2,0t = 165hk?
Moderator: Moderatorer
- Edonis
- 0.7 bar
- Innlegg: 167
- Registrert: 10 mai 2004, 01:00
- Navn: Alexander
- Bil: 1995 Saab 9000 CD
- Sted: Asker
2,0t = 165hk?
Da jeg og fattern for første gang prøvekjørte 9-5 2,0t for ett år siden, opplyste selgeren om at bilen i virkeligheten hadde 165hk, og ikke 150hk som den markedføres som. Dette hadde verken av oss hørt noe om før, og syntes det virket litt søkt ettersom det ikke sto noe om dette noen sted. For ikke lenge siden fikk jeg også høre at da Drive målte motoren før de skulle chippe den, ble det vist at den faktisk hadde 165hk. Vet dere noe mer? Er i grunn litt forvirret, det ville da vært mye smartere å markedsført den som 165hk selv om man muligens måtte skatte noen ekstra lapper?
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Innlegg: 666
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Re: 2,0t = 165hk?
Dette har med forskjellige måter og måle effekten på, men mener å ha lest at Saab også legger inn en liten sikkerhets margin så du får minst den effekten du er lovet.Edonis skrev:Da jeg og fattern for første gang prøvekjørte 9-5 2,0t for ett år siden, opplyste selgeren om at bilen i virkeligheten hadde 165hk, og ikke 150hk som den markedføres som. Dette hadde verken av oss hørt noe om før, og syntes det virket litt søkt ettersom det ikke sto noe om dette noen sted. For ikke lenge siden fikk jeg også høre at da Drive målte motoren før de skulle chippe den, ble det vist at den faktisk hadde 165hk. Vet dere noe mer? Er i grunn litt forvirret, det ville da vært mye smartere å markedsført den som 165hk selv om man muligens måtte skatte noen ekstra lapper?
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Kan også bekrefte at 165 er mere riktig orginalt enn 150. Årsaken ???
Saab legger på litt margin,, ja sikkert god mulig. Mener å huske at saab for en hel del år tilbake var med i en test der man målte effekten på drivhjulene opp mot den oppgitte effekt. Her kom saab dårligst ut mener jeg å huske. Kan være at de derfor har litt ekstra margin. Videre er det jo flere land enn norge som har hk-avgift så det holder.... Saab får jo ikke akkurat solgt flere biler om de skal betale ytterligere 15k i hk avgift pr.bil.
Når man vet hva bilen er god for og tåler er det jo snakk om marginale forskjeller. For saab koster det jo akkurat det samme å produsere en 9-5 med 150 el 165 hk..

Saab legger på litt margin,, ja sikkert god mulig. Mener å huske at saab for en hel del år tilbake var med i en test der man målte effekten på drivhjulene opp mot den oppgitte effekt. Her kom saab dårligst ut mener jeg å huske. Kan være at de derfor har litt ekstra margin. Videre er det jo flere land enn norge som har hk-avgift så det holder.... Saab får jo ikke akkurat solgt flere biler om de skal betale ytterligere 15k i hk avgift pr.bil.
Når man vet hva bilen er god for og tåler er det jo snakk om marginale forskjeller. For saab koster det jo akkurat det samme å produsere en 9-5 med 150 el 165 hk..

Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
150/165
Ref til mitt innlegg under "Check Engine lampen lyser-...." http://www.saabturboclubnorway.com/foru ... 3806#13806
mvh,
mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt