Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Legg inn av Larisss » 29 okt 2008, 16:18

Noen som kan forklare meg hvordan man stiller inn tenninga? hvor mange grader osv skal den være på?. jeg har fått tak i en tenningslampe, men hvor og hvordan skal den brukes?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Legg inn av Eirik N396 » 29 okt 2008, 16:37

Skrevet tidligere, ang. og900. Men det skal vel ikke være de store forskjellene ifht. din 9000.
Eirik N396 skrev: Lampen kobles innpå batteriet, og rundt tennpluggkabel 1. Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på gitt turtall. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på Skjæveland ;)
Antall grader fortenning og ved hvilket turtall, skal vel stå på hjulbuen din.

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Legg inn av Larisss » 29 okt 2008, 17:11

Eirik N396 skrev:Skrevet tidligere, ang. og900. Men det skal vel ikke være de store forskjellene ifht. din 9000.
Eirik N396 skrev: Lampen kobles innpå batteriet, og rundt tennpluggkabel 1. Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på gitt turtall. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på Skjæveland ;)
Antall grader fortenning og ved hvilket turtall, skal vel stå på hjulbuen din.
Bilen er ommbygd, så det står bare grader osv, for vanlig 2.0L.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Legg inn av Eirik N396 » 29 okt 2008, 18:34

Forutsetter det er likt som på og900 T16, noe jeg regner med det er.

16grader fortenning @ 850 RPM

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Legg inn av Larisss » 29 okt 2008, 18:43

Eirik N396 skrev:Forutsetter det er likt som på og900 T16, noe jeg regner med det er.

16grader fortenning @ 850 RPM
Ok!.. takk
men hvor skal man peke med tenningslampa? har prøvd litt forskjellig, menn finner liksom ikke det punktet!
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.

Legg inn av Eirik N396 » 29 okt 2008, 18:52

Over svinghjulet.

Svar