
Bytte cluch(Register kjede bytte)
Moderator: Moderatorer
Bytte cluch(Register kjede bytte)
Har en 02 9-5 2,0t. gådd 130k. Skal bytte registerkjede, lurte på om dere anbefaler at jeg bytter cluchen samtidig når jeg først har ute alt?? Kan ikke kjenne noe feil med clucen nå, men er vel kjedelig hvis den ryker rett etterpå 

- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Er det ikke litt dumt å gjøre en såpass stor jobb av dette uansett?
Tenker du å gå ut med hele motoren for registerskift?
Clutsjen din er ikke halvferdig engang!? Dette blir som å kjøpe nytt clutsj-sett på jegvetikkehvor mange tusen, og legge til 50% på prisen!?! Skip clutsj, den sier ifra når den vil skiftes, og det er nok lenge til
Tenker du å gå ut med hele motoren for registerskift?

Clutsjen din er ikke halvferdig engang!? Dette blir som å kjøpe nytt clutsj-sett på jegvetikkehvor mange tusen, og legge til 50% på prisen!?! Skip clutsj, den sier ifra når den vil skiftes, og det er nok lenge til

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Bare for å presisere.... du trenger ikke å ta ut motoren for å bytte register... så clutchen kan du nok vente med til den er utsllitt 
Men når du først gjør denne jobben så ville jeg vurdert å ta ned bunnpanna og gjøre rein oljesila når du først holder på.. Det kan jo også være en god ide og ta en skikkelig innvendig dieselrens først.

Men når du først gjør denne jobben så ville jeg vurdert å ta ned bunnpanna og gjøre rein oljesila når du først holder på.. Det kan jo også være en god ide og ta en skikkelig innvendig dieselrens først.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du trenger ikke ta ut motoren for å bytte register nei, men akkurat på 9-5 så tror jeg det tar like lang tid å la den sitte...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Nei, det må du ikke, du kan demontere det meste som står rundt motoren, og skyve den sidelengs slik at du kommer til med motoren i bilen. Det er fortsatt trangt. De fleste mekanikerne på Saab-verkstedet her i byen tar ut motoren, alle unntatt ei tror jeg, og hun har vel små hender...doo-kie skrev:OK. Trodde jeg måtte ta ut motoren for å bytte register kjede og balanse aksel kjede...

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan