Trimming av en NG900
Moderator: Moderatorer
Trimming av en NG900
Har en NG900 1994mod med 2.3liter. Lurer på om det er noe mer å hente ut av denne motoren? Hvilke alternativer har jeg?
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Bytte til turbomotor, eller kjøpe deg en turbobil
Sistnevnte er nok det beste.
Utrolig lite du får gjørt med en vanlig suger. Ut av store mengder penger, så henter du kanskje ut 10 hk...

Utrolig lite du får gjørt med en vanlig suger. Ut av store mengder penger, så henter du kanskje ut 10 hk...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
søk litt rundt på forumet her du, dette spørsmålet blir stilt cirka en gang i uka.. svaret er nei. ikke nei til at det går an, men nei til at du har lyst til det. det blir ufattelig mye dyrere å bygge om en suger til turbo, enn å bare bytte ut sugemotoren med en turbomotor. for ikke å snakke om alt arbeidet du sparer ved å bare løfte ut den gamle motoren, bytte ut ledningsnettet, og sette i en ny en. pluss skifte det som trengs av bremser/understell/clutch for at ikke alt går til blokksberg så fort du må bremse eller kommer til en sving 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Som matrox sier er det lite å gjøre med en motor uten turbo, dette gjelder for så vidt alle bilmerker. Grunnen er jo såpass enkel som at effekten i en såkalt sugemotor er begrenset av mengden luft den klarer å ta til seg, og dermed hjelper det ikke så mye å trimme den. Du kan kanskje hente 25-30 HK på det meste, og da snakker vi ganske store summer for å oppnå dette.
Det er ikke så enkelt som å sette turbo på en motor desverre, det er et utall av ting som skiller en sugemotor fra en turbomotor utenom selve turboen. Som matrox også nevner, det enkleste og beste er å enten bytte til turbomotor, eller å bytte bil.
Det er ikke så enkelt som å sette turbo på en motor desverre, det er et utall av ting som skiller en sugemotor fra en turbomotor utenom selve turboen. Som matrox også nevner, det enkleste og beste er å enten bytte til turbomotor, eller å bytte bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
om du ikke kjenner noen som kan gjøre det for deg, eller om du ikke kan gjøre det selv er jobben ganske så dyr. startprisen når motor må ut hos vanlige verksteder er rundt 10 000 kroner. om en ny motor pluss nytt ledningsnett skal i må du nok i alle fall opp i 15 00 kroner.
edit: og turbomotor med komplett ledningsnett koster vel rundt 5000..
edit: og turbomotor med komplett ledningsnett koster vel rundt 5000..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s