9000 3"JT U/kat?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av Haaka » 24 feb 2008, 01:53

overboost skrev:
hvordan kan eksospulsene kolidere med hverandre når de går samme vei og har samme fart???????? :?
Inngående kunnskap om aerodynamikk og pneumatikk har jeg ikke :|

Men det som er sikkert er at eksospulsene ikke til enhver tid går samme vei. Først etter kollektor/turbo går de samme vei. Og det som er klinkende klart er at eksospulsene ikke nødvendigvis har samme fart. Farten bestemmes jo av en rekke både faste og regulerte variabler, alt avhengi av belastning, turtall, ventiltiming osv...

Men ellers er det ingen større magi som skjer inni eksosanlegget som tilsier at ikke eksospulsene avtar i trykk og hastighet!? dvs. pr. et langt rør med en gitt diameter hele lengden, vil pulsene verken aksellerere, eller holde samme fart. Den vil selvfølgelig avta. Ingen magi. Dette kompenseres det jo for ved at det dimensjoneres ned jo lengre bak i systemet man kommer. Den fremste seksjonen (manifold) i et eksosystem er til enhver tid større (diam) enn den bakerste.

En eksospuls er jo heller ei så intelligent at den kan tilpasse farten til pulsen foran!? :wink: Og luft i bevegelse tilsier sterkt det motsatte, i at lavtrykksoner tiltrekker seg høytykk visa-versa, akkurat som magnetisme. Dette gjør sannsynligheten for en "kollisjon" mellom feks trykkpuls fra sylinder nr3 og syl.nr1 når eksospuls fra syl 1 er kommet tilstrekkelig langt ut i systemet og hastigheten er ytterligere retardert gjennom å føres i et 3" anlegg. Lavtrykksonen bak trykkpulsen foran vil aksellerere trykksonen bak. Dette skaper en ukontrollert turbulens, og som sagt synker hastigheten videre. Jeg vet ikke hvorvidt du kanskje tenker tog-ulykker når jeg sier kollisjon... men tenk hva du vil, 3" anlegg er forbeholdt de atskilling større motorene, som har volum og turtall til å trykke eksosen gjennom.

Mitt hovedpoeng var uansett at problemet først og fremst ligger i at du fjerner bilens eksosrensing. Håper du i allefall tenker litt på det :) Men jeg mener jo det er litt dumt...

Btw.. har du sett enderøret på en F1-bil? dimensjon? For der begynner vi å nærme oss 3 tommer :wink:

overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av overboost » 24 feb 2008, 10:38

hmmmm....så 2.5" er mer effektivt i forhold til effekt?...da med sport/race kat?
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av Paradigm N558 » 24 feb 2008, 15:17

Dårlig passform!
Vanskelig å få bra!
Da ville jeg valgt ferrita med racecat til 10 lapper!
Verdt det, spør Tor :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av kenny n277 » 24 feb 2008, 21:09

jeg kjører 3" uten katt og en potte rett foran bakakslen, grunnen til at jeg kjører uten katt er vel den at jeg hadde ikke det når jeg skulle sette det på så da ble det bare sånn, det dooooner og brååååker noe helt fantastisk inni bilen så det er ikke noe å ha kan en si, skal ha på en katt og en potte til som BSR anbefaler, BSR garanterer ikke for riktig effekt med det annlegget jeg har nå,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av Edward N812 » 25 feb 2008, 08:37

vi må jo ha noen gledesdrepere haaka, hehe.

litt uklart hva du mener med at katten har "95% rensing". alt jeg vet er at bilen min ikke fikk 19 ganger så drøyt co-utslipp etter jeg fjerna katten. og du sier at at han med en 97-modell ikke har en miljøvennlig bil i utgangspunktet, da har du erfaringer fra en trionicbil med noe alvorlig galt. min 93-modell, som aller første bil med trionic, har i dag UTEN katalysator et utslipp på 0,006. hva tallene står for vet jeg ikke. men at den besto kravene med glans ble jeg forsikra om da jeg henta bilen på verkstedet.

om det gir effekt å fjerne katten: om behovet er der for å få større eksos, vil i alle fall en vanlig kat bare være i veien. og hvorfor velger man sportkat/racekat? for å få så lite mottrykk som overhodet mulig, men fortsatt rense så godt som mulig.

så jeg er enig i at man mister en viss andel av renseeffekten om man fjerner katten. det å se det hele i perpektiv er det som gjør at jeg ikke bryr meg så altfor mye. men jeg er ikke enig i det at å fjerne katten har så mye å si for mottrykket. derimot har selvsagt valg av for stor eksos et helt hav å si..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av overboost » 25 feb 2008, 21:58

snakket med han jeg kjøpte bilen med (jobbet med saab i 8 år og "trimmet" diverse saaber..fra 99 til 9-5)...han fortalte meg att 3" uten kat var det jeg ville få mest effekt utav på bilen minn....og motoren ville ikke ta skade av dette.....da snakket han med erfaringer som å ha hatt 8!!! biler med org kat som er fjernet....inkl 2 stykk 2.0 ltt som er chippet.
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av Tor N12 » 26 feb 2008, 02:00

For det første, hvorfor skal du ikke ha kat? Du risikerer jo bare at du plutselig må handle deg en og montere den når bilen skal på pkk..
For det andre, som noen sa tidligere i tråden her så kan du få problemer med ustabilt turbotrykk om du får for lavt mottrykk i eksosen ettersom eksosen tar "feil vei" så wg'n ikke fungerer optimalt (riktignok et større problem på TD04 enn på T25. Jeg hadde dette problemet på min 9k med 3" hele veien fra turboen... Kjørte med dette en kort stund mens jeg ventet på mindre eksos;) Endte opp med Feritta 3" DP og 2.5" resten.. Bilen gikk mye bedre etterpå rett og slett fordi ladetrykksadapsjonen justerte ned ladetrykket når jeg hadde det forrige systemet uten kat pga det ustabilee ladetrykket som oppstod når eksosen tok den letteste veien ut og ikke gjennom wg.
Bilen hadde også merkbart dårligere bunndrag og den var tregere til å bygge opp ladetrykket på det første anlegget.
For det tredje, du vinner da ingen ting på det:? Dagens katalysatorer er gode og stjeler pent lite effekt.. selvfølgelig er det kvalitetsforskjeller men det finnes mer enn nok av gode til en overkommelig pris.

At noen kjenner noen eller har hørt at noen mener noe trenger jo ikke å bety at man ikke kan gjøre det skikkelig ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: 9000 3"JT U/kat?

Legg inn av Timon » 26 feb 2008, 03:11

Tor N12 skrev:(riktignok et større problem på TD04 enn på T25. Jeg hadde dette problemet på min 9k med 3" hele veien fra turboen...
Låner tråden litt..

Jeg holder på å skru sammen bilen nå, med kombinasjonen td04, 3" downpipe, race cat, bsr 2,5" halvsats minus bakpotta som jeg har erstatta med et rør fra biltema (2,5").

Blir det for lite med bare en potte?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar