Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 02 jul 2008, 10:37
Har skjedd noen ganger nå at når jeg gir full gass og så slipper clutchen så slurer den i stede for å spinne av gårde

Skjedde i 2. gir i går og i 3. gir for en tid tilbake. Hva kan dette komme av? Satte i ny clutch i fjor, kan jeg ha klart å slite den ut?
Første gangen det skjedde var rett etter at en lokal verkstedsjappe hadde bytta bremsevæske for meg, kan de ha klart å få noe luft inn i cluchen og at dette er årsaken?
Eller må jeg bare ha bedre clutch? Har ca 290 hk..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 jul 2008, 16:08
Timon skrev:når jeg gir full gass og så slipper clutchen så slurer den i stede for å spinne av gårde
Hmmm er det ikke lurere å slippe clutchen først, og så gi full gass?
Har du 240 mm clutch?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 02 jul 2008, 19:20
Ingvar N629 skrev:Timon skrev:når jeg gir full gass og så slipper clutchen så slurer den i stede for å spinne av gårde
Hmmm er det ikke lurere å slippe clutchen først, og så gi full gass?
Har du 240 mm clutch?
Jo, det er sikkert lurere men ikke like show
er ikke sikker, men bilen er jo originalt en lettrykker med 170 hk så tror ikke jeg har den største clutchen.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 jul 2008, 20:08
Ok, jeg tror 2,3 LTT fikk 240mm svinghjul først i 97. Bytt svinghjul og clutch til 240 mm, så skal det holde for det momentet du har, men det kommer jo an på kjørestilen også da

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
LeonLatex
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Legg inn
av LeonLatex » 02 jul 2008, 23:02
Dette er noe jeg kjenner godt til. Har hatt flere lettrykkere som har hatt det problemet der. For gud veit hvor mange clutcher jeg har bytta etter havari. Det går nav og det går fjære og lamellbelegg som vrenger seg av etter hvert. Så jeg fant ut at forsterka clutcher var tingen. Da fikk jeg et annet problem. Det var girkasser som gikk til H******. Har sikkert like mange girkassebytt for atdiffen har slått seg ut. Så det er bare å velge, for jeg regner med at siden du ikke har forsterka clutch så er heller ikke girkassa di forsterka.
SAAB 9000 
M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 03 jul 2008, 08:17
...for jeg regner med at siden du ikke har forsterka clutch så er heller ikke girkassa di forsterka.
Helt riktig

men tror du girkassa ryker med "bare" 290hk? Viss jeg bytter til spec-clutch e.l?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 03 jul 2008, 09:36
Timon skrev:...for jeg regner med at siden du ikke har forsterka clutch så er heller ikke girkassa di forsterka.
Helt riktig

men tror du girkassa ryker med "bare" 290hk? Viss jeg bytter til spec-clutch e.l?
Mye dreiemoment har du?
Org. girkasse holder 440 Nm ca.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 03 jul 2008, 19:05
CA?? Jeg har 440 Nm

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 04 jul 2008, 21:01
haha, kult at vi har en skikkelig råner her inne.
men du har nok det store svinghjulet altså. min kamerat sin M95 2.3ltt hadde 240mm svinghjul, så vi monterte aeroclutch på den. eller har jeg misforstått, aero-clutch passer vel kun på 240svinghjul? husker ikke diameteren på clutchen
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 04 jul 2008, 21:52
Begge har 240mm stor trykkplate, men det er forsjell på enten trykkplata eller lamellen på Aero kontra 170/200hk.
Aeroclutchen passer bare på 240mm svinghjul ja.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Jørgen 900
- 1.2 bar

- Innlegg: 224
- Registrert: 23 nov 2007, 15:40
- Bil: '95 900SE og '83 99GL
- Sted: Hamar
Legg inn
av Jørgen 900 » 04 jul 2008, 22:24
Timon skrev:CA?? Jeg har 440 Nm

Hehe!

-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 05 jul 2008, 17:46
Morten N88 skrev:Begge har 240mm stor trykkplate, men det er forsjell på enten trykkplata eller lamellen på Aero kontra 170/200hk.
Aeroclutchen passer bare på 240mm svinghjul ja.
når du sier "begge", mener du både 200hk og 2.3ltt, eller?
for det vi lurer på er hvilke biler som har hvilke svinghjul, ikke hvilke biler som har hvilken trykkplate

mulig du svarte på noe helt annet enn jeg trodde men.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 05 jul 2008, 17:49
Jaa.. joo.. Det jeg egentlig svarte på var vel at 240mmclutchen som leveres til Aero har ett annet delenr enn 2,3T og ltt. Troor jeg.

Har hvertfall forstått det sånn. Om alle 2,3ltt har 240mm vet jeg ikke..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 06 jul 2008, 02:54
440 nm in my ass
Dere 9000 folk har bare å gasse.. kassene deres tåler mere enn dere tror

Og hvis noe skulle skje, kassa kan byttes uten å ta ut motor! LUXUS

-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 10 jul 2008, 21:43
Morti skrev:440 nm in my ass
Dere 9000 folk har bare å gasse.. kassene deres tåler mere enn dere tror

Og hvis noe skulle skje, kassa kan byttes uten å ta ut motor! LUXUS

Aner jeg at du er noget bitter Morti? Tok du forresten livet av rallylådan også? Da aner jeg brukerfeil

25 Year anniversary of Saab 9000