NG900 SET problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

NG900 SET problemer

Legg inn av Charly » 29 sep 2007, 16:03

Etter å ha vært i nordnorge i 2md og en kompis fikk låne bilen mens jeg var borte hadde jeg første kvelden igjen i går med frøkna mi(ja bilen)

Etter litt aktiv kjøring å på vei hjem så fikk jeg en viss lyst til å trå på MYE, men bilen rikka seg ikke over 200! å det har alderi hvert noe problem før.
Da hastigheten roa seg igjen merka jeg at den gikk om trent ikke under 3000rpm, og det rista i hele bilen! da jeg stoppa hørtes bilen var det tydelig at den ikke gikk på 4 sylindre lengere. I dag har jeg bytta plugger for å se om det hjalp men fortsatt ingen endring! greitt tenkte jeg og bestillte ny DI kasett. Så fortsatt jeg med litt sånn anna små plukk, blandt anna sjekke olje! da kom sjokket. den var så å si tørr. Nå er gode råd dyre her, men er det mulig at ett stempel skjerer seg og at motoren fortsatt går rundt??? håper fortsatt på DI kasetten, men den må jo komme først.
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 sep 2007, 17:16

Plage bilen opp i sånne hastigheter uten å vite med sikkerhet at alt er i orden først :?

Det er en voldsom belastning for motoren i de hastighetene så om den var tørr så kan du fort ha fått mekaniske feil.. Men normalt så bruker man jo å høre det i form av banke eller metallyder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 29 sep 2007, 18:06

ja sov ikke særlig godt i natt kan man si! men høres ikke noe tydelig mekaniske lyder, ann en den spesiele putringa som kommer av bare 3 sylindre som tenner! :(
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 06 okt 2007, 18:32

etter å ha bytta DI kasset og ingen bedring så er det komp test på tur! Noen som veit hvor mye det er for en topp??? Ser mer å mer ut som det er en ventil som har brent seg!!
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 06 okt 2007, 18:42

Dårlig kompis som ikke har fylt olje på bilen din da... :roll:
Kan jo vere mye som har blitt ødelagt/fortere utslitt enn normalt når det har vert lite olje på den...

Får håpe du finner ut hva som er galt når du tar kompresjonstesten...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 07 okt 2007, 02:46

skulle du tenkt på før du lånte bort bilen din.sier at de skal ta godt vare på den men det er som regel totalt feil.noe du har merket her .
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 07 okt 2007, 15:09

Da er komp test tatt, og som frykta ingen komp på sylinder 3. BRB.

Men greit, dro rett ned til Utengen sammen med matrox som kom opp en tur i dag og tok testen, for å se om Utengen hadde noe delet til IC til matrox, bestemte vi oss for ny motor. Ny blokk er allerde ordna fra svergie og prosjekt tråd kommer! 2,3L nå! skal bli gromt! jaja! blir hardt uten saab en stund.


liten tilegg spm.
noen som har peiling på avgifter her???
Bilen ble tatt inn til landet i 2004, så lurer på hvordan det hvil bli å få den godkjent igjen med ny motor
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 okt 2007, 15:23

Du må betale avgifter ja....

Men i 2014 vil det være gratis :wink: Er en 10 års regel som gjelder her, og den gjelder fra første gangs registrering i Norge. Ikke fra hvilket år bilen egentlig er fra.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 07 okt 2007, 15:28

F***! prøve å få tak i en anna 3dørs da! bilen er fra 1995
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 07 okt 2007, 18:21

Jepp. En annen bil blir løsningen på prosjektet som kommer. Time will show :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar