Forskjeller p? Turbo og i motor?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9000i

Forskjeller på Turbo og i motor?

Legg inn av 9000i » 03 sep 2004, 11:43

Hei, jeg har en Saab M88 9000i vurderer å bytte motor til turbo motor. Men har hørt at man kan montere turbo på den motroren jeg har nå. Er dette lurt? Tenker på slitasje osv?
Er det beste å bare bytte hele motoren?
Noen som har noen tanker, ider, erfaringer………

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 sep 2004, 13:33

Hei.

Det er nok fullt mulig å montere turbo på den motoren du har.
Men..... Du må gjøre mange forandringer for å få det til å holde.
Det rimeligste og enkleste er helt klart å skaffe komplett Turbo-motor.
Jeg ville kjøpt delebil i Sverige, da flytter du over det du trenger og selger det du ikke har behov for. Da får du prøvd motoren i bil, du får med girkasse og er du heldig så kan du selge unna såpass med deler at motoren blir nesten gratis...

Lykke til 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Guest

Legg inn av Guest » 03 sep 2004, 13:39

Jeg har hørt at det bare er å montere en turbo og at det er billig og enkelt gjøres i Sverige tror jeg? Men nå er jeg en stor kløne når det kommer til mototer og sånn. Er det så mye annet som må byttes?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 sep 2004, 15:13

Du KAN selvfølgelig bare montere en turbo men da er det veldig begrenset hvor mye effekt du kan ta ut.

Kompresjonen i motoren din er for høy til at du kan ha høyt ladetrykk.
Hvis du får montert en komplett turbomotor så har du også APC-systemet som overvåker ladetrykket og regulerer ned trykket hvis du får tenningsbank, kjekt å slippe svidde stempel....
Desuten vil det fort gå ut over clutch/gir, dette er forsterket på turbo-bilene.
Intercooler er også kjekt å ha....
BREMSER !!!!!
Dempere/fjærer....

Vil du slippe arbeidet så er det enkleste å selge bilen og kjøpe en orginal turbo...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

9000i

Legg inn av 9000i » 03 sep 2004, 15:33

Litt arbeid gjør ingen ting for bilen er jo i veldig god forfatning. Har sikkelig lyst på disse Green stuff bremsene som speedparts selger, litt dyrt. :-x

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 sep 2004, 18:00

Skal du bygge om så er i allefall ikke jeg i tvil om at det lønner seg å få
tak i en delebil..

Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 sep 2004, 08:27

Hvis du bare skal sette i en turbo så må du ihvertfall bytte hele eksosanlegget, samt deler av innsugsrørene, luftfilterhus, luftmassemåler, etc. For å få bilen godkjent må du også bytte frambremsene (kalipere, skiver, klosser).

Da har du kommet opp på en pris som er mye høyere enn delebil fra Sverige. Kjøp en gammel rustet turbo med lav km i Sverige!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar