Kalibrering med ISAT

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Kalibrering med ISAT

Legg inn av HansWF N416 » 24 jun 2007, 17:38

Jeg har fått lånt meg ett ISAT apperat fra Saab i helgen. Skal kalibrere ets/TSC etter at spjellhus med mer har vært ute av bilen.

Jeg har fulgt punktene i verkstedhåndboka, men får ikke fullført kalibreringen. Får feilkode som sier at kalibrering ikke er fullført. Når jeg trykker inn kode 973 får jeg opp de rette tallene, men det ser ut som systemet bare står å jobber. Må trykke på ecs for å komme ut igjen, etter det starter jeg bilen men det ruser seg ikke opp til 3000rpm som det står at den skal.

Er det noen som har noe tips på hva jeg må gjøre? Bilen er en 9000 2,3T 1991 modell
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 jun 2007, 12:27

Så lenge du ikke får kalibrert så har du andre feil også.. Kalibreringen vil ikke kunne gjennomføres uten at alle feil er borte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 25 jun 2007, 19:43

Ok. Ventilen som sitter på venstre innerskjerm er jo antagligvis ødelagt, for jeg byttet på den på innerskjermen, og den på torpedoveggen. Da lyste ikke TSC/CTRL lampa lenger og bilen gikk bra igjen.

Kan det være at pga at den ene sikkerhetsventilen er ødelagt at jeg ikke får fullført kalibrering?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 25 jun 2007, 21:30

Det kommer opp av og til at det er en feil i DI/APC. Koden er 26391. Hva slags feil er dette?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 25 jun 2007, 21:44

HansWF skrev:Det kommer opp av og til at det er en feil i DI/APC. Koden er 26391. Hva slags feil er dette?
Jeg googlet feilkoden, og fant denne siden her:
http://www.saab-cars.de/archive/index.php/t-10708.html
46391 26391 Exhaust gas recirculation (EGR) system or EGR circuit
Tyder vel på noe tull med EGR'n, kan den være tett? Jeg er ikke sikker, men kanskje det kan hjelpe deg :)

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 26 jun 2007, 23:21

Takk for kjappe svar.

Jeg ser på Speedparts sine sider at de har EGR ventil til 900/9000 opp til 1993 modell. Passer denne på bilen min eller har jeg noe annet? Jeg har elektronisk gasspjell hvis det har noe å si.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 jun 2007, 23:34

HansWF skrev:Takk for kjappe svar.

Jeg ser på Speedparts sine sider at de har EGR ventil til 900/9000 opp til 1993 modell. Passer denne på bilen min eller har jeg noe annet? Jeg har elektronisk gasspjell hvis det har noe å si.
Om du søker litt på forumet kan du lese om denne EGRen. Mange fjerner den bare, for den tetter seg etterhvert uansett. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan denne er på din bil, men på og900 er det ihvertfall flere som bare har fjernet den. Den skal egentlig være der, men tviler på at dette blir lagt merke til. Den tar luft fra eksosmanifoil, og fører tilbake til innsuget, for å minske avgasser. Med andre ord er det ikke noe å ha på, om en ikke er miljøaktivist ;) Det gjelder og900 da, men regner med det er likt på din, uten at jeg skal garantere at det bare er å fjerne den.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2007, 23:46

Eirik N396 skrev:Den tar luft fra eksosmanifoil, og fører tilbake til innsuget, for å minske avgasser. Med andre ord er det ikke noe å ha på, om en ikke er miljøaktivist ;) Det gjelder og900 da, men regner med det er likt på din, uten at jeg skal garantere at det bare er å fjerne den.
Den senker også forbrenningstemperaturen, så på en overladet ottomotor er det ikke bare negative sider ved den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 jun 2007, 10:39

HansWF skrev:Takk for kjappe svar.

Jeg ser på Speedparts sine sider at de har EGR ventil til 900/9000 opp til 1993 modell. Passer denne på bilen min eller har jeg noe annet? Jeg har elektronisk gasspjell hvis det har noe å si.
Jeg er rimelig sikker på at bilen din ikke har EGR-ventil....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar