Trimming av en NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Trimming av en NG900

Legg inn av Andersfo » 12 sep 2007, 23:11

Har en NG900 1994mod med 2.3liter. Lurer på om det er noe mer å hente ut av denne motoren? Hvilke alternativer har jeg?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 13 sep 2007, 11:38

Bytte til turbomotor, eller kjøpe deg en turbobil :wink: Sistnevnte er nok det beste.
Utrolig lite du får gjørt med en vanlig suger. Ut av store mengder penger, så henter du kanskje ut 10 hk...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 13 sep 2007, 11:42

Ser at Speedparts har endel trimmekit. Er det ingen av disse som passer på min? Går det an å montere turbo på den motoren jeg har?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 sep 2007, 11:51

søk litt rundt på forumet her du, dette spørsmålet blir stilt cirka en gang i uka.. svaret er nei. ikke nei til at det går an, men nei til at du har lyst til det. det blir ufattelig mye dyrere å bygge om en suger til turbo, enn å bare bytte ut sugemotoren med en turbomotor. for ikke å snakke om alt arbeidet du sparer ved å bare løfte ut den gamle motoren, bytte ut ledningsnettet, og sette i en ny en. pluss skifte det som trengs av bremser/understell/clutch for at ikke alt går til blokksberg så fort du må bremse eller kommer til en sving ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 sep 2007, 11:55

Som matrox sier er det lite å gjøre med en motor uten turbo, dette gjelder for så vidt alle bilmerker. Grunnen er jo såpass enkel som at effekten i en såkalt sugemotor er begrenset av mengden luft den klarer å ta til seg, og dermed hjelper det ikke så mye å trimme den. Du kan kanskje hente 25-30 HK på det meste, og da snakker vi ganske store summer for å oppnå dette.

Det er ikke så enkelt som å sette turbo på en motor desverre, det er et utall av ting som skiller en sugemotor fra en turbomotor utenom selve turboen. Som matrox også nevner, det enkleste og beste er å enten bytte til turbomotor, eller å bytte bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 13 sep 2007, 11:55

Skjønner greia, da er det ingen ide at heller jeg prøver. Hva vil det koste å bytte til en Turbomotor? Selve jobben kan jo ikke være så stor. Er det virkelig nødvendig å bytte bremser og understell. Trodde disse allerede var kraftigere i og med at det er en 2.3liter?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 sep 2007, 12:05

om du ikke kjenner noen som kan gjøre det for deg, eller om du ikke kan gjøre det selv er jobben ganske så dyr. startprisen når motor må ut hos vanlige verksteder er rundt 10 000 kroner. om en ny motor pluss nytt ledningsnett skal i må du nok i alle fall opp i 15 00 kroner.

edit: og turbomotor med komplett ledningsnett koster vel rundt 5000..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar