Optimere 900 T16 88 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 23 sep 2007, 19:25

Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 sep 2007, 20:54

ute temperatur har og møye å sei.
de gangane bankedioden min har blinka e når det har vært 30 grader og varmare. sånn som me hadde det på saab festivalen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 sep 2007, 22:17

Puff skrev:Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
Kunne ikke fått blitt mere enig!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2007, 23:28

Daniel N683 skrev:
Morti skrev:
Puff skrev:Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
Kunne ikke fått blitt mere enig!
sååå.. om motoren banker ved 1.0 bar fra 2800-3600 RPM, så skal du kjøre med 0.9 hele veien? selv om den går helt fint uten banking på 1.1 bar over 4000 RPM?

Hvorfor skal du ikke kunne utnytte potensialet som ligger i motoren, men heller begrense i *hele* registeret bare fordi en liten del av det krever det..? :roll:
Pluss at krana må stilles slik at det er safe uansett temperatur, og blir frakjørt av biler med rett stilt ladetrykksregulering når det er kaldt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 24 sep 2007, 00:02

Men når du kjører med apc vil trykket reguleres ned uansett,det vil si du må bygge opp trykket på nytt,så du blir frakjørt likevel :)
Du får vel og en del boost kontrollere der du kan stille inn parameter. F.eks at du vil ha 0,9 bar opp til 3000RPM og så gå opp til 1,2 over 4000RPM. På den måten kan du utnytte motoren til det fulle.

Kan ikke si jeg hadde problemer med å bli frakjørt tidligere uansett hvilket vær det var,hadde heller ikke tenningsbank.
Den bilen hadde ladetrykk på 0,6 orginalt og på det meste kjørte jeg på 1,5.
Kjørte safe på 1,3 på den og var aldri plaget med tenningsbank. Nå har den bilen gått sånn i 4 år,og enda har den ikke kapitulert.
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 24 sep 2007, 00:51

Det er vel en billig boost kontroller tenker jeg:P Men sikkert veldig effektiv da. Krever litt mer mekk slik at den vet hvilket turtall du ligger på.

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 24 sep 2007, 00:53

Johan N828 skrev:Det er vel en billig boost kontroller tenker jeg:P Men sikkert veldig effektiv da. Krever litt mer mekk slik at den vet hvilket turtall du ligger på.
Jepp,men dem eksisterer :) Vet om mange som har brukt slike på japsebiler i flere år å dem har for det meste gode erfaringer med dette.
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 24 sep 2007, 22:30

Puff skrev:
Johan N828 skrev:Det er vel en billig boost kontroller tenker jeg:P Men sikkert veldig effektiv da. Krever litt mer mekk slik at den vet hvilket turtall du ligger på.
Jepp,men dem eksisterer :) Vet om mange som har brukt slike på japsebiler i flere år å dem har for det meste gode erfaringer med dette.
Disse får du også med bankesensor :wink:

Men koster fort vekk rundt 8-10 000kr....

men en ting dere som kjører med blåkran kansje ikke tenker på?`

Når dere får antydning til tenningsbank... og dere slipper litt opp på gassen... si atte du fortsatt ligger på 1,2bar, og 85% pådrag... Hva sker da?

Samme ladetrykk, men mindre bensin? Ergo VEELDIG høye avgasstempraturer..... Tror stempel, ventiler osv er veldi gla i dere da :wink:

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Legg inn av garrasjen » 24 sep 2007, 22:57

Ja her er det tydelivis mange meninger :P

Skal kjøre litt med klemme og se hvordan det bærer i vei tenker jeg 8)

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 24 sep 2007, 23:01

Merkelig at det går på andre merker en saab da :roll:
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 24 sep 2007, 23:04

Puff skrev:Men når du kjører med apc vil trykket reguleres ned uansett,det vil si du må bygge opp trykket på nytt,så du blir frakjørt likevel :)
neeei :roll: apc setter trykket ned kun de stedene på turtallsregisteret hvor det kan være skummelt med for mye ladetrykk, altså utnytter det seg av å kunne ha fullt ladetrykk så mye som mulig..

med blåkran eller datasprut av de fleste slag må du holde deg på det laveste trykket et apc-system ville ha hatt på et helt register...
Surbotaab N369 skrev:[Når dere får antydning til tenningsbank... og dere slipper litt opp på gassen... si atte du fortsatt ligger på 1,2bar, og 85% pådrag... Hva sker da?

Samme ladetrykk, men mindre bensin? Ergo VEELDIG høye avgasstempraturer..... Tror stempel, ventiler osv er veldi gla i dere da :wink:
tror ladetrykketfaller minst like fort som bensintrykket, om ikke fortere.. på min bil må jeg ha gassen helt i bånn for å få fullt ladetrykk.. noe som helst mindre, og jeg får bare halvt ladetrykk faktisk...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 sep 2007, 23:08

Edward N812 skrev: tror ladetrykketfaller minst like fort som bensintrykket, om ikke fortere.. på min bil må jeg ha gassen helt i bånn for å få fullt ladetrykk.. noe som helst mindre, og jeg får bare halvt ladetrykk faktisk...
Bensintrykket er jo konstant. Det er åpningstida på dysene som bestemmer mengden på bil mer el sprut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 24 sep 2007, 23:16

Ingvar N629 skrev:
Edward N812 skrev: tror ladetrykketfaller minst like fort som bensintrykket, om ikke fortere.. på min bil må jeg ha gassen helt i bånn for å få fullt ladetrykk.. noe som helst mindre, og jeg får bare halvt ladetrykk faktisk...
Bensintrykket er jo konstant. Det er åpningstida på dysene som bestemmer mengden på bil mer el sprut.
Tjaa... kjørte md blåkran på gamle 9K`n m mitsu turbo..

Kjørte med org oppsett og bankediode.... der klarte jeg å holde 1,2 bar ved ca halv gass.... dette medførte rødglødende turbo momentant :?

Men kan hende det er anneledes for dere :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 sep 2007, 10:20

Er ikke noe stress å få høye trykk med lite gass nei, iallfall ikke med blåkran eller APC. Med trionic så spiller spjellåpninga inn på ladetrykksstyringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 25 sep 2007, 21:50

Ingvar N629 skrev:Er ikke noe stress å få høye trykk med lite gass nei, iallfall ikke med blåkran eller APC. Med trionic så spiller spjellåpninga inn på ladetrykksstyringa.
Men ikke med LH som er aktuelt her :wink:

Svar