Har jeg forstått dere riktig så er det altså turboen min som har røket
(se topic: bilen min havarerte idag, lagt inn idag)
Hva trenger man for denne jobben? er det kun og bytte turbo eller må andre ting også skiftes?
Og hvilken type bør jeg velge>?
Håper på svar her folkens
thoing
Turbo bytte
Moderator: Moderatorer
- ThomasN1407
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Turbo bytte
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
Min første Saab(endelig)
Re: Turbo bytte
Du trenger en td04-turbo som sitter originalt i 9-5 aero, samt slangesett til ca en tusenlapp. begge deler fåes kjøpt på speedparts. Grunnen til at jeg anbefaller deg td04-turboen fremfor den originale garrett-saken er kvaliteten, er vel noe kjølegreier som ikke er helt som det burde.. Trange kjølekanaler har jeg hørt en plass? Derfor er ikke levetiden på denne turboen allverden. Dessuten, hvis du først skal bytte, hvorfor ikke oppgradere litt? Så blir veien enklere hvis du skal videre, f.eks til steg 4 fra maptun eller speedparts. da trenger du småtteri som btr, eksos og trykkrør, alle deler enkle å bytte, samt software. Og det er også fullt mulig å kun bytte selve turboen uten å endre softwaren. kjørte selv på original software med td04-turboen, 3" eksos, trykkrør og ny btr. Fikk ikke utnyttet alt sammen, men det fungerte greit frem til kronasjehaugen ble stor nok til at softwaren kunne kjøpes:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- ThomasN1407
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Re: Turbo bytte
Ok høres greit ut, denne du foreslår passer da fint til min 01 2,0t 95stv
thoing
thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
Min første Saab(endelig)
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Turbo bytte
eller du kan skifte til en vanlig lik den som står på orginalt.Kjøpte min turbo som en rebuildt Turbo på ebay( alle slitedeler er skiftet ut og alt av pakninger nytt. Turboen ser nesten ny ut og ligger på stuebordet og venter på pakninger). Men kan vel regne med at den varer tilsvarende den som stod på....og da har ikke jeg bilen lenger.
større turbo gir mer lagg. Td04 begynner å virke ca 500rpm høyere enn garetten. Og jeg har selv lagt merke til at jeg bruker turtallsområdet mellom 1500-3500 mest (90prosent bykjøring) og synes jeg garretten passer bedre til mitt kjøremønster. Så det er egentlig en smaksak.
større turbo gir mer lagg. Td04 begynner å virke ca 500rpm høyere enn garetten. Og jeg har selv lagt merke til at jeg bruker turtallsområdet mellom 1500-3500 mest (90prosent bykjøring) og synes jeg garretten passer bedre til mitt kjøremønster. Så det er egentlig en smaksak.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
Re: Turbo bytte
så kjedelig du er da;)Dopus skrev:eller du kan skifte til en vanlig lik den som står på orginalt.Kjøpte min turbo som en rebuildt Turbo på ebay( alle slitedeler er skiftet ut og alt av pakninger nytt. Turboen ser nesten ny ut og ligger på stuebordet og venter på pakninger). Men kan vel regne med at den varer tilsvarende den som stod på....og da har ikke jeg bilen lenger.
større turbo gir mer lagg. Td04 begynner å virke ca 500rpm høyere enn garetten. Og jeg har selv lagt merke til at jeg bruker turtallsområdet mellom 1500-3500 mest (90prosent bykjøring) og synes jeg garretten passer bedre til mitt kjøremønster. Så det er egentlig en smaksak.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- ThomasN1407
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 04 mar 2008, 23:51
- Medlemsnummer: N1407
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-5 2.0t Estate
Re: Turbo bytte
Snakket med gutta på Speedparts idag og de anbefalte bare og skifte den jeg har idag til ny helt lik, da det passet min bil best og de planene jeg har videre med den, så den er bestillt og forhåpenligvis kommer den på Fredag
Nå starter bare problemene med og få bilen hjem fra Drammen, der de F... naf-folkene var så hyggelige og plassere den, gadd ikke ta den til tønsberg, de ble for stress
thoing
(melder meg ut av NAF)
Nå starter bare problemene med og få bilen hjem fra Drammen, der de F... naf-folkene var så hyggelige og plassere den, gadd ikke ta den til tønsberg, de ble for stress
thoing
(melder meg ut av NAF)
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)
Min første Saab(endelig)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbo bytte
Hei!
Om jeg husker rett, så ble vel registeret byttet på din bil rett før du kjøpte den? Det har sammenheng med oil-sludge problemet, som fører til igjenkoksing av motoren og rask forringelse av oljekvaliteten, og da er det ikke uvanlig av også turboen tar kvelden. Se over og evt rens oljerørene til turboen før du monterer ny turbo, og vær nøye med oljeskift hver 10 000 km.
Om jeg husker rett, så ble vel registeret byttet på din bil rett før du kjøpte den? Det har sammenheng med oil-sludge problemet, som fører til igjenkoksing av motoren og rask forringelse av oljekvaliteten, og da er det ikke uvanlig av også turboen tar kvelden. Se over og evt rens oljerørene til turboen før du monterer ny turbo, og vær nøye med oljeskift hver 10 000 km.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Turbo bytte
Jeg ble annbefalt å skifte oljerøret til turboen når jeg skifter turbo. Venter på det nå fra speedparts. Dem hadde ikke inne, måtte bestilles fra Sverige. Håper å få det før helgen hvis jeg er litt optimistisk...men tviler egentlig på det. Blir nok neste helg.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459