Optimere 900 T16 88 modell
Moderator: Moderatorer
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
2003 Saab 9-5 2.0t
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
ute temperatur har og møye å sei.
de gangane bankedioden min har blinka e når det har vært 30 grader og varmare. sånn som me hadde det på saab festivalen.
de gangane bankedioden min har blinka e når det har vært 30 grader og varmare. sånn som me hadde det på saab festivalen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Kunne ikke fått blitt mere enig!Puff skrev:Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Pluss at krana må stilles slik at det er safe uansett temperatur, og blir frakjørt av biler med rett stilt ladetrykksregulering når det er kaldt.Daniel N683 skrev:sååå.. om motoren banker ved 1.0 bar fra 2800-3600 RPM, så skal du kjøre med 0.9 hele veien? selv om den går helt fint uten banking på 1.1 bar over 4000 RPM?Morti skrev:Kunne ikke fått blitt mere enig!Puff skrev:Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
Hvorfor skal du ikke kunne utnytte potensialet som ligger i motoren, men heller begrense i *hele* registeret bare fordi en liten del av det krever det..?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Men når du kjører med apc vil trykket reguleres ned uansett,det vil si du må bygge opp trykket på nytt,så du blir frakjørt likevel 
Du får vel og en del boost kontrollere der du kan stille inn parameter. F.eks at du vil ha 0,9 bar opp til 3000RPM og så gå opp til 1,2 over 4000RPM. På den måten kan du utnytte motoren til det fulle.
Kan ikke si jeg hadde problemer med å bli frakjørt tidligere uansett hvilket vær det var,hadde heller ikke tenningsbank.
Den bilen hadde ladetrykk på 0,6 orginalt og på det meste kjørte jeg på 1,5.
Kjørte safe på 1,3 på den og var aldri plaget med tenningsbank. Nå har den bilen gått sånn i 4 år,og enda har den ikke kapitulert.

Du får vel og en del boost kontrollere der du kan stille inn parameter. F.eks at du vil ha 0,9 bar opp til 3000RPM og så gå opp til 1,2 over 4000RPM. På den måten kan du utnytte motoren til det fulle.
Kan ikke si jeg hadde problemer med å bli frakjørt tidligere uansett hvilket vær det var,hadde heller ikke tenningsbank.
Den bilen hadde ladetrykk på 0,6 orginalt og på det meste kjørte jeg på 1,5.
Kjørte safe på 1,3 på den og var aldri plaget med tenningsbank. Nå har den bilen gått sånn i 4 år,og enda har den ikke kapitulert.
2003 Saab 9-5 2.0t
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Jepp,men dem eksistererJohan N828 skrev:Det er vel en billig boost kontroller tenker jeg:P Men sikkert veldig effektiv da. Krever litt mer mekk slik at den vet hvilket turtall du ligger på.

2003 Saab 9-5 2.0t
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Disse får du også med bankesensorPuff skrev:Jepp,men dem eksistererJohan N828 skrev:Det er vel en billig boost kontroller tenker jeg:P Men sikkert veldig effektiv da. Krever litt mer mekk slik at den vet hvilket turtall du ligger på.Vet om mange som har brukt slike på japsebiler i flere år å dem har for det meste gode erfaringer med dette.

Men koster fort vekk rundt 8-10 000kr....
men en ting dere som kjører med blåkran kansje ikke tenker på?`
Når dere får antydning til tenningsbank... og dere slipper litt opp på gassen... si atte du fortsatt ligger på 1,2bar, og 85% pådrag... Hva sker da?
Samme ladetrykk, men mindre bensin? Ergo VEELDIG høye avgasstempraturer..... Tror stempel, ventiler osv er veldi gla i dere da

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
neeeiPuff skrev:Men når du kjører med apc vil trykket reguleres ned uansett,det vil si du må bygge opp trykket på nytt,så du blir frakjørt likevel![]()

med blåkran eller datasprut av de fleste slag må du holde deg på det laveste trykket et apc-system ville ha hatt på et helt register...
tror ladetrykketfaller minst like fort som bensintrykket, om ikke fortere.. på min bil må jeg ha gassen helt i bånn for å få fullt ladetrykk.. noe som helst mindre, og jeg får bare halvt ladetrykk faktisk...Surbotaab N369 skrev:[Når dere får antydning til tenningsbank... og dere slipper litt opp på gassen... si atte du fortsatt ligger på 1,2bar, og 85% pådrag... Hva sker da?
Samme ladetrykk, men mindre bensin? Ergo VEELDIG høye avgasstempraturer..... Tror stempel, ventiler osv er veldi gla i dere da
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Bensintrykket er jo konstant. Det er åpningstida på dysene som bestemmer mengden på bil mer el sprut.Edward N812 skrev: tror ladetrykketfaller minst like fort som bensintrykket, om ikke fortere.. på min bil må jeg ha gassen helt i bånn for å få fullt ladetrykk.. noe som helst mindre, og jeg får bare halvt ladetrykk faktisk...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Tjaa... kjørte md blåkran på gamle 9K`n m mitsu turbo..Ingvar N629 skrev:Bensintrykket er jo konstant. Det er åpningstida på dysene som bestemmer mengden på bil mer el sprut.Edward N812 skrev: tror ladetrykketfaller minst like fort som bensintrykket, om ikke fortere.. på min bil må jeg ha gassen helt i bånn for å få fullt ladetrykk.. noe som helst mindre, og jeg får bare halvt ladetrykk faktisk...
Kjørte med org oppsett og bankediode.... der klarte jeg å holde 1,2 bar ved ca halv gass.... dette medførte rødglødende turbo momentant

Men kan hende det er anneledes for dere

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er ikke noe stress å få høye trykk med lite gass nei, iallfall ikke med blåkran eller APC. Med trionic så spiller spjellåpninga inn på ladetrykksstyringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø