Frostplugg saab 900s 97modell 2.0l

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Frostplugg saab 900s 97modell 2.0l

Legg inn av Azeton » 15 nov 2007, 18:34

Hehe.. vel, noen er mer tett i pappen enn andre.. det har jeg bevist idag!

Hadde selvfølgelig glemt at jeg bare hadde fylt vann i tanken på bilen. så i morgest var det bare is i slangene! ikke steinharde men kjente at det knaste.

Kjørte bilen inni garasjen og satte en varme vifte under for at det skulle smelte. før jeg kjørte avgårde til skolen. Kommer tilbake å studerer litt under panseret. Virker som de fleste slanger er hel. Vannpumpa derimot virker som om det har fått seg et slag! Spruter vann når motoren går på tomgang.

Spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for at blokk/topp har tatt kvelden eller noe annet? eller er det bare vannpume og pakning som er død? Er det frostplugger på denne motoren?

MVH Petter Smart

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 nov 2007, 23:29

Nå skal ikke jeg vedde noen penger, men det vil vel ta litt lenger tid før det fryser inni selve blokken, siden det er mer gods som skal kjøles ned enn ute ved vannpumpen. Siden du sier det ikke var helt bunnfrosset i slangene tviler jeg på at motoren kan ha tatt skade.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 16 nov 2007, 17:05

Men det lekker vann ved vannpumpe!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 nov 2007, 17:23

Azeton skrev:Men det lekker vann ved vannpumpe!
Ja, men du spurte jo spørsmålet "hva er sannsynligheten for at blokk/topp har tatt skade", og svaret er at det skal mer til for at det fryser inni blokken enn at det fryser i vannpumpen. Jeg vil tippe det er pakningen i vannpumpen som har tatt kvelden. Om blokk topp har tatt skade vil du merke det veldig lett ved at det enten er vann i oljen/olje i vannet, eller at det kommer vann inn i sylindrene.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 16 nov 2007, 18:02

EdHunter N815 skrev:
Azeton skrev:Men det lekker vann ved vannpumpe!
Ja, men du spurte jo spørsmålet "hva er sannsynligheten for at blokk/topp har tatt skade", og svaret er at det skal mer til for at det fryser inni blokken enn at det fryser i vannpumpen. Jeg vil tippe det er pakningen i vannpumpen som har tatt kvelden. Om blokk topp har tatt skade vil du merke det veldig lett ved at det enten er vann i oljen/olje i vannet, eller at det kommer vann inn i sylindrene.
Ja, skjønner.. Ble litt missforståelse der fra min side. Hva er letteste måte og komme til vannpumpe? Og hvem sin ide var det å sette motorene på tverra? blir jo så trangt! Har tatt bort luftfilter boks og noen deklser på undersiden for bedre sikt. Hvis jeg ikke tar feil så legger servo pumpa ovenfor vannpumpa?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 nov 2007, 18:40

Jeg er ingen ekspert på 900, men ut fra beliggenheten på vannpumpen vil jeg tro det kan være greit å komme til fra høyre innerskjerm.

Har sendt deg PM også. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 nov 2007, 02:33

Börja med att ta av multireima, står i instruktionsboken hvordan.
Lossa dom 3 skruer till braketten som håller servopumpen.
Lyft servopumpen och lägg den åtsidan utan att ta bort slangarna(ja då, dom tål att bli vridna lite).
Nu kommer du greit åt vattenpumpen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 18 nov 2007, 19:47

Jaja.. Da var vannpumpe skrudd av. Så demonterte jeg også vannpumpa. delte den i 2 for og sjekke inn vendig. Vel, før jeg rakk og demontere den falt det faktis ut METALL biter! Etter at jeg åpnet den så var det selvfølgelig knekt av masse metall fra impelleren i midten. Har tatt bilde..

Bilde

Svar