Er det mulig og faa kjoept turbo-kit til en normal Saab 900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
MartiniusV
Innlegg: 1
Registrert: 01 okt 2007, 20:39

Er det mulig og faa kjoept turbo-kit til en normal Saab 900?

Legg inn av MartiniusV » 01 okt 2007, 20:50

Heihei, jeg har da lest litt rundt, og jeg har tenkt til aa anskaffe meg en Saab 900, da jeg syntes det er en veldig fin og sprek nok bil. Tenkte foerst paa en turbo, men 180 hester blir nok litt for mye i starten, vil helst faa litt trening da jeg ikke har lappen enda. Derfor lurte jeg paa om det var mulig aa kjoepe en Saab 900 foerst, og evt. kjoepe et turbo-kit senere, naar jeg kjenner bilen bedre?

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 okt 2007, 21:01

Dette har blitt tatt opp mange ganger før, og det eneste turbo"kitet" du får kjøpt er nok en hel turbomotor med ledningsnett og alt, desverre ;)

Du får nappe ut sikringen til apc'en da vettu, så går den mye saktere, så kan du heller sette den inn igjen når du føler deg klar, hehe
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 02 okt 2007, 01:09

Eneste grunn til å ikke alltid å ville velge en SAAB med turbo fremfor en uten (eller generelt ikke ville velge en bil med stor effekt fremfor en med liten), må være følgende:

Dyrere i innkjøp, dyrere forsikring, (muligens) dyrere deler og (muligens) større drivstofforbruk.

Og IKKE:

At det er farligere å ha en bil med større effekt. Hvorfor skulle det være farligere? Er det farligere å ha en bil større toppfart? Får man (i Norge) kjørt bilen i nærheten av toppfart? For stor fart kan man få på en hvilken som helst normal bil, og da spiller det liten rolle hvilken effekt man har på bilen. Det eneste er at en bil beregnet for større fart som regel har bedre kjøreegenskaper, og dermed tvertimot fremstår som en tryggere bil.

Man blir kanskje fristet til å kjøre fortere med en bil med stor effekt, men egentlig er det bare det at man oppnår stor fart litt fortere; for stor fart kan man klare å få uansett!

Min mening!
SAAB 900 T16 AERO M1991

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2007, 10:25

Hei! Velkommen til forumet vårt! :wink:

Gasspedalen har mer enn to posisjoner (av/på), selv om ikke alle har skjønt det. :biggrin: Det er da bare å unngå å gi full gass... Min mor på over 60 kjørte ved flere anledninger min gamle 900 med vesentlig mer enn 185 hk uten å reagere på effekten, eneste hun merket var at hun slapp å gire så mye :biggrin: ! 185 hk er da heller ikke så mye... Kjøp turbobil, smil og vær glad er mitt råd! Hjelp når du trenger får du på forumet her!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 02 okt 2007, 23:49

Aero1990 = pesimist = min mening =)

Turbo er moro, å er vert pengene !
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 03 okt 2007, 01:32

det å ikke føle seg klar for en bil med under 200 hestekrefter er en følelse forårsaket av manipulative foreldre ;)

innerst inne vil du, og vet du at en 2.0liters turbomotor er akkurat hva du trenger for å kunne gjøre trygge forbikjøringer og gli lett ifra yplinger med bmw 320 og 740sugingser på motorveien.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 03 okt 2007, 01:38

Jeg syns det er greit å ha en passe kjapp bil som førstebil, jeg vet selv av egen erfaring at enkelte kjører over evne de første ukene de har lappen (jeg var en av disse). Selv kjørte jeg en Toyota Camry DX 1.8, helt fortreffelig som førstebil syns jeg. Gikk helt greit, men ikke noen sportsbil akkurat. Etter et år i denne og to år i en slapp Ford følte jeg meg klar for Saab Turbo. Og når jeg ser hvor fort den har potensiale for å gå, og hvor lett det er å feilberegne hastigheter, er jeg glad jeg ikke hadde den for 4 år siden...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 03 okt 2007, 10:49

Når jeg ser tilbake på hvordan jeg kjørte den første tiden etter lappen, blir jeg nesten litt skremt. :oops: Den første måneden var jeg veldig forsiktig, så ble jeg villere og villere helt til jeg hadde nok småsmeller og nestenuhell til at jeg ble "skremt forsiktigere" igjen.

Det faktum at jeg jobbet som pizzasjåfør gjorde vel ikke akkurat saken bedre da. :roll:

;)

Ha det moro den første tiden, men pass på deg selv og ikke minst andre.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 03 okt 2007, 22:12

Første bilen min var en og900 aero med ca 200hk, gikk fint det.... :roll:
ivertfall en måned, da jeg la den på taket i en grøft, men det hadde egentlig ikke noe med hvor sprek bilen var, det var jeg som hadde dårlig tid når jeg skulle på jobb og dermed kjørte litt fort i en sving
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 04 okt 2007, 13:17

Forsikringen på SAAB er heller ikke så avskrekkende med tanke på hvor bra den går i forhold til andre typiske ungdomsbiler: Golf (gt), bmw og andre slags lugubre tyskere. La de ha den dyre forsikringene for seg selv. :) Faktisk så er 5-serie BMW billigere å forsikre enn 3-serie, ungdomsbiler og ulykkestatistikker taler vel for seg selv der. Kjøre tulling kan man gjøre med alle slags biler, selv så har jeg roet meg ned etter jeg fikk skaffet en SAAB med turbo. En av grunnene er da at man må bremse mer før svinger og mister dermed fart i snitt når man gasser på mye, bedre å kjøre jevnt på flate og svinger slik man gjorde før man fikk turbo (også mindre sjangse for å miste kortet da). Menmen, forbikjøringene er ihvertfall sikrere nå med litt mer krutt under panseret. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar