Girkasse M88 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 09 aug 2007, 09:04

De har garantert ikke byttet olje. Jeg hadde de eneste nøklene til bilen, og de hadde nok sagt fra hvis de hadde gjort noe slikt.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 09 aug 2007, 10:31

Girolja er blank uansett.. Det kommer ikke eksos,vann og annen skit i girolja i og med at kassa er helt lukket.

Kassene på og 900`n er litt lotto... mine erfaringer er at de kan ha sine gode og dårlige dager akkurat som oss mennesker :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Morten S. » 09 aug 2007, 16:14

Ingvar N629 skrev:
bZerk skrev:. Skal være mineral motorolje i de girkassene. Jeg brukte 10w40 på min, det funka fint.
Mineralolje går nok ann, men er en av grunnene til at mange har opplevd girkassehavari. :twisted: I tillegg til at giroljen blir skiftet lat for sjeldent.
Saabs syntetiske girolje er klar å anbefale :lol:
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 aug 2007, 00:00

Mostra skrev:
Ingvar N629 skrev:
bZerk skrev:. Skal være mineral motorolje i de girkassene. Jeg brukte 10w40 på min, det funka fint.
Mineralolje går nok ann, men er en av grunnene til at mange har opplevd girkassehavari. :twisted: I tillegg til at giroljen blir skiftet lat for sjeldent.
Saabs syntetiske girolje er klar å anbefale :lol:
Det krever at kassa skylles igjennom ved bytte fra mineral til syntetisk. Om det byttes til en annen syntetisk girolje, så pass også på at det ikke er alt av tilsetningsstoffer de kassene tåler!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 10 aug 2007, 10:37

Bruk mineralolje, har byttet olje på 500.000km kassa 10 ganger de siste 290.000km (etter kjøp), med forskjellige merker:
Statoil Selfway 10w40
Statoil 10W30
Pennzoil 10W40 halvsyntetisk
Fina 10W30
Esso super+ 10W30
CD Cardic multigrade 10W40
Shell Helix +
Castrol multigrade 10W30
Castrol "High milage oil"

Som dere ser dristet jeg meg til halvsyntetisk èn gang 8)

Beste resultat med tanke på lette girskift var med Castrol multigrade 10W30 ettersom jeg husker.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar