Er håndbrekket på 9000 veldig dårlig, eller kan det være noe galt? Asså den står i bakker men er nesten helt umulig å sladde med.
Nye klosser og skiver bak..
Noen tips til noe jeg kan sjekke? =)
Dårlig håndbrekk
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Å søke litt hjelper nok, fant mange tråder på dette emnet..
Ellers hjelper det nok å justere. Det gjør du sånn:
På baksida av kalipperen sitter det en 14mm skrue, under den en unbracoskrue.
1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre.. På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.

Ellers hjelper det nok å justere. Det gjør du sånn:
På baksida av kalipperen sitter det en 14mm skrue, under den en unbracoskrue.
1 Skru klossene mot skiva med 4mm unbracoskruen mens du dreier på navet. Når du akkurat ikke greier å dreie (klossene ligger for hardt mot skiva) løsne 1/4- 1/2 omdreining så skiva løper fritt. Gjør det samme på begge sider. Ikke hekt på håndbrekkwiren enda.
2 Ta av dekselet rundt selve håndbrekket i kupeen. (1 torxskrue i framkant,trekk det fram) Under der,i bakkant vises brekkwirene fra begge sider. Kan sitte ett plastlokk over disse for å låse justeringa. Slakk de opp med 16mm mutteren,evnt hold igjenn med flattjern.
3 Hekt på brekkwiren. Sett ett 1mm søkeblad (el lign) mellom brekkarmen og stopperen på calipperen. (ser den underifra) Fjæra vil holde opp søkebladet. Stram opp wiren inne fra kupeen til du hører søkebladet falle ned. Gjør det samme på andre siden.
Skru på plass deksel ol.
4 Kjør en tur å BRUK bremsene,dvs harde nedbremsinger slik at bakbremsene også tar. Dra litt i brekket også,men ikke overdriv.. Pass på at det ikke er mye trafikk bak under slike manøvre.. På en grusveg/plass er det jo enkelt å se on brekket tar nogenlunde likt.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger