bygge om 8 ventiler til 16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

bygge om 8 ventiler til 16

Legg inn av AndreasE N1216 » 05 sep 2007, 20:13

heissan!

funderer på å bytte ut gassern min med et insprutningssystemet fra en 900 16 ventiler uten turbo. jeg har ikke lyst til å løfte hele blokka ut av bilen, så min idee er å bytte over topplokket med manifold samt den bakerste delen av blokka som er av aluminium og ligger intill torpedoveggen (leiet til registerkjedet som også oljepumpa er festa til).

er det noen her som vet om dette er gjennomførbart?

alle svar er ønsket!

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: bygge om 8 ventiler til 16

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 sep 2007, 21:05

AndreasE skrev:heissan!

funderer på å bytte ut gassern min med et insprutningssystemet fra en 900 16 ventiler uten turbo. jeg har ikke lyst til å løfte hele blokka ut av bilen, så min idee er å bytte over topplokket med manifold samt den bakerste delen av blokka som er av aluminium og ligger intill torpedoveggen (leiet til registerkjedet som også oljepumpa er festa til).

er det noen her som vet om dette er gjennomførbart?

alle svar er ønsket!

mvh andreas
Glem det... du må også bytte nedre drevet... for masse jobb for alt for lite...

skaff deg da heller en T16 delebil å flytt over hele motoren+++

like masse arbeid, men masse større gevinst :wink:

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 05 sep 2007, 21:35

Og det er ikke noe mer pes å slenge ut blokka en å demontere det meste rundt. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 sep 2007, 22:51

Vangen N622 skrev:Og det er ikke noe mer pes å slenge ut blokka en å demontere det meste rundt. ;)
Spes hvis du har ac.....

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 sep 2007, 00:59

okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk :)
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 sep 2007, 07:17

AndreasE skrev:okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk :)
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
det går...

men da må du også bytte alt som har med registerkjedet, og motorfeste\servopumpe....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 sep 2007, 09:40

Surbotaab N369 skrev:
AndreasE skrev:okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk :)
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
det går...

men da må du også bytte alt som har med registerkjedet, og motorfeste\servopumpe....
...og det er det aldri i livet verdt!! Og det tar garantert lengre tid å gjøre den operasjonen med motorblokka i bilen, enn å ta ut alt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 sep 2007, 11:07

Ingvar N629 skrev:
Surbotaab N369 skrev:
AndreasE skrev:okay, tror dere har overtalt meg til å droppe det. takk :)
får bli t16 når lommeboka har blitt litt rundere....
gassern begynner nemlig å gå meg på nærvene
men jeg har fortsatt ikke fått svar på om det teoretisk går ann å bytte om på nevnte deler på nevnte motorer!?
-andreas
det går...

men da må du også bytte alt som har med registerkjedet, og motorfeste\servopumpe....
...og det er det aldri i livet verdt!! Og det tar garantert lengre tid å gjøre den operasjonen med motorblokka i bilen, enn å ta ut alt!
Bra du er enig :wink:

men det er absolutt TEORETISK mulig.... men hvis du gjør det så kan det hende du får avsmak for saab-skruing :wink:

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 sep 2007, 11:28

.. men hvis du gjør det så kan det hende du får avsmak for saab-skruing
hehe, den riskikoen er ikke aktuell å ta :)

da er planen lagt på is!

tnx
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 sep 2007, 11:32

hvordan får man foresten sånn "Surbotaab N369 skrev" i stedet for "sitat" over quoten?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 sep 2007, 12:36

AndreasE skrev:hvordan får man foresten sånn "Surbotaab N369 skrev" i stedet for "sitat" over quoten?
Trykk på Quote oppe i høyre siden av innlegget :wink:

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 06 sep 2007, 17:20

ahhha :oops:
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar