Ventiler, 9000T 88'

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Ventiler, 9000T 88'

Legg inn av Rambraut N1491 » 09 jul 2008, 14:21

Som sagt i denne tråden skal jeg kanskje kjøpe en 9000T 88 mod.

Var innom igjen i dag så jeg fikk startet bilen. Når den gikk så høres det ut som om at ventilene har fått litt juling. Er ikke helt sikker, men høres veldig ut som ventilkakk.

Men er det noen som vet om det er mekaniske eller hydrauliske ventilstrammere (?), har glemt hva han kalte det. Er det i såfall noe problem og få reparert dette, eller skal bilen være slik?

Alle svar mottas med takk.


/ Martin

Edit: Om det skal være noen med god peiling på saab som bor enten på støren - lundamo - ler- kvål - melhus - trondheim, som kunne vært så vennlig og blitt med meg og sett på bilen en dag i løpet av denne uken hadde jeg vært veeldig takknemlig for det.

Send meg en PM for mer info om hvor jeg bor osv.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Ventiler, 9000T 88'

Legg inn av Morten N88 » 09 jul 2008, 15:50

Er hydraukiske trykkere. Tikker de er det enten lite olje på bilen, ellers er de fulle av dritt. Flere på forumet her som har hatt gode erfaringer med dieselrens. Litt tikking er normalt.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ventiler, 9000T 88'

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jul 2008, 18:47

Om bilen har stått lenge, så er det normalt at den tikker litt før trykkerne får fylt seg med olje. Så lenge en eller flere trykkere tikker, så skal du ikke kjøre bilen over 3000 o/min.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Ventiler, 9000T 88'

Legg inn av Rambraut N1491 » 09 jul 2008, 20:34

Okei, takker!

Kan prøve og la den gå litt på tomgang en dag her, og fylle på litt olje. Skulle ikke det funke, kan jeg prøve dieselrens som er nevnt litt over.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Ventiler, 9000T 88'

Legg inn av Rambraut N1491 » 09 jul 2008, 23:58

Ingvar N629 skrev:Om bilen har stått lenge, så er det normalt at den tikker litt før trykkerne får fylt seg med olje. Så lenge en eller flere trykkere tikker, så skal du ikke kjøre bilen over 3000 o/min.
Men tikkingen vil til slutt forsvinne, eller tar jeg feil?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar