Turbo bytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
ThomasN1407
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 04 mar 2008, 23:51
Medlemsnummer: N1407
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-5 2.0t Estate

Turbo bytte

Legg inn av ThomasN1407 » 15 jun 2008, 20:45

Har jeg forstått dere riktig så er det altså turboen min som har røket
(se topic: bilen min havarerte idag, lagt inn idag)

Hva trenger man for denne jobben? er det kun og bytte turbo eller må andre ting også skiftes?
Og hvilken type bør jeg velge>?

Håper på svar her folkens


thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Turbo bytte

Legg inn av oddi N108 » 15 jun 2008, 22:13

Du trenger en td04-turbo som sitter originalt i 9-5 aero, samt slangesett til ca en tusenlapp. begge deler fåes kjøpt på speedparts. Grunnen til at jeg anbefaller deg td04-turboen fremfor den originale garrett-saken er kvaliteten, er vel noe kjølegreier som ikke er helt som det burde.. Trange kjølekanaler har jeg hørt en plass? Derfor er ikke levetiden på denne turboen allverden. Dessuten, hvis du først skal bytte, hvorfor ikke oppgradere litt? Så blir veien enklere hvis du skal videre, f.eks til steg 4 fra maptun eller speedparts. da trenger du småtteri som btr, eksos og trykkrør, alle deler enkle å bytte, samt software. Og det er også fullt mulig å kun bytte selve turboen uten å endre softwaren. kjørte selv på original software med td04-turboen, 3" eksos, trykkrør og ny btr. Fikk ikke utnyttet alt sammen, men det fungerte greit frem til kronasjehaugen ble stor nok til at softwaren kunne kjøpes:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
ThomasN1407
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 04 mar 2008, 23:51
Medlemsnummer: N1407
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-5 2.0t Estate

Re: Turbo bytte

Legg inn av ThomasN1407 » 15 jun 2008, 23:37

Ok høres greit ut, denne du foreslår passer da fint til min 01 2,0t 95stv


thoing
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Turbo bytte

Legg inn av Dopus » 16 jun 2008, 15:41

eller du kan skifte til en vanlig lik den som står på orginalt.Kjøpte min turbo som en rebuildt Turbo på ebay( alle slitedeler er skiftet ut og alt av pakninger nytt. Turboen ser nesten ny ut og ligger på stuebordet og venter på pakninger). Men kan vel regne med at den varer tilsvarende den som stod på....og da har ikke jeg bilen lenger.
større turbo gir mer lagg. Td04 begynner å virke ca 500rpm høyere enn garetten. Og jeg har selv lagt merke til at jeg bruker turtallsområdet mellom 1500-3500 mest (90prosent bykjøring) og synes jeg garretten passer bedre til mitt kjøremønster. Så det er egentlig en smaksak.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Turbo bytte

Legg inn av oddi N108 » 16 jun 2008, 15:47

Dopus skrev:eller du kan skifte til en vanlig lik den som står på orginalt.Kjøpte min turbo som en rebuildt Turbo på ebay( alle slitedeler er skiftet ut og alt av pakninger nytt. Turboen ser nesten ny ut og ligger på stuebordet og venter på pakninger). Men kan vel regne med at den varer tilsvarende den som stod på....og da har ikke jeg bilen lenger.
større turbo gir mer lagg. Td04 begynner å virke ca 500rpm høyere enn garetten. Og jeg har selv lagt merke til at jeg bruker turtallsområdet mellom 1500-3500 mest (90prosent bykjøring) og synes jeg garretten passer bedre til mitt kjøremønster. Så det er egentlig en smaksak.
så kjedelig du er da;)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
ThomasN1407
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 04 mar 2008, 23:51
Medlemsnummer: N1407
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-5 2.0t Estate

Re: Turbo bytte

Legg inn av ThomasN1407 » 16 jun 2008, 22:21

Snakket med gutta på Speedparts idag og de anbefalte bare og skifte den jeg har idag til ny helt lik, da det passet min bil best og de planene jeg har videre med den, så den er bestillt og forhåpenligvis kommer den på Fredag
Nå starter bare problemene med og få bilen hjem fra Drammen, der de F... naf-folkene var så hyggelige og plassere den, gadd ikke ta den til tønsberg, de ble for stress

thoing
(melder meg ut av NAF)
01 Saab 9-5 2.0t Estate
Min første Saab(endelig)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbo bytte

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jun 2008, 11:02

Hei!

Om jeg husker rett, så ble vel registeret byttet på din bil rett før du kjøpte den? Det har sammenheng med oil-sludge problemet, som fører til igjenkoksing av motoren og rask forringelse av oljekvaliteten, og da er det ikke uvanlig av også turboen tar kvelden. Se over og evt rens oljerørene til turboen før du monterer ny turbo, og vær nøye med oljeskift hver 10 000 km.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Turbo bytte

Legg inn av Dopus » 18 jun 2008, 17:52

Jeg ble annbefalt å skifte oljerøret til turboen når jeg skifter turbo. Venter på det nå fra speedparts. Dem hadde ikke inne, måtte bestilles fra Sverige. Håper å få det før helgen hvis jeg er litt optimistisk...men tviler egentlig på det. Blir nok neste helg.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar