Cluthen slurer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Cluthen slurer

Legg inn av Timon » 02 jul 2008, 10:37

Har skjedd noen ganger nå at når jeg gir full gass og så slipper clutchen så slurer den i stede for å spinne av gårde :( Skjedde i 2. gir i går og i 3. gir for en tid tilbake. Hva kan dette komme av? Satte i ny clutch i fjor, kan jeg ha klart å slite den ut?

Første gangen det skjedde var rett etter at en lokal verkstedsjappe hadde bytta bremsevæske for meg, kan de ha klart å få noe luft inn i cluchen og at dette er årsaken?

Eller må jeg bare ha bedre clutch? Har ca 290 hk..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2008, 16:08

Timon skrev:når jeg gir full gass og så slipper clutchen så slurer den i stede for å spinne av gårde
Hmmm er det ikke lurere å slippe clutchen først, og så gi full gass?

Har du 240 mm clutch?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Timon » 02 jul 2008, 19:20

Ingvar N629 skrev:
Timon skrev:når jeg gir full gass og så slipper clutchen så slurer den i stede for å spinne av gårde
Hmmm er det ikke lurere å slippe clutchen først, og så gi full gass?

Har du 240 mm clutch?

Jo, det er sikkert lurere men ikke like show :)

er ikke sikker, men bilen er jo originalt en lettrykker med 170 hk så tror ikke jeg har den største clutchen.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jul 2008, 20:08

Ok, jeg tror 2,3 LTT fikk 240mm svinghjul først i 97. Bytt svinghjul og clutch til 240 mm, så skal det holde for det momentet du har, men det kommer jo an på kjørestilen også da :roll:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Cluthen slurer

Legg inn av LeonLatex » 02 jul 2008, 23:02

Dette er noe jeg kjenner godt til. Har hatt flere lettrykkere som har hatt det problemet der. For gud veit hvor mange clutcher jeg har bytta etter havari. Det går nav og det går fjære og lamellbelegg som vrenger seg av etter hvert. Så jeg fant ut at forsterka clutcher var tingen. Da fikk jeg et annet problem. Det var girkasser som gikk til H******. Har sikkert like mange girkassebytt for atdiffen har slått seg ut. Så det er bare å velge, for jeg regner med at siden du ikke har forsterka clutch så er heller ikke girkassa di forsterka.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Timon » 03 jul 2008, 08:17

...for jeg regner med at siden du ikke har forsterka clutch så er heller ikke girkassa di forsterka.

Helt riktig :) men tror du girkassa ryker med "bare" 290hk? Viss jeg bytter til spec-clutch e.l?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Paradigm N558 » 03 jul 2008, 09:36

Timon skrev:
...for jeg regner med at siden du ikke har forsterka clutch så er heller ikke girkassa di forsterka.

Helt riktig :) men tror du girkassa ryker med "bare" 290hk? Viss jeg bytter til spec-clutch e.l?
Mye dreiemoment har du?
Org. girkasse holder 440 Nm ca.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Timon » 03 jul 2008, 19:05

CA?? Jeg har 440 Nm :shock:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Edward N812 » 04 jul 2008, 21:01

haha, kult at vi har en skikkelig råner her inne.

men du har nok det store svinghjulet altså. min kamerat sin M95 2.3ltt hadde 240mm svinghjul, så vi monterte aeroclutch på den. eller har jeg misforstått, aero-clutch passer vel kun på 240svinghjul? husker ikke diameteren på clutchen
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Morten N88 » 04 jul 2008, 21:52

Begge har 240mm stor trykkplate, men det er forsjell på enten trykkplata eller lamellen på Aero kontra 170/200hk.

Aeroclutchen passer bare på 240mm svinghjul ja.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 23 nov 2007, 15:40
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Jørgen 900 » 04 jul 2008, 22:24

Timon skrev:CA?? Jeg har 440 Nm :shock:
Hehe! :worship:
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Edward N812 » 05 jul 2008, 17:46

Morten N88 skrev:Begge har 240mm stor trykkplate, men det er forsjell på enten trykkplata eller lamellen på Aero kontra 170/200hk.

Aeroclutchen passer bare på 240mm svinghjul ja.
når du sier "begge", mener du både 200hk og 2.3ltt, eller?

for det vi lurer på er hvilke biler som har hvilke svinghjul, ikke hvilke biler som har hvilken trykkplate :P mulig du svarte på noe helt annet enn jeg trodde men.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Morten N88 » 05 jul 2008, 17:49

Jaa.. joo.. Det jeg egentlig svarte på var vel at 240mmclutchen som leveres til Aero har ett annet delenr enn 2,3T og ltt. Troor jeg. :) Har hvertfall forstått det sånn. Om alle 2,3ltt har 240mm vet jeg ikke..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Morti » 06 jul 2008, 02:54

440 nm in my ass :rofl:

Dere 9000 folk har bare å gasse.. kassene deres tåler mere enn dere tror :mrgreen: Og hvis noe skulle skje, kassa kan byttes uten å ta ut motor! LUXUS 8) :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Cluthen slurer

Legg inn av Eirik » 10 jul 2008, 21:43

Morti skrev:440 nm in my ass :rofl:

Dere 9000 folk har bare å gasse.. kassene deres tåler mere enn dere tror :mrgreen: Og hvis noe skulle skje, kassa kan byttes uten å ta ut motor! LUXUS 8) :lol:
Aner jeg at du er noget bitter Morti? Tok du forresten livet av rallylådan også? Da aner jeg brukerfeil :stupidme:
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar