Hei, jeg har en Saab M88 9000i vurderer å bytte motor til turbo motor. Men har hørt at man kan montere turbo på den motroren jeg har nå. Er dette lurt? Tenker på slitasje osv?
Er det beste å bare bytte hele motoren?
Noen som har noen tanker, ider, erfaringer………
Forskjeller p? Turbo og i motor?
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hei.
Det er nok fullt mulig å montere turbo på den motoren du har.
Men..... Du må gjøre mange forandringer for å få det til å holde.
Det rimeligste og enkleste er helt klart å skaffe komplett Turbo-motor.
Jeg ville kjøpt delebil i Sverige, da flytter du over det du trenger og selger det du ikke har behov for. Da får du prøvd motoren i bil, du får med girkasse og er du heldig så kan du selge unna såpass med deler at motoren blir nesten gratis...
Lykke til
Det er nok fullt mulig å montere turbo på den motoren du har.
Men..... Du må gjøre mange forandringer for å få det til å holde.
Det rimeligste og enkleste er helt klart å skaffe komplett Turbo-motor.
Jeg ville kjøpt delebil i Sverige, da flytter du over det du trenger og selger det du ikke har behov for. Da får du prøvd motoren i bil, du får med girkasse og er du heldig så kan du selge unna såpass med deler at motoren blir nesten gratis...
Lykke til

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Du KAN selvfølgelig bare montere en turbo men da er det veldig begrenset hvor mye effekt du kan ta ut.
Kompresjonen i motoren din er for høy til at du kan ha høyt ladetrykk.
Hvis du får montert en komplett turbomotor så har du også APC-systemet som overvåker ladetrykket og regulerer ned trykket hvis du får tenningsbank, kjekt å slippe svidde stempel....
Desuten vil det fort gå ut over clutch/gir, dette er forsterket på turbo-bilene.
Intercooler er også kjekt å ha....
BREMSER !!!!!
Dempere/fjærer....
Vil du slippe arbeidet så er det enkleste å selge bilen og kjøpe en orginal turbo...
Kompresjonen i motoren din er for høy til at du kan ha høyt ladetrykk.
Hvis du får montert en komplett turbomotor så har du også APC-systemet som overvåker ladetrykket og regulerer ned trykket hvis du får tenningsbank, kjekt å slippe svidde stempel....
Desuten vil det fort gå ut over clutch/gir, dette er forsterket på turbo-bilene.
Intercooler er også kjekt å ha....
BREMSER !!!!!
Dempere/fjærer....
Vil du slippe arbeidet så er det enkleste å selge bilen og kjøpe en orginal turbo...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du bare skal sette i en turbo så må du ihvertfall bytte hele eksosanlegget, samt deler av innsugsrørene, luftfilterhus, luftmassemåler, etc. For å få bilen godkjent må du også bytte frambremsene (kalipere, skiver, klosser).
Da har du kommet opp på en pris som er mye høyere enn delebil fra Sverige. Kjøp en gammel rustet turbo med lav km i Sverige!
Da har du kommet opp på en pris som er mye høyere enn delebil fra Sverige. Kjøp en gammel rustet turbo med lav km i Sverige!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T