Toppakning gåen?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Toppakning gåen?

Legg inn av knut N458 » 24 mar 2008, 17:20

Hei! Kjølevannet forvinner. Motoren går ujevnt på kaldstart og nøler med å holde tomgangen etter start av varm motor.
Men den drar som den skal. Eksosen er tidvis, men bare tidvis hvit når motoren går på tomgang.
Kan jeg bare konkludere med at toppakningen har gjort sitt etter 230000km?
Og i så fall er det noen som har et tips om hvem som gjør jobben bra og rimelig i Bergensområdet?

Bilen er en og900 turbo.

Knut

Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av Vegard_B » 24 mar 2008, 19:04

Hei:) Har samme problem på min OG 900 som har nå passert 320 000km. i tillegg tar det lang tid før temp.nåla stiger til der den skal være, og noe dårlig varme apparat før motor er skikkelig varm. Jeg er "ny" på bil, men vil tro det er topp pakninga, siden det er mest sannsynlig. Hvis oljen din er hvit/grå/lys er det nok topp-pakning som er gåen. Men oljen på min er helt fin!
Så har vært greit om noen hadde svart på dette, da jeg har samme prob som tråd starter:)
SAAB 900i 16V `92 OG

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av Morten N88 » 24 mar 2008, 19:10

Skru ut pluggene å studer de. Om kjølevæska forsvinner inn i sylinderen vil pluggen være ren. Forsvinner den i oljen må man ikke kjøre!!
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av Tor N12 » 24 mar 2008, 19:10

Høres ut som pakninga ja men kjenn også på kjøleslangene, om de er harde så er det i allefall en god indikasjon på gåen pakning.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av knut N458 » 24 mar 2008, 19:20

Takk for kjappe svar. Har vært ute og sjekket plugger. 1-3 var helt fine. Nr 4 var svart og våt. Fylte på en liter kjølevæske. På de to første startforsøkene virket det som om starteren ikke greide å dra motoren rundt! Ventet litt og prøvde en tredje gang og da startet den fint. Litt ujevn gange de første sekundene, men så gikk den fint.
Men! All kjølevæsken jeg hadde fyllt på forsvant i dimman. Plutselig nesten tom beholder! Og en annen ting: Det stiger damp opp ved turboen. Blokka synes våt ved sylinder 4 på høyre side. Er det der kjølevannet forsvinner? Og inn i sylinderen?

Skal ta en titt på olja om litt og kjenne på blokka om det er olje eller vann.

Tar gjerne i mot flere tips :)

Edit: Olja er fin og svart. Kan synes som om det er vannlekkasje ved turboen, men vanskelig å se hvor denne dampen kommer fra. Kan det tenkes at kjølevann forsvinner inn i turboen?
Slangene kjennes forøvrig myke.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av knut N458 » 24 mar 2008, 20:10

Vegard_B skrev:Hei:) Har samme problem på min OG 900 som har nå passert 320 000km. i tillegg tar det lang tid før temp.nåla stiger til der den skal være, og noe dårlig varme apparat før motor er skikkelig varm. Jeg er "ny" på bil, men vil tro det er topp pakninga, siden det er mest sannsynlig. Hvis oljen din er hvit/grå/lys er det nok topp-pakning som er gåen. Men oljen på min er helt fin!
Så har vært greit om noen hadde svart på dette, da jeg har samme prob som tråd starter:)
Treig oppvarming kan skyldes dårlig termostat. Den er enkel å skifte. Vann som forsvinner kan også skyldes slike lure lekkasjer som oppstår f.eks. kun nå motoren kjøles. Hadde et slikt tilfelle en gang.

Hos meg forsvinner vannet temmelig brått. Skal lufte anlegget før jeg prøver igjen.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av knut N458 » 25 mar 2008, 17:58

Oppdatering!
Bobler i kjølevannsbeholderen og stempeltopp 1 er noe renere enn den burde være. Så da er det jo klart.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Toppakning gåen?

Legg inn av saab9000aero » 25 mar 2008, 20:00

topp pakningen da. :cry:
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar