Hei! Kjølevannet forvinner. Motoren går ujevnt på kaldstart og nøler med å holde tomgangen etter start av varm motor.
Men den drar som den skal. Eksosen er tidvis, men bare tidvis hvit når motoren går på tomgang.
Kan jeg bare konkludere med at toppakningen har gjort sitt etter 230000km?
Og i så fall er det noen som har et tips om hvem som gjør jobben bra og rimelig i Bergensområdet?
Bilen er en og900 turbo.
Knut
Toppakning gåen?
Moderator: Moderatorer
Re: Toppakning gåen?
Hei:) Har samme problem på min OG 900 som har nå passert 320 000km. i tillegg tar det lang tid før temp.nåla stiger til der den skal være, og noe dårlig varme apparat før motor er skikkelig varm. Jeg er "ny" på bil, men vil tro det er topp pakninga, siden det er mest sannsynlig. Hvis oljen din er hvit/grå/lys er det nok topp-pakning som er gåen. Men oljen på min er helt fin!
Så har vært greit om noen hadde svart på dette, da jeg har samme prob som tråd starter:)
Så har vært greit om noen hadde svart på dette, da jeg har samme prob som tråd starter:)
SAAB 900i 16V `92 OG
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Toppakning gåen?
Skru ut pluggene å studer de. Om kjølevæska forsvinner inn i sylinderen vil pluggen være ren. Forsvinner den i oljen må man ikke kjøre!!
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Toppakning gåen?
Høres ut som pakninga ja men kjenn også på kjøleslangene, om de er harde så er det i allefall en god indikasjon på gåen pakning.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Toppakning gåen?
Takk for kjappe svar. Har vært ute og sjekket plugger. 1-3 var helt fine. Nr 4 var svart og våt. Fylte på en liter kjølevæske. På de to første startforsøkene virket det som om starteren ikke greide å dra motoren rundt! Ventet litt og prøvde en tredje gang og da startet den fint. Litt ujevn gange de første sekundene, men så gikk den fint.
Men! All kjølevæsken jeg hadde fyllt på forsvant i dimman. Plutselig nesten tom beholder! Og en annen ting: Det stiger damp opp ved turboen. Blokka synes våt ved sylinder 4 på høyre side. Er det der kjølevannet forsvinner? Og inn i sylinderen?
Skal ta en titt på olja om litt og kjenne på blokka om det er olje eller vann.
Tar gjerne i mot flere tips
Edit: Olja er fin og svart. Kan synes som om det er vannlekkasje ved turboen, men vanskelig å se hvor denne dampen kommer fra. Kan det tenkes at kjølevann forsvinner inn i turboen?
Slangene kjennes forøvrig myke.
Men! All kjølevæsken jeg hadde fyllt på forsvant i dimman. Plutselig nesten tom beholder! Og en annen ting: Det stiger damp opp ved turboen. Blokka synes våt ved sylinder 4 på høyre side. Er det der kjølevannet forsvinner? Og inn i sylinderen?
Skal ta en titt på olja om litt og kjenne på blokka om det er olje eller vann.
Tar gjerne i mot flere tips

Edit: Olja er fin og svart. Kan synes som om det er vannlekkasje ved turboen, men vanskelig å se hvor denne dampen kommer fra. Kan det tenkes at kjølevann forsvinner inn i turboen?
Slangene kjennes forøvrig myke.
Re: Toppakning gåen?
Treig oppvarming kan skyldes dårlig termostat. Den er enkel å skifte. Vann som forsvinner kan også skyldes slike lure lekkasjer som oppstår f.eks. kun nå motoren kjøles. Hadde et slikt tilfelle en gang.Vegard_B skrev:Hei:) Har samme problem på min OG 900 som har nå passert 320 000km. i tillegg tar det lang tid før temp.nåla stiger til der den skal være, og noe dårlig varme apparat før motor er skikkelig varm. Jeg er "ny" på bil, men vil tro det er topp pakninga, siden det er mest sannsynlig. Hvis oljen din er hvit/grå/lys er det nok topp-pakning som er gåen. Men oljen på min er helt fin!
Så har vært greit om noen hadde svart på dette, da jeg har samme prob som tråd starter:)
Hos meg forsvinner vannet temmelig brått. Skal lufte anlegget før jeg prøver igjen.
Re: Toppakning gåen?
Oppdatering!
Bobler i kjølevannsbeholderen og stempeltopp 1 er noe renere enn den burde være. Så da er det jo klart.
Bobler i kjølevannsbeholderen og stempeltopp 1 er noe renere enn den burde være. Så da er det jo klart.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Toppakning gåen?
topp pakningen da. 

Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.