bygge om 8 ventiler til 16
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
bygge om 8 ventiler til 16
heissan!
funderer på å bytte ut gassern min med et insprutningssystemet fra en 900 16 ventiler uten turbo. jeg har ikke lyst til å løfte hele blokka ut av bilen, så min idee er å bytte over topplokket med manifold samt den bakerste delen av blokka som er av aluminium og ligger intill torpedoveggen (leiet til registerkjedet som også oljepumpa er festa til).
er det noen her som vet om dette er gjennomførbart?
alle svar er ønsket!
mvh andreas
funderer på å bytte ut gassern min med et insprutningssystemet fra en 900 16 ventiler uten turbo. jeg har ikke lyst til å løfte hele blokka ut av bilen, så min idee er å bytte over topplokket med manifold samt den bakerste delen av blokka som er av aluminium og ligger intill torpedoveggen (leiet til registerkjedet som også oljepumpa er festa til).
er det noen her som vet om dette er gjennomførbart?
alle svar er ønsket!
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: bygge om 8 ventiler til 16
Glem det... du må også bytte nedre drevet... for masse jobb for alt for lite...AndreasE skrev:heissan!
funderer på å bytte ut gassern min med et insprutningssystemet fra en 900 16 ventiler uten turbo. jeg har ikke lyst til å løfte hele blokka ut av bilen, så min idee er å bytte over topplokket med manifold samt den bakerste delen av blokka som er av aluminium og ligger intill torpedoveggen (leiet til registerkjedet som også oljepumpa er festa til).
er det noen her som vet om dette er gjennomførbart?
alle svar er ønsket!
mvh andreas
skaff deg da heller en T16 delebil å flytt over hele motoren+++
like masse arbeid, men masse større gevinst

- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas

får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
det går...AndreasE skrev:okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk![]()
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
men da må du også bytte alt som har med registerkjedet, og motorfeste\servopumpe....
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
...og det er det aldri i livet verdt!! Og det tar garantert lengre tid å gjøre den operasjonen med motorblokka i bilen, enn å ta ut alt!Surbotaab N369 skrev:det går...AndreasE skrev:okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk![]()
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
men da må du også bytte alt som har med registerkjedet, og motorfeste\servopumpe....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Bra du er enigIngvar N629 skrev:...og det er det aldri i livet verdt!! Og det tar garantert lengre tid å gjøre den operasjonen med motorblokka i bilen, enn å ta ut alt!Surbotaab N369 skrev:det går...AndreasE skrev:okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk![]()
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
men da må du også bytte alt som har med registerkjedet, og motorfeste\servopumpe....

men det er absolutt TEORETISK mulig.... men hvis du gjør det så kan det hende du får avsmak for saab-skruing

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes