Dårlig håndbrekk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Dårlig håndbrekk

Legg inn av Timon » 20 des 2007, 17:14

Er håndbrekket på 9000 veldig dårlig, eller kan det være noe galt? Asså den står i bakker men er nesten helt umulig å sladde med.

Nye klosser og skiver bak..

Noen tips til noe jeg kan sjekke? =)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 20 des 2007, 17:15

Sladding er fy fy [-X

Men muligens og stramme brekk wire hjelper. Sjekk også at mengden med bremsevæske er grei:P

//Johan

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 20 des 2007, 18:20

Å søke litt hjelper nok, fant mange tråder på dette emnet.. :wink:

Ellers hjelper det nok å justere. Det gjør du sånn:

På baksida av kalipperen sitter det en 14mm skrue, under den en unbracoskrue.

1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre.. På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
xr4ti
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 26 okt 2007, 19:19
Sted: Sandefjord

Legg inn av xr4ti » 20 des 2007, 18:50

Denne kunne vel bli "klistret". Faktisk mye bedre forklart enn fks i Haynes boka!(for ikke å snakke om den forklaringen jeg fikk av verksmesteren,"det er for voksne folk det gutten min" og jeg da, som akkurat hadde fylt 35 :shock: )
Husker at jeg bante mye på min 9000 første gang jeg prøvde på dette!

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 21 des 2007, 01:57

Takk for utrolig bra forklaring!

Ut å skru i morra :D

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 21 des 2007, 18:11

Har lagt den inn i FAQ, sammen med fremgangsmåte for å overhale calippere selv. Bare å melde seg inn i klubben! :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 22 des 2007, 10:54

Morten N88 skrev:Har lagt den inn i FAQ, sammen med fremgangsmåte for å overhale calippere selv. Bare å melde seg inn i klubben! :wink:

Har sendt e-post om å bli medlem allerede ;)

Bare ikke fått svar...

Svar