrev:Heisann !
Hadde prosjektet (900'n) mitt til EU-kontroll idag å det ble null feil..Yess..jippii :lol: :) osv.
Det er først idag jeg har fått prøvd den i " normal" kjøring og ble litt forundret over 2 ting.Ting 1: Den rister ved 80 km/t og oppover...spesielt ved gasspådrag. ( kan dette være hjulene ? den har jo stått i ro i ca 4,5 år)
Ting 2: får ikke høyere turbotrykk enn ca 0,5 bar. Har en modda apc.
noen forslag til hva som må til for at bilen skal bli gulle go ??
Gratulerer med feil fri EU-kontroll

Hvis bilen har stått på hjula over lengre tid kan jo dekka ha stått seg u-runde, og da rister det ende til å begynne med, men det går seg til.

OK. Skal prøve med ett annet dekksett senere idag :) Takker
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 22 mai 2007, 17:18

Stor sannsynlighet for at det er dekkene som er deformert ja. Jeg kjøpte et sett brukte alufelger en gang, med OK dekk på. Det viste seg at disse hadde stått på en delebil som var parkert to år tidligere. Dekkene så fine ut, men pga at de hadde stått rolig på samme punkt så lenge, og kanskje med litt lite luft også, var de helt håpløse å kjøre på...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2007, 18:21

Hvis du har 0,5 bar ladetrykk så går den på glt, dvs ingen trykkregulering overhodet. Sjekk:

-at apc-boksen har +12V og jord, du skal høre tikking fra MV et sekund eller to når du skrur på tenninga
-at MV ikke tikker hele tida
-av MV fungerer
-at den ikke feilaktig registrerer tenningsbank, legg opp en diode som du jorder til pinne 19 på boksen. Den blinker når det registreres tenningsbank.

Jeg har noen magnetventiler liggende hvis du trenger. Har også feilsøkt litt på systemet tidligere hvis du vil ha hjelp, vi bor jo i Trondheim begge to.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 22 mai 2007, 19:02

Ingvar N629 skrev:Hvis du har 0,5 bar ladetrykk så går den på glt, dvs ingen trykkregulering overhodet. Sjekk:

-at apc-boksen har +12V og jord, du skal høre tikking fra MV et sekund eller to når du skrur på tenninga
-at MV ikke tikker hele tida
-av MV fungerer
-at den ikke feilaktig registrerer tenningsbank, legg opp en diode som du jorder til pinne 19 på boksen. Den blinker når det registreres tenningsbank.

Jeg har noen magnetventiler liggende hvis du trenger. Har også feilsøkt litt på systemet tidligere hvis du vil ha hjelp, vi bor jo i Trondheim begge to.

Jeg har bankediode montert, og den blinket litt under litt testing tidligere.
skal ute å testkjøre en runde til nå. Er det mulig å stikke innom deg slik at du kan ta en titt ?
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 23 mai 2007, 11:36

Oppsummering fra gårdsdagen:

Kjørte ned til saabguru Ingvar for å få litt hjelp til å feilsøke hva som kunne være galt med turbotrykket. Med Ingvar som testpilot fant han raskt ut at bilen manglet fullt glt ( kun 0,4 bar). Ved pådrag viste det seg at APC’n registrerte motorbank ved denne verdien, og APC kutter der.
Konklusjon for å starte feilretting var kontroll av tennplugger, tenning og få justert til rett grunnladetrykk OG fylle riktig bensin(ikke 95 okt)
Jeg takket Invar for gode råd , og dro hjem for å skifte plugger, sjekke tenningen og justere litt på wastegaten for å få rett glt.
Med plugger skiftet, rett tenningsinnstilling (16 grader u/vakum,850 r/min) og litt skruing på wastegaten, ble det testtur. Litt skuffende ……APC’n registrerer fremdeles motorbank nå ved 0,5-0,6 bar. GLT ble i alle fall riktig :) . Har ikke fylt riktig bensin enda, så det er fremdeles håp.
Det var alt jeg rakk i går.

Før jeg kjørte ned til Ingvar hadde jeg byttet hjul, og all risting som jeg hadde hatt tidligere var forsvunnet. Kjempegreier tenkte jeg. På gårsdagens siste testtur begynte ristingen og komme tilbake igjen. Det kommer når du har kjørt en stund og kjennes godt ved pådrag...( ikke bra). Det kjennes ut som det er noe slakke i drivknuter. Bilen rykker ved bremsing på gir.
Noen her som har vært borte i samme problem ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 mai 2007, 14:07

Så det var deg jeg observerte på Statoil i går da ja...
(Jeg som stod og vasket cs'n)
Bilen din så i allefall flott ut, du får ta deg en tur på lokaltreff neste gang så vi får sett den alle mann 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 23 mai 2007, 14:28

Tor N12 skrev:Så det var deg jeg observerte på Statoil i går da ja...
(Jeg som stod og vasket cs'n)
Bilen din så i allefall flott ut, du får ta deg en tur på lokaltreff neste gang så vi får sett den alle mann 8)
Stemmer det. Så det var du som hadde den blanke 9000'n der som trakk oppmerksomhet ja :) . Har ikke skilt på OG900'n enda til neste lokaltreff (hos deg?) , så jeg dukker nok opp i 90'n :wink:
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 23 mai 2007, 14:53

Forsikre deg om at du har veldig god jording til magnetventilen og at ikke bankesensoren er dratt for hardt til da begge deler kan gi dette problemet har jeg erfart. Nå kjører jeg med 95 oktan og speedparts steg 1(ca 1,1bar) med kun ubetydelige banketendenser, så bensinkvalitet alene skal ikke medføre at du kun får 0,45bar.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 23 mai 2007, 15:07

skilpaddaN287 skrev:Forsikre deg om at du har veldig god jording til magnetventilen og at ikke bankesensoren er dratt for hardt til da begge deler kan gi dette problemet har jeg erfart. Nå kjører jeg med 95 oktan og speedparts steg 1(ca 1,1bar) med kun ubetydelige banketendenser, så bensinkvalitet alene skal ikke medføre at du kun får 0,45bar.
Bankesensoren er dratt til med 20Nm.sjekka den igår, og ledningen på den peker i retning toppen på venstre hjulbue. Skal sjekke jordingen senere idag :). Takk for tipset
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mai 2007, 18:11

Jeg oppsummerer det vi fant ut i går, det kan jo være jeg har glemt eller oversett noe, dere får komme med innspill.

Jording til mv er det ikke, da vi vet at den registrerer tenningsbank og regulerer ned trykket pga det, så mv funker som den skal. Pluggene mente Rusta at var Bosch, så jeg sendte med ham nye NGK, men det viste seg senere at det var riktige plugger som sto i likevel.
GLT var 0,3 bar, men det er nå justert til ca 0,45?
Dioden blinker for tenningsbanksignal ved ca 0,5 bar.
Jeg kobla vekk ladetrykksreguleringa, da var det hørbar tenningsbank ved 0,6-0,7 bar, så vi vet at det faktisk er det den registrerer.
Pluggene var fine og grå, så den går nok med rett blanding.
Jeg konkluderte med at det må være noe med tenningstidspunktet. Enten at tenninga er justert feil, eller at den ikke justerer ned tenninga som den skal.

Har du fått justert tenninga rett nå?
Har du sjekka funksjonen til trykklokka på fordeleren? Jeg har en sånn liggende hvis du skulle trenge.
Om dette viser seg å være som det skal så kan vel neste punkt være øvrige tenningsdeler...
Andre som har ideer?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 23 mai 2007, 21:17

Jepp, tenninga er justert til 16 grader FØD uten vakumslangen tilkoblet.
trykkklokka blåste jeg inn i og det virket som den holdt trykket, det samme når jeg sugde...(smakte for jævlig). Dette var kanskje litt primitiv måte å gjøre det på, så må nok sjekke den litt mer.
Men tror dette er bare peanuts i forholdt til den slakken som er i drivverket. Ristinga ble verre ved siste testtur. Har en mistanke om at det kan være now inne i diffen/kassa :cry:
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Svar