Hehe.. vel, noen er mer tett i pappen enn andre.. det har jeg bevist idag!
Hadde selvfølgelig glemt at jeg bare hadde fylt vann i tanken på bilen. så i morgest var det bare is i slangene! ikke steinharde men kjente at det knaste.
Kjørte bilen inni garasjen og satte en varme vifte under for at det skulle smelte. før jeg kjørte avgårde til skolen. Kommer tilbake å studerer litt under panseret. Virker som de fleste slanger er hel. Vannpumpa derimot virker som om det har fått seg et slag! Spruter vann når motoren går på tomgang.
Spørsmålet er: Hva er sannsynligheten for at blokk/topp har tatt kvelden eller noe annet? eller er det bare vannpume og pakning som er død? Er det frostplugger på denne motoren?
MVH Petter Smart
Frostplugg saab 900s 97modell 2.0l
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nå skal ikke jeg vedde noen penger, men det vil vel ta litt lenger tid før det fryser inni selve blokken, siden det er mer gods som skal kjøles ned enn ute ved vannpumpen. Siden du sier det ikke var helt bunnfrosset i slangene tviler jeg på at motoren kan ha tatt skade.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Ja, men du spurte jo spørsmålet "hva er sannsynligheten for at blokk/topp har tatt skade", og svaret er at det skal mer til for at det fryser inni blokken enn at det fryser i vannpumpen. Jeg vil tippe det er pakningen i vannpumpen som har tatt kvelden. Om blokk topp har tatt skade vil du merke det veldig lett ved at det enten er vann i oljen/olje i vannet, eller at det kommer vann inn i sylindrene.Azeton skrev:Men det lekker vann ved vannpumpe!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
Ja, skjønner.. Ble litt missforståelse der fra min side. Hva er letteste måte og komme til vannpumpe? Og hvem sin ide var det å sette motorene på tverra? blir jo så trangt! Har tatt bort luftfilter boks og noen deklser på undersiden for bedre sikt. Hvis jeg ikke tar feil så legger servo pumpa ovenfor vannpumpa?EdHunter N815 skrev:Ja, men du spurte jo spørsmålet "hva er sannsynligheten for at blokk/topp har tatt skade", og svaret er at det skal mer til for at det fryser inni blokken enn at det fryser i vannpumpen. Jeg vil tippe det er pakningen i vannpumpen som har tatt kvelden. Om blokk topp har tatt skade vil du merke det veldig lett ved at det enten er vann i oljen/olje i vannet, eller at det kommer vann inn i sylindrene.Azeton skrev:Men det lekker vann ved vannpumpe!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Börja med att ta av multireima, står i instruktionsboken hvordan.
Lossa dom 3 skruer till braketten som håller servopumpen.
Lyft servopumpen och lägg den åtsidan utan att ta bort slangarna(ja då, dom tål att bli vridna lite).
Nu kommer du greit åt vattenpumpen.
Mvh
Lossa dom 3 skruer till braketten som håller servopumpen.
Lyft servopumpen och lägg den åtsidan utan att ta bort slangarna(ja då, dom tål att bli vridna lite).
Nu kommer du greit åt vattenpumpen.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!