[LØST] Turbolyd/ras 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

[LØST] Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 16 jan 2009, 08:18

Heisannn!

Hvor mye kvitter/lyd er det fra en 2.0t-150hk i en 9-3? Har et hørbart (hvis radioen står av) kvitter i min, men det er ikke noe blåroyk ved start. Er det et tegn på at turboen vil fyke? Tror ikke den har blitt bytta på sine 137 tusen km.
Sist redigert av heinrich den 02 mar 2009, 15:37, redigert 1 gang totalt.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av Berland N1165 » 16 jan 2009, 10:36

Kvitter?Heile tiden? Sikker på att det ikkje er avlastningsventilen som ikkje fungerer som den skal?

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 16 jan 2009, 10:51

Ja, rimelig lavt kvitter når jeg slipper gassen ved belastning rundt 3000 omdreininger. Hører den ikke noe særlig ellers. Har aldri hørt etter denne lyden når jeg har kjørt andre 2.0t, så aner ikke om den skal bære der :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 jan 2009, 10:55

Har du åpentfilter? Liftfilter altså.. : p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 16 jan 2009, 10:57

Helt original bil, har ikke rørt noe enda :) pleier det å være noe turbolyd i det hele tatt på de motorene?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av Tor N12 » 16 jan 2009, 11:06

Sjekk avlastningsventilen du
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 16 jan 2009, 13:48

Kan man sjekke denne uten å feilsøke med en ny? Evt. en blåsetest av noe slag f.eks?

Det er lett å fremprovosere lyden ved å ha den i rundt 2000 omdreininger i fjerde gir og så sleppe gassen raskt. Ved vanlig kjøring legger jeg ikke merke til den. Det er ikke lyd når det ikke er belastning (som f.eks ved rusing av motor). Det høres kanskje mer ut som et "wooosh" enn kvittring, om jeg ikke tar helt feil.

Er det noen med eller har hatt original T7 2.0t som vet om det blir en liten turboplystring ved belastning på disse motorene, eller er de helt tysst?

Ellers, takk for alle svar :) Blir kanskje litt paranoid på alle lyder når man har fått seg ny bil. :)

EDIT:

Denne ventilen jeg må sjekke?
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/10,1895.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av Macgeier » 16 jan 2009, 14:44

Kjennern`te så godt tel 9-3, men det høres ut som alt virker som det skal:
Ved å gasse på bygger du opp ladetrykk til max, når du slipper gassen brått så stenger du alle veier til turbotrykket og bypass ventilen gjør som den skal - den slipper ut overtrykket med et "woosh" slik at turboen kan holde sitt turtall oppe og være klar til du gir gass igjen.

For å teste denne kan du nappe ut den tynne vakumledningen som går inn på bypass ventilen, plugge vakumledningen, og ta en kjøretur, du bør ikke høre "woosh" når vacumledningen er frakoblet for det er denne som kontrollerer når ventilen skal åpne.
Bilde
Vacum ledningen skal sitte på venstre side på dette bildet.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 16 jan 2009, 14:53

Takker for hjelp! Da venter jeg heller til bilen skal inn på EU-kontroll til februar, og ber dem høre.

Jeg regner med at en ødelagt avlastningsventil ville høres mer ut som dette, selv med letttrykkern til saab?

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2009, 18:21

Om AV lekker, så får du feilkode på T7. Men om den ikke åpner så er det vel mer tvilsomt, du kan bytte den i alle fall, ny koster jo nesten ingen ting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 16 jan 2009, 20:23

Jeg får gjøre det, den så riimelig enkel ut å bytte. Er det farlig å kjøre rundt med dette et par dager? Har ikke hørt mye kvitring, mer woosh.

Takk for hjelp folkens!
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: [LØST] Turbolyd/ras 9-3

Legg inn av heinrich » 02 mar 2009, 15:39

Nå har jeg kjørt med denne lyden en stund mens jeg ventet på bypass-ventil som jeg hadde bestilt, og fikk nå plutselig en check-engine lampe. Stakk innom vestfold auto og fikk lest av feilkode, og vips så fikk jeg bekreftet at det var bypass-ventil. Greit med biler som skjønner hva som feiler dem. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Svar