2,0t = 165hk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

2,0t = 165hk?

Legg inn av Edonis » 12 mai 2004, 22:23

Da jeg og fattern for første gang prøvekjørte 9-5 2,0t for ett år siden, opplyste selgeren om at bilen i virkeligheten hadde 165hk, og ikke 150hk som den markedføres som. Dette hadde verken av oss hørt noe om før, og syntes det virket litt søkt ettersom det ikke sto noe om dette noen sted. For ikke lenge siden fikk jeg også høre at da Drive målte motoren før de skulle chippe den, ble det vist at den faktisk hadde 165hk. Vet dere noe mer? Er i grunn litt forvirret, det ville da vært mye smartere å markedsført den som 165hk selv om man muligens måtte skatte noen ekstra lapper?

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Re: 2,0t = 165hk?

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 13 mai 2004, 00:33

Edonis skrev:Da jeg og fattern for første gang prøvekjørte 9-5 2,0t for ett år siden, opplyste selgeren om at bilen i virkeligheten hadde 165hk, og ikke 150hk som den markedføres som. Dette hadde verken av oss hørt noe om før, og syntes det virket litt søkt ettersom det ikke sto noe om dette noen sted. For ikke lenge siden fikk jeg også høre at da Drive målte motoren før de skulle chippe den, ble det vist at den faktisk hadde 165hk. Vet dere noe mer? Er i grunn litt forvirret, det ville da vært mye smartere å markedsført den som 165hk selv om man muligens måtte skatte noen ekstra lapper?
Dette har med forskjellige måter og måle effekten på, men mener å ha lest at Saab også legger inn en liten sikkerhets margin så du får minst den effekten du er lovet.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 13 mai 2004, 06:46

Kan også bekrefte at 165 er mere riktig orginalt enn 150. Årsaken ???

Saab legger på litt margin,, ja sikkert god mulig. Mener å huske at saab for en hel del år tilbake var med i en test der man målte effekten på drivhjulene opp mot den oppgitte effekt. Her kom saab dårligst ut mener jeg å huske. Kan være at de derfor har litt ekstra margin. Videre er det jo flere land enn norge som har hk-avgift så det holder.... Saab får jo ikke akkurat solgt flere biler om de skal betale ytterligere 15k i hk avgift pr.bil.
Når man vet hva bilen er god for og tåler er det jo snakk om marginale forskjeller. For saab koster det jo akkurat det samme å produsere en 9-5 med 150 el 165 hk..
:)
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

150/165

Legg inn av Orjan N235 » 13 mai 2004, 11:18

Ref til mitt innlegg under "Check Engine lampen lyser-...." http://www.saabturboclubnorway.com/foru ... 3806#13806

mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar