Bytte cluch(Register kjede bytte)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
doo-kie

Bytte cluch(Register kjede bytte)

Legg inn av doo-kie » 11 feb 2008, 19:01

Har en 02 9-5 2,0t. gådd 130k. Skal bytte registerkjede, lurte på om dere anbefaler at jeg bytter cluchen samtidig når jeg først har ute alt?? Kan ikke kjenne noe feil med clucen nå, men er vel kjedelig hvis den ryker rett etterpå :shock:

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 11 feb 2008, 21:41

En i min familie har en 2000 Saab 9-5 2.3t som nå har gått 330.000km og har han ikke skiftet clutch på. Personlig tror jeg du har endel km igjen på den du har.

doo-kie

Legg inn av doo-kie » 13 feb 2008, 01:49

Ja tror jo egentlig også den burde holde noen mil til :lol:
Får se hva jeg finner på... Mulig jeg tar det i samme slengen uansett....

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 13 feb 2008, 02:02

Er det ikke litt dumt å gjøre en såpass stor jobb av dette uansett?

Tenker du å gå ut med hele motoren for registerskift? :shock:

Clutsjen din er ikke halvferdig engang!? Dette blir som å kjøpe nytt clutsj-sett på jegvetikkehvor mange tusen, og legge til 50% på prisen!?! Skip clutsj, den sier ifra når den vil skiftes, og det er nok lenge til :wink:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 feb 2008, 02:32

Bare for å presisere.... du trenger ikke å ta ut motoren for å bytte register... så clutchen kan du nok vente med til den er utsllitt ;)

Men når du først gjør denne jobben så ville jeg vurdert å ta ned bunnpanna og gjøre rein oljesila når du først holder på.. Det kan jo også være en god ide og ta en skikkelig innvendig dieselrens først.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 feb 2008, 02:50

Du trenger ikke ta ut motoren for å bytte register nei, men akkurat på 9-5 så tror jeg det tar like lang tid å la den sitte...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

doo-kie

Legg inn av doo-kie » 13 feb 2008, 03:07

OK. Trodde jeg måtte ta ut motoren for å bytte register kjede og balanse aksel kjede...

Når det gjelder olje sila hadde jeg nede bunnpanna og gjorde den rein i dag :D Fy fan hvor det så ut der! Flushet motoren med diesel før jeg tok ned bunnpanna også.!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 feb 2008, 03:12

doo-kie skrev:OK. Trodde jeg måtte ta ut motoren for å bytte register kjede og balanse aksel kjede...
Nei, det må du ikke, du kan demontere det meste som står rundt motoren, og skyve den sidelengs slik at du kommer til med motoren i bilen. Det er fortsatt trangt. De fleste mekanikerne på Saab-verkstedet her i byen tar ut motoren, alle unntatt ei tror jeg, og hun har vel små hender... :?:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

doo-kie

Legg inn av doo-kie » 13 feb 2008, 03:15

Ja oki...! Nå har jo jeg ganske små hender :roll: Hva vil dere anbefale at jeg jør? Ut med hele stasen eller ta den me motoren i?

Svar