[LØST] Turbolyd/ras 9-3
Moderator: Moderatorer
[LØST] Turbolyd/ras 9-3
Heisannn!
Hvor mye kvitter/lyd er det fra en 2.0t-150hk i en 9-3? Har et hørbart (hvis radioen står av) kvitter i min, men det er ikke noe blåroyk ved start. Er det et tegn på at turboen vil fyke? Tror ikke den har blitt bytta på sine 137 tusen km.
Hvor mye kvitter/lyd er det fra en 2.0t-150hk i en 9-3? Har et hørbart (hvis radioen står av) kvitter i min, men det er ikke noe blåroyk ved start. Er det et tegn på at turboen vil fyke? Tror ikke den har blitt bytta på sine 137 tusen km.
Sist redigert av heinrich den 02 mar 2009, 15:37, redigert 1 gang totalt.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 27 okt 2007, 16:17
Re: Turbolyd/ras 9-3
Kvitter?Heile tiden? Sikker på att det ikkje er avlastningsventilen som ikkje fungerer som den skal?
Re: Turbolyd/ras 9-3
Ja, rimelig lavt kvitter når jeg slipper gassen ved belastning rundt 3000 omdreininger. Hører den ikke noe særlig ellers. Har aldri hørt etter denne lyden når jeg har kjørt andre 2.0t, så aner ikke om den skal bære der 

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Turbolyd/ras 9-3
Har du åpentfilter? Liftfilter altså.. : p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Turbolyd/ras 9-3
Helt original bil, har ikke rørt noe enda
pleier det å være noe turbolyd i det hele tatt på de motorene?

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Turbolyd/ras 9-3
Sjekk avlastningsventilen du
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Turbolyd/ras 9-3
Kan man sjekke denne uten å feilsøke med en ny? Evt. en blåsetest av noe slag f.eks?
Det er lett å fremprovosere lyden ved å ha den i rundt 2000 omdreininger i fjerde gir og så sleppe gassen raskt. Ved vanlig kjøring legger jeg ikke merke til den. Det er ikke lyd når det ikke er belastning (som f.eks ved rusing av motor). Det høres kanskje mer ut som et "wooosh" enn kvittring, om jeg ikke tar helt feil.
Er det noen med eller har hatt original T7 2.0t som vet om det blir en liten turboplystring ved belastning på disse motorene, eller er de helt tysst?
Ellers, takk for alle svar
Blir kanskje litt paranoid på alle lyder når man har fått seg ny bil. 
EDIT:
Denne ventilen jeg må sjekke?
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/10,1895.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er lett å fremprovosere lyden ved å ha den i rundt 2000 omdreininger i fjerde gir og så sleppe gassen raskt. Ved vanlig kjøring legger jeg ikke merke til den. Det er ikke lyd når det ikke er belastning (som f.eks ved rusing av motor). Det høres kanskje mer ut som et "wooosh" enn kvittring, om jeg ikke tar helt feil.
Er det noen med eller har hatt original T7 2.0t som vet om det blir en liten turboplystring ved belastning på disse motorene, eller er de helt tysst?
Ellers, takk for alle svar


EDIT:
Denne ventilen jeg må sjekke?
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/10,1895.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
Re: Turbolyd/ras 9-3
Kjennern`te så godt tel 9-3, men det høres ut som alt virker som det skal:
Ved å gasse på bygger du opp ladetrykk til max, når du slipper gassen brått så stenger du alle veier til turbotrykket og bypass ventilen gjør som den skal - den slipper ut overtrykket med et "woosh" slik at turboen kan holde sitt turtall oppe og være klar til du gir gass igjen.
For å teste denne kan du nappe ut den tynne vakumledningen som går inn på bypass ventilen, plugge vakumledningen, og ta en kjøretur, du bør ikke høre "woosh" når vacumledningen er frakoblet for det er denne som kontrollerer når ventilen skal åpne.

Vacum ledningen skal sitte på venstre side på dette bildet.
Ved å gasse på bygger du opp ladetrykk til max, når du slipper gassen brått så stenger du alle veier til turbotrykket og bypass ventilen gjør som den skal - den slipper ut overtrykket med et "woosh" slik at turboen kan holde sitt turtall oppe og være klar til du gir gass igjen.
For å teste denne kan du nappe ut den tynne vakumledningen som går inn på bypass ventilen, plugge vakumledningen, og ta en kjøretur, du bør ikke høre "woosh" når vacumledningen er frakoblet for det er denne som kontrollerer når ventilen skal åpne.
Vacum ledningen skal sitte på venstre side på dette bildet.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: Turbolyd/ras 9-3
Takker for hjelp! Da venter jeg heller til bilen skal inn på EU-kontroll til februar, og ber dem høre.
Jeg regner med at en ødelagt avlastningsventil ville høres mer ut som dette, selv med letttrykkern til saab?
Jeg regner med at en ødelagt avlastningsventil ville høres mer ut som dette, selv med letttrykkern til saab?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbolyd/ras 9-3
Om AV lekker, så får du feilkode på T7. Men om den ikke åpner så er det vel mer tvilsomt, du kan bytte den i alle fall, ny koster jo nesten ingen ting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Turbolyd/ras 9-3
Jeg får gjøre det, den så riimelig enkel ut å bytte. Er det farlig å kjøre rundt med dette et par dager? Har ikke hørt mye kvitring, mer woosh.
Takk for hjelp folkens!
Takk for hjelp folkens!
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
Re: [LØST] Turbolyd/ras 9-3
Nå har jeg kjørt med denne lyden en stund mens jeg ventet på bypass-ventil som jeg hadde bestilt, og fikk nå plutselig en check-engine lampe. Stakk innom vestfold auto og fikk lest av feilkode, og vips så fikk jeg bekreftet at det var bypass-ventil. Greit med biler som skjønner hva som feiler dem. 

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero