turbotrykksmåler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

turbotrykksmåler

Legg inn av jaktry » 06 nov 2007, 23:55

hei

monterte akkurat en gradert turbotrykksmåler på min 9000 cs. problemt er at på tomgang står måleren -0,5 bar og på full gass står den på +0,5 bar. noen som har peil på hva som er galt?
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 nov 2007, 00:08

Turbotrykket har negativ verdi på tomgang, siden du da har vakuum i innsuget ;)

Når du sier full gass regner jeg med du tenker på ved fullt pådrag?
Maks ladetrykk skal vel være litt høyere! Jeg vet ikke nøyaktig hva den skal ligge på, men det vet sikkert noen andre.
En grei plass å starte er å kontrollere og eventuelt justere grunnladetrykket :)

EDIT: Ta en kikk her http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121463

Om jeg forstår riktig, skal du da ha GLT på 0,4 +- 0,03, og maks ladetrykk på 1 +- 0,03. (?)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 nov 2007, 00:52

kan og ver at det e ein slange så e i klem.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: turbotrykksmåler

Legg inn av Edward N812 » 07 nov 2007, 11:15

jaktry skrev:hei

monterte akkurat en gradert turbotrykksmåler på min 9000 cs. problemt er at på tomgang står måleren -0,5 bar og på full gass står den på +0,5 bar. noen som har peil på hva som er galt?
ladetrykket ditt skal være cirka 0.9 (og det oppnår du i fart, ikke stillestående)

sjekk om alle vakuum slanger er i orden, bytt ut de som ikke ser kurrante ut ;) her har du et bilde av alle vakuumslangene i motorrommet:
Bilde

prøv også å bytte tennkassett med en annen f.eks en kamerat sin (alle de røde er samme tennkassetten).
deretter ville jeg prøvd å bytte magnetventil med en annen (den som har de tre tjukke vakuumslangene ut av seg) den har lett for å ødelegge, og jeg har en til salgs, hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 07 nov 2007, 19:47

jepp takk ska dere ha! tror det blei riktig nå..er jo seff undertrykk i manifoil med lukket gasspjel :oops:
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 10 nov 2007, 12:43

skal det være så høyt som 0,9 bar på cs da ? er ikke dette en lavtrykks turbo ?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 nov 2007, 13:00

ole anders skrev:skal det være så høyt som 0,9 bar på cs da ? er ikke dette en lavtrykks turbo ?
Vel det kommer jo helt an på. Siden jaktry ikke har skrevet noe om lettrykksturbo, bare 2,3T, har jeg antatt det ikke er LTT men FTT. Cs er ikke kun LTT, det finnes både LTT og FTT. Men om jaktry har LTT må han si ifra, for da tror jeg neppe han skal kjøre med det ladetrykket :)

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 10 nov 2007, 13:08

ole anders skrev:skal det være så høyt som 0,9 bar på cs da ? er ikke dette en lavtrykks turbo ?
nei er ikke en LTT..er en 2,3 FTT med 200 hk:D:D
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Svar