Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Jørgen N237 » 01 sep 2008, 21:48

Rolfi skrev:Grattis :D

(Ikke selg OG`n nå da, den kommer du uansett til og savne ;) )

Vi er vel flere som har byttet til 9-5 fra OG900 som sier dette ja..
Styrer med DAB og AUX

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av na_X » 01 sep 2008, 22:13

Grattis med fin bil. :)
Jeg vurderer for tia en 9-5 også, men ikke F*** om jeg skal kvitte meg med min OG900 for det! :mrgreen:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Ingvar N629 » 01 sep 2008, 22:42

Gratulerer!! Anbefaler deg å beholde 900en, jeg solgte min da jeg kjøpte 9-5, og det har resultert i at jeg nå har kjøpt en ny og900.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Macgeier » 10 sep 2008, 10:56

Har bestemt meg for å beholde OG`en :wink:

Anyway, hentet 9-5`en igår, motor går stille rolig, ingen summelyd/registerlyd.
Alt er byttet, toppakning, registerkjede/drev, balangseaksel kjede/drev, strammere etc.
Drev og kjeder så ikke så alle værst ut egentlig antageligvis bare kjedet strekt til ytterpunktet.
I tillegg byttet han multireim OG strammehjulet (det var gåent), pluss veihusventilasjon.
Bilen er nå klar for nye 200.000km.

Og jeg skal bytte olje hver 10.000km - lover.

Var inne å snakket med mekanikeren som hadde gjort jobben, han mente motoren så fin ut inni, ikke tegn til oilsludge, og det med 200.000km på gammel veihusventilasjon.
De motorene han hadde sett med oilsludge var motorer som hadde gått laaangt mellom hvert oljeskift.

Han anbefalte å bruke semysyntetisk 10w/40 på en "gammel" motor og bytte ofte, så ville den vare evig.

Eneste nedur var to "parkeringshus" bulker på bakdøra :evil: Men jeg vet ikke om disse kommer fra den overfyllte bilforretningen eller på verkstedt som gjorde jobben, så her kommer jeg nok ingen vei...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2008, 16:15

Det høres jo bra ut, om du nå vil ha best mulig driftssikkerhet så kjøper du ny bensinpumpe, evt bare har med deg en ny en i hanskerommet sammen med litt verktøy (lett å bytte på 9-5), og ha alltid en tennkassett og verktøy til å bytte den med deg! Har du med en ny, så ryker ikke den gamle så lett heller. :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 sep 2008, 10:59

Appropo tennkassett, kvar oppbevarar folk den når dei har den med i bilen "som reserve"? Eg tenkte litt på å ta ut reservehjulet og montere den inn der, men må finne noko isopor og skjere ut slik at tennkassetten står støtt. Eller er det andre som har bedre idear? (tvilar ikkje på det ;) )

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Tor N12 » 14 sep 2008, 12:16

[quote="Hjelle, N6"]Appropo tennkassett, kvar oppbevarar folk den når dei har den med i bilen "som reserve"? )/quote]

Jeg har den i orginaleska.. har også orginalt baggasjenett på på den ene siden i baggasjerommet så da oppbevarer jeg den der. Når man skal oppbevare tennkassettene så skal man helst ha de liggende rett vei, mao med coilene nedover slik den står når den står på motoren.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Eirik » 14 sep 2008, 12:33

Ingvar N629 skrev:... og ha alltid en tennkassett og verktøy til å bytte den med deg! Har du med en ny, så ryker ikke den gamle så lett heller. :wink:
Merkelig det der. Men det later til å være sant. :D Noen som har prisen på en ny rød tennkassett?
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 sep 2008, 14:17

Tor N12 skrev:Jeg har den i orginaleska.. har også orginalt baggasjenett på på den ene siden i baggasjerommet så da oppbevarer jeg den der. Når man skal oppbevare tennkassettene så skal man helst ha de liggende rett vei, mao med coilene nedover slik den står når den står på motoren.
Ja, er akkurat det som er det... hadde en kunne lagt den ned hadde det blitt litt fleire muligheiter. Kjøpte min nye brukt på SDCC, so fikk naturligvis ikkje med embalasje. Reservehjul får en nærmast aldri bruk for uansett, i værste fall kan en ha ei boks med dekkskum med seg, so eg hallar igrunn mest til den løysinga, OM den får nedider, har ikkje kontrollmålt :p

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2008, 17:16

Jeg gjør det samme som Tor, har den i original emballasje, og setter den innenfor bagasjeromsnettet. Om du hører med et Saab-verksted, så har de sikkert en eske liggende :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Macgeier » 15 sep 2008, 07:07

Min nye 9-5`en fikk oljeskift på Saab verksted i forbindels med bytte av registerkede, balansekjede og tilhørende drev, etter dette ble bilen kjørt ca. 10 mil.
På søndag fikk jeg endelig tid til dieselflushing, burde egentlig brukt minst to dager for at dieselen kunne godgjøre seg nede i bunnpanna over natta.
Endagsflushing ble med andre ord en noe nedribbet procedyre:
1. Fylte en liter parafin i olja på varm motor, lot bilen stå på tomgang i 10 minutter. Dette virket bra, for det som kom ut var beksvart.

2. Fylte på 4 liter diesel istedet for olje. Kjørte 4 x 12 sekunder på tomgang, med 5 min pause imellom. Etter fjerde gangen gikk jeg inn og tok lunch (1/2 time). Ferdig med lunch så kjørte jeg en 12 sekunder sekvens på tomgang nok en gang før jeg tappet av dieselen (som var svart). Byttet oljefilter.

3. Fylte på 4 liter mineralolje. Tok en 15 minutters kjøretur, med noe på drag innimellom for å få motoren skikkelig varm. Tappet av oljen (som var svart, men ikke kritisk), og fjernet oljefilter. Lot motoren dryppe av seg èn times tid. Satte på nytt filter og fylte 4 liter semisyntetisk olje – Ferdig!

Gjennomførte med andre ord ikke en fullstendig flushing siden noen av punktene godt kunne vært repetert til det man tappet ut var rent, men fikk iallefall ut mye opplagret grums :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Ingvar N629 » 15 sep 2008, 12:22

Etter den runden kan de lønne seg å ta ned bunnpanna og rengjøre oljesila, på de motorene er sila veldig finmasket, så det kan ha satt seg en del grums der når du fikk løsnet det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Macgeier » 15 sep 2008, 12:58

Ingvar N629 skrev:Etter den runden kan de lønne seg å ta ned bunnpanna og rengjøre oljesila, på de motorene er sila veldig finmasket, så det kan ha satt seg en del grums der når du fikk løsnet det.
Sila er finmasket, ja, håper jeg fikk renset det godt nok. Det beste er nok å ta av bunnpanna, men kvier meg for jobben, skal iallefall følge nøye med på olja fremover, skal montere gradert oljetrykkmåler så fort jeg får tid.

PS. Planlegger å lage en spesial "oljesil renser":
Tette et den ene veien på et oljefilter, monter på en slangestuss på filteret, skru dette på motoren, koble en trykksprøyte med white spririt/parafin/diesel, eller bare en kanne med med diesel som helles innpå i en trakt.
Hensiken er at dieselen skal "fosse" ned gjennom oljepumpa og ut av Oljesila "mot kjørereretningen" og dermed ta med seg koks som er trykket mot sila. Hele prosessen skal gjøres med oljepluggen ute slik at dieselen som "fosser" gjennom sila, tar med seg grums som følger strømmen ut gjennom oljepluggen. Raskt og effektive uten skruing, kan gjøres ved hver oljeskift :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har 95 på hånda, valgets kval! (LØST).

Legg inn av Ingvar N629 » 15 sep 2008, 13:01

Det var smart :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar