Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av thrust_vectoring » 18 apr 2009, 20:54

Gikk over for å bytte ut litt vakumslanger og slikt idag. Etter en oppshine av diverse litt slitte slanger og slikt, skulle den startes for å sjekke at alt var iorden. Men det var det ikke. Ville ikke starte, bare sto og kjinna i det evige.. til slutt hadde jeg gasspedalen inne en god del, da fikk jeg start, men den sveiv som et ospelauv. etter litt hjelp med gasspedal og hosting, gikk den som normalt på tomgang. Prøve etter en liten stund å stoppe den for å se om den ville starte. Men akkurat samme greiene på nytt.

Feil: Den går litt for høyt på tomgang. 1300/1400 omdr. Når eg kjører å tykker gasspedalen litt kjappt ned, gir den et "bykst" før den begynner å accelerere. Den blir veldig veldig fort varm.. nesten helt til topps. Vifta går ikke på før den er rett under det røde feltet.. Hele draget i bilen er litt merkelig nå i forhold til slik det var.

Noen forslag?? :) Skulle gjerne vært på treff med lokal gjengen imorgen... :p

Edit: Siste slangen eg bytta va t veihusventilasjonen på toppen der. Den vakumslangen var utslitt å morken. Byttet ut hele denne. Og etter litt sjekking, så fannt jeg ut noe med denne. Om jeg drar av slangen (ved toppen) og holder fingen på slangen for å tett, så går bilen ner på tomgang (til normal) setter jeg slangen tilbake går den opp igjen på tomgang..

Anyone? :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Ottar N398 » 18 apr 2009, 21:42

Så ved å tette veivhus ventilasjonen din oppnår du riktig tomgang.. Har du på enveisventilen på den slangen? Du skulle jo hatt vakum i innsuget der denne slangen skal kobles til så det var jo veldig rart :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av thrust_vectoring » 18 apr 2009, 22:08

Alså.. står enveisventil på denne slangen ja... tar jeg den av ved veivhuset, får den i hauer og lass med vakum. Ser på turbotrykksmåleren at den ligger på -0.7 eller deromkring på tomgang. Burde være god å tett alle veier da? :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2009, 08:42

Står ventilen rett vei, da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av thrust_vectoring » 19 apr 2009, 09:14

Ventilen står rett vei ja.. Men sliter like mye med å starte biln om den står tilkoblet, eller om jeg drar den av og blender slangen. 2 timer til treff... hjeeelp... :)

*edit* Prøvde igjen å starte nå, med helt kald motor. Den starter med en gang, men går noe ujevnt og lukter veldig bensin etterpå.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2009, 09:46

Du har kanskje glemt en slange? Slangen til bensintrykksregulatoren da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av thrust_vectoring » 19 apr 2009, 09:58

Nei den slagen er byttet. Kan selfølgelig skje at jeg har glemt noe... men er ganske sikker på at alt er sjekket.

Men, siden den starter når den er kald, men ikke når den er varm.. eller med litt jobbing kommer den.
Kan det være noe kaldstart ventil eller noe som ikke er iorden? Noe som bare tilfeldigvis sluttet å virke når eg byttet litt slanger og slikt.. :p Du kan være helt sikker på at om vi ikke hadde Treff idag, så hadde dette aldrig sjedd. Murphy`s låv :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av thrust_vectoring » 19 apr 2009, 15:30

Fikk løst litt av problemet idag. Tok av kontakten til tempføleren og sprayet den med "trylle" spray. Nå starter den også med varm motor. Men den går ennå litt snodig. Lugger litt dersom jeg klemmer gasspedalen litt kjappt ned. Gassresponsen er også litt treig. Mest i 4og5 gear. Har et screnario på dette.

Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2009, 20:47

thrust_vectoring skrev: Dersom vakumslangene har vært dårlige og tenning stillt inn i forhold til dette. Så når jeg har fått ordnet alle slanger og fått alt tett, så blir tenningen "feil" ? Eller kan det være selve vakumklokka som er dårlig/gåen/sur/lat?
Niks. Den forskyver tenninga kun ved overtrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 apr 2009, 21:30

Sjekk avlastningsventilen din og slangane/røra til den. Er fort gjordt å gjere slik at eine plastrøret som går inn på avlastningsventilen kjem ut av posisjon når en skiftar vaccumslangar...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Paradigm N558 » 19 apr 2009, 21:58

Hadde helt likens problem på min OG900 T8, da var det èn tilfeldig (aka: husker ikke) vakumslange som hull i.
Sjekk om alle koplingene dine er OK, at du ikke glemte noe under byttingen :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Frode N073 » 20 apr 2009, 17:01

Hjelle, N6 skrev:Sjekk avlastningsventilen din og slangane/røra til den. Er fort gjordt å gjere slik at eine plastrøret som går inn på avlastningsventilen kjem ut av posisjon når en skiftar vaccumslangar...
fyst må han få montert avlastningsventil. på bilen hans e slangen plugga igjen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av thrust_vectoring » 20 apr 2009, 17:42

Stemme d.. va heldige å fekk en pent brukt bolt med på kjøpet:)
Noen som har en slik ventil liggene, så er jeg veldig klar for å skaffe en slik..

Ellers har jeg klart å finne på Mekonomen, men vet ikke om denne er til å satse på?!?

Har gått over "på nytt" ALLE vakumslanger. Satt slangeklemmer på endel av dem.. fks til trykklokka.
Dro av et par "tilfeldige" slanger å prøvde å suge,blåse litt for å sjekke etter lekkasjer.. ingenting..

Som skrevet tidligere i tråden, merker jeg feilen veldig godt når eg klakker ned gasspedalen kjappt.
Bilen blir "kvelt" et kjappt sekund før den drar avsted som normalt..

*EDIT* For å legge til en liten ting. Så virker det som om bilen må ha Masse turbotrykk før den sparker ifra. Som om motoren sliter med å lage nok "sug" selv.. hater å si det, men virker for meg som at dette ENNÅ er et vakum/trykk problem.

Finnes det noen membraner eller andre følsomme komponenter i dette vakumsystemet som kan bli skadet?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Thomashfh
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 05 nov 2008, 12:58
Medlemsnummer: N1722
Navn: Thomas Haugen Foldal
Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
Sted: Bergen / Hordaland

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Thomashfh » 21 apr 2009, 18:17

det er en blåsebelg på gassspjeldet som er koblet til vakuumsystemet. det er i allefall det på storebror 9000 2,3 t :)
men den trur jeg er styrt av spjeldet, men sjekk om det er hull på denne, om dette har noe å si....

hvis denne belgen skal testes må vaieren til gassspjeldet være aktiv, og man kan kjenne på uttaket på spjeldet...
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta :( *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Start problem!! Vakumtull? Need help!!

Legg inn av Eirik N396 » 21 apr 2009, 18:58

Thomashfh skrev:det er en blåsebelg på gassspjeldet som er koblet til vakuumsystemet. det er i allefall det på storebror 9000 2,3 t :)
Nei, dette finnes ikke på og900.

Svar