Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Moderator: Moderatorer
- thrust_vectoring
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 09 jan 2009, 20:25
- Navn: Bjørnar Andrè Fonn
- Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Gikk over for å bytte ut litt vakumslanger og slikt idag. Etter en oppshine av diverse litt slitte slanger og slikt, skulle den startes for å sjekke at alt var iorden. Men det var det ikke. Ville ikke starte, bare sto og kjinna i det evige.. til slutt hadde jeg gasspedalen inne en god del, da fikk jeg start, men den sveiv som et ospelauv. etter litt hjelp med gasspedal og hosting, gikk den som normalt på tomgang. Prøve etter en liten stund å stoppe den for å se om den ville starte. Men akkurat samme greiene på nytt.
Feil: Den går litt for høyt på tomgang. 1300/1400 omdr. Når eg kjører å tykker gasspedalen litt kjappt ned, gir den et "bykst" før den begynner å accelerere. Den blir veldig veldig fort varm.. nesten helt til topps. Vifta går ikke på før den er rett under det røde feltet.. Hele draget i bilen er litt merkelig nå i forhold til slik det var.
Noen forslag?? Skulle gjerne vært på treff med lokal gjengen imorgen...
Edit: Siste slangen eg bytta va t veihusventilasjonen på toppen der. Den vakumslangen var utslitt å morken. Byttet ut hele denne. Og etter litt sjekking, så fannt jeg ut noe med denne. Om jeg drar av slangen (ved toppen) og holder fingen på slangen for å tett, så går bilen ner på tomgang (til normal) setter jeg slangen tilbake går den opp igjen på tomgang..
Anyone?
Feil: Den går litt for høyt på tomgang. 1300/1400 omdr. Når eg kjører å tykker gasspedalen litt kjappt ned, gir den et "bykst" før den begynner å accelerere. Den blir veldig veldig fort varm.. nesten helt til topps. Vifta går ikke på før den er rett under det røde feltet.. Hele draget i bilen er litt merkelig nå i forhold til slik det var.
Noen forslag?? Skulle gjerne vært på treff med lokal gjengen imorgen...
Edit: Siste slangen eg bytta va t veihusventilasjonen på toppen der. Den vakumslangen var utslitt å morken. Byttet ut hele denne. Og etter litt sjekking, så fannt jeg ut noe med denne. Om jeg drar av slangen (ved toppen) og holder fingen på slangen for å tett, så går bilen ner på tomgang (til normal) setter jeg slangen tilbake går den opp igjen på tomgang..
Anyone?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Så ved å tette veivhus ventilasjonen din oppnår du riktig tomgang.. Har du på enveisventilen på den slangen? Du skulle jo hatt vakum i innsuget der denne slangen skal kobles til så det var jo veldig rart
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- thrust_vectoring
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 09 jan 2009, 20:25
- Navn: Bjørnar Andrè Fonn
- Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Alså.. står enveisventil på denne slangen ja... tar jeg den av ved veivhuset, får den i hauer og lass med vakum. Ser på turbotrykksmåleren at den ligger på -0.7 eller deromkring på tomgang. Burde være god å tett alle veier da?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Står ventilen rett vei, da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- thrust_vectoring
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 09 jan 2009, 20:25
- Navn: Bjørnar Andrè Fonn
- Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Ventilen står rett vei ja.. Men sliter like mye med å starte biln om den står tilkoblet, eller om jeg drar den av og blender slangen. 2 timer til treff... hjeeelp...
*edit* Prøvde igjen å starte nå, med helt kald motor. Den starter med en gang, men går noe ujevnt og lukter veldig bensin etterpå.
*edit* Prøvde igjen å starte nå, med helt kald motor. Den starter med en gang, men går noe ujevnt og lukter veldig bensin etterpå.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Du har kanskje glemt en slange? Slangen til bensintrykksregulatoren da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- thrust_vectoring
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 09 jan 2009, 20:25
- Navn: Bjørnar Andrè Fonn
- Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Nei den slagen er byttet. Kan selfølgelig skje at jeg har glemt noe... men er ganske sikker på at alt er sjekket.
Men, siden den starter når den er kald, men ikke når den er varm.. eller med litt jobbing kommer den.
Kan det være noe kaldstart ventil eller noe som ikke er iorden? Noe som bare tilfeldigvis sluttet å virke når eg byttet litt slanger og slikt.. Du kan være helt sikker på at om vi ikke hadde Treff idag, så hadde dette aldrig sjedd. Murphy`s låv
Men, siden den starter når den er kald, men ikke når den er varm.. eller med litt jobbing kommer den.
Kan det være noe kaldstart ventil eller noe som ikke er iorden? Noe som bare tilfeldigvis sluttet å virke når eg byttet litt slanger og slikt.. Du kan være helt sikker på at om vi ikke hadde Treff idag, så hadde dette aldrig sjedd. Murphy`s låv
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
- thrust_vectoring
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 09 jan 2009, 20:25
- Navn: Bjørnar Andrè Fonn
- Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Fikk løst litt av problemet idag. Tok av kontakten til tempføleren og sprayet den med "trylle" spray. Nå starter den også med varm motor. Men den går ennå litt snodig. Lugger litt dersom jeg klemmer gasspedalen litt kjappt ned. Gassresponsen er også litt treig. Mest i 4og5 gear. Har et screnario på dette.
Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?
Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Niks. Den forskyver tenninga kun ved overtrykk.thrust_vectoring skrev: Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Sjekk avlastningsventilen din og slangane/røra til den. Er fort gjordt å gjere slik at eine plastrøret som går inn på avlastningsventilen kjem ut av posisjon når en skiftar vaccumslangar...
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Hadde helt likens problem på min OG900 T8, da var det èn tilfeldig (aka: husker ikke) vakumslange som hull i.
Sjekk om alle koplingene dine er OK, at du ikke glemte noe under byttingen
Sjekk om alle koplingene dine er OK, at du ikke glemte noe under byttingen
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
fyst må han få montert avlastningsventil. på bilen hans e slangen plugga igjen.Hjelle, N6 skrev:Sjekk avlastningsventilen din og slangane/røra til den. Er fort gjordt å gjere slik at eine plastrøret som går inn på avlastningsventilen kjem ut av posisjon når en skiftar vaccumslangar...
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- thrust_vectoring
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 09 jan 2009, 20:25
- Navn: Bjørnar Andrè Fonn
- Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Stemme d.. va heldige å fekk en pent brukt bolt med på kjøpet:)
Noen som har en slik ventil liggene, så er jeg veldig klar for å skaffe en slik..
Ellers har jeg klart å finne på Mekonomen, men vet ikke om denne er til å satse på?!?
Har gått over "på nytt" ALLE vakumslanger. Satt slangeklemmer på endel av dem.. fks til trykklokka.
Dro av et par "tilfeldige" slanger å prøvde å suge,blåse litt for å sjekke etter lekkasjer.. ingenting..
Som skrevet tidligere i tråden, merker jeg feilen veldig godt når eg klakker ned gasspedalen kjappt.
Bilen blir "kvelt" et kjappt sekund før den drar avsted som normalt..
*EDIT* For å legge til en liten ting. Så virker det som om bilen må ha Masse turbotrykk før den sparker ifra. Som om motoren sliter med å lage nok "sug" selv.. hater å si det, men virker for meg som at dette ENNÅ er et vakum/trykk problem.
Finnes det noen membraner eller andre følsomme komponenter i dette vakumsystemet som kan bli skadet?
Noen som har en slik ventil liggene, så er jeg veldig klar for å skaffe en slik..
Ellers har jeg klart å finne på Mekonomen, men vet ikke om denne er til å satse på?!?
Har gått over "på nytt" ALLE vakumslanger. Satt slangeklemmer på endel av dem.. fks til trykklokka.
Dro av et par "tilfeldige" slanger å prøvde å suge,blåse litt for å sjekke etter lekkasjer.. ingenting..
Som skrevet tidligere i tråden, merker jeg feilen veldig godt når eg klakker ned gasspedalen kjappt.
Bilen blir "kvelt" et kjappt sekund før den drar avsted som normalt..
*EDIT* For å legge til en liten ting. Så virker det som om bilen må ha Masse turbotrykk før den sparker ifra. Som om motoren sliter med å lage nok "sug" selv.. hater å si det, men virker for meg som at dette ENNÅ er et vakum/trykk problem.
Finnes det noen membraner eller andre følsomme komponenter i dette vakumsystemet som kan bli skadet?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
det er en blåsebelg på gassspjeldet som er koblet til vakuumsystemet. det er i allefall det på storebror 9000 2,3 t
men den trur jeg er styrt av spjeldet, men sjekk om det er hull på denne, om dette har noe å si....
hvis denne belgen skal testes må vaieren til gassspjeldet være aktiv, og man kan kjenne på uttaket på spjeldet...
men den trur jeg er styrt av spjeldet, men sjekk om det er hull på denne, om dette har noe å si....
hvis denne belgen skal testes må vaieren til gassspjeldet være aktiv, og man kan kjenne på uttaket på spjeldet...
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!
Nei, dette finnes ikke på og900.Thomashfh skrev:det er en blåsebelg på gassspjeldet som er koblet til vakuumsystemet. det er i allefall det på storebror 9000 2,3 t