Er det mulig og faa kjoept turbo-kit til en normal Saab 900?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 01 okt 2007, 20:39
Er det mulig og faa kjoept turbo-kit til en normal Saab 900?
Heihei, jeg har da lest litt rundt, og jeg har tenkt til aa anskaffe meg en Saab 900, da jeg syntes det er en veldig fin og sprek nok bil. Tenkte foerst paa en turbo, men 180 hester blir nok litt for mye i starten, vil helst faa litt trening da jeg ikke har lappen enda. Derfor lurte jeg paa om det var mulig aa kjoepe en Saab 900 foerst, og evt. kjoepe et turbo-kit senere, naar jeg kjenner bilen bedre?
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Dette har blitt tatt opp mange ganger før, og det eneste turbo"kitet" du får kjøpt er nok en hel turbomotor med ledningsnett og alt, desverre 
Du får nappe ut sikringen til apc'en da vettu, så går den mye saktere, så kan du heller sette den inn igjen når du føler deg klar, hehe

Du får nappe ut sikringen til apc'en da vettu, så går den mye saktere, så kan du heller sette den inn igjen når du føler deg klar, hehe
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Eneste grunn til å ikke alltid å ville velge en SAAB med turbo fremfor en uten (eller generelt ikke ville velge en bil med stor effekt fremfor en med liten), må være følgende:
Dyrere i innkjøp, dyrere forsikring, (muligens) dyrere deler og (muligens) større drivstofforbruk.
Og IKKE:
At det er farligere å ha en bil med større effekt. Hvorfor skulle det være farligere? Er det farligere å ha en bil større toppfart? Får man (i Norge) kjørt bilen i nærheten av toppfart? For stor fart kan man få på en hvilken som helst normal bil, og da spiller det liten rolle hvilken effekt man har på bilen. Det eneste er at en bil beregnet for større fart som regel har bedre kjøreegenskaper, og dermed tvertimot fremstår som en tryggere bil.
Man blir kanskje fristet til å kjøre fortere med en bil med stor effekt, men egentlig er det bare det at man oppnår stor fart litt fortere; for stor fart kan man klare å få uansett!
Min mening!
Dyrere i innkjøp, dyrere forsikring, (muligens) dyrere deler og (muligens) større drivstofforbruk.
Og IKKE:
At det er farligere å ha en bil med større effekt. Hvorfor skulle det være farligere? Er det farligere å ha en bil større toppfart? Får man (i Norge) kjørt bilen i nærheten av toppfart? For stor fart kan man få på en hvilken som helst normal bil, og da spiller det liten rolle hvilken effekt man har på bilen. Det eneste er at en bil beregnet for større fart som regel har bedre kjøreegenskaper, og dermed tvertimot fremstår som en tryggere bil.
Man blir kanskje fristet til å kjøre fortere med en bil med stor effekt, men egentlig er det bare det at man oppnår stor fart litt fortere; for stor fart kan man klare å få uansett!
Min mening!
SAAB 900 T16 AERO M1991
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei! Velkommen til forumet vårt!
Gasspedalen har mer enn to posisjoner (av/på), selv om ikke alle har skjønt det.
Det er da bare å unngå å gi full gass... Min mor på over 60 kjørte ved flere anledninger min gamle 900 med vesentlig mer enn 185 hk uten å reagere på effekten, eneste hun merket var at hun slapp å gire så mye
! 185 hk er da heller ikke så mye... Kjøp turbobil, smil og vær glad er mitt råd! Hjelp når du trenger får du på forumet her!

Gasspedalen har mer enn to posisjoner (av/på), selv om ikke alle har skjønt det.


Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- herman86-N693
- 0.7 bar
- Innlegg: 197
- Registrert: 13 jun 2006, 19:52
- Medlemsnummer: N693
- Navn: Andre
- Bil: NG900R
- Sted: Tønsberg
- Kontakt:
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
det å ikke føle seg klar for en bil med under 200 hestekrefter er en følelse forårsaket av manipulative foreldre 
innerst inne vil du, og vet du at en 2.0liters turbomotor er akkurat hva du trenger for å kunne gjøre trygge forbikjøringer og gli lett ifra yplinger med bmw 320 og 740sugingser på motorveien.

innerst inne vil du, og vet du at en 2.0liters turbomotor er akkurat hva du trenger for å kunne gjøre trygge forbikjøringer og gli lett ifra yplinger med bmw 320 og 740sugingser på motorveien.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg syns det er greit å ha en passe kjapp bil som førstebil, jeg vet selv av egen erfaring at enkelte kjører over evne de første ukene de har lappen (jeg var en av disse). Selv kjørte jeg en Toyota Camry DX 1.8, helt fortreffelig som førstebil syns jeg. Gikk helt greit, men ikke noen sportsbil akkurat. Etter et år i denne og to år i en slapp Ford følte jeg meg klar for Saab Turbo. Og når jeg ser hvor fort den har potensiale for å gå, og hvor lett det er å feilberegne hastigheter, er jeg glad jeg ikke hadde den for 4 år siden...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Når jeg ser tilbake på hvordan jeg kjørte den første tiden etter lappen, blir jeg nesten litt skremt.
Den første måneden var jeg veldig forsiktig, så ble jeg villere og villere helt til jeg hadde nok småsmeller og nestenuhell til at jeg ble "skremt forsiktigere" igjen.
Det faktum at jeg jobbet som pizzasjåfør gjorde vel ikke akkurat saken bedre da.

Ha det moro den første tiden, men pass på deg selv og ikke minst andre.

Det faktum at jeg jobbet som pizzasjåfør gjorde vel ikke akkurat saken bedre da.


Ha det moro den første tiden, men pass på deg selv og ikke minst andre.
1996 Saab 900 S 2.0i
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Første bilen min var en og900 aero med ca 200hk, gikk fint det....
ivertfall en måned, da jeg la den på taket i en grøft, men det hadde egentlig ikke noe med hvor sprek bilen var, det var jeg som hadde dårlig tid når jeg skulle på jobb og dermed kjørte litt fort i en sving

ivertfall en måned, da jeg la den på taket i en grøft, men det hadde egentlig ikke noe med hvor sprek bilen var, det var jeg som hadde dårlig tid når jeg skulle på jobb og dermed kjørte litt fort i en sving
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Forsikringen på SAAB er heller ikke så avskrekkende med tanke på hvor bra den går i forhold til andre typiske ungdomsbiler: Golf (gt), bmw og andre slags lugubre tyskere. La de ha den dyre forsikringene for seg selv.
Faktisk så er 5-serie BMW billigere å forsikre enn 3-serie, ungdomsbiler og ulykkestatistikker taler vel for seg selv der. Kjøre tulling kan man gjøre med alle slags biler, selv så har jeg roet meg ned etter jeg fikk skaffet en SAAB med turbo. En av grunnene er da at man må bremse mer før svinger og mister dermed fart i snitt når man gasser på mye, bedre å kjøre jevnt på flate og svinger slik man gjorde før man fikk turbo (også mindre sjangse for å miste kortet da). Menmen, forbikjøringene er ihvertfall sikrere nå med litt mer krutt under panseret. 


SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.