Vel prioteringen var ganske enkel..Ingvar N629 skrev:Hadde du spurt så hadde du fått link til 3-4 steder du kunne fått alle delene du trenger i løpet av en uke, til en rimelig penge.
Og jeg vet ikke om jeg helt skjønner prioriteringa her, sette sammen en slik motor uten nytt register?? Har vel svart deg tidligere også at KOMPLETT registersats koster 1800 kr eller noe sånt hos Saab (de er ikke konk enda iallfall). Dumt å ikke bytte den når alt er ute. Spørs om ikke dette blir billig på kort og dyrt på lengre sikt.
Speedparts skulle ha 3.000 kr for en komplett reg/bal sats og skulle den først byttes så måtte man tatt med flere deler i samme slengen. Speedparts skulle ha 18.000 kr for de delene jeg trengte (da regnet jeg ikke med kamakslinger i den summen). Nødvendig maskinering før de nye delene skulle på plass ville kommet på 10.000 kr. Jeg er overhodet ikke noe bekymret for at regkjedet ryker før andre ting i motoren tar kvelden. Tipper kjedene ble byttet for 30.000-40.000 km siden, så med andre ord ikke noe mer slitasje en på dette en på en 30 år gammel Mercedes M102 motor med det gamle svake kjedet og 700.000 km på telleren

Grunnen til det bekymrer meg litt at jeg ikke byttet ringene, er at hvis de skal byttes nå må jeg av med toppen igjen. Skal man bytte råde og ramme lagere så holder det å kun plukke ned bunnpannen. Det er også fult mulig å bytte regkjede uten å løsne toppen. Nå var både ventiler og ventilstyringene så dårlig på begge toppene så disse måtte byttes hvis jeg først skulle tatt ringene. Toppen og blokka trengte også en høvling, hvis du ser bildene av blokka så ser du at den hadde hat godt av en tur i fresen, toppen var ikke noe bedre. Skulle jeg først høvlet blokka måtte jeg maskin borret/honet alle sylinderene, blokka da måtte jeg også ha plukket blokka helt ren før jeg kunne levert den inn.
Nå er det vel stempelringer og ventilstyringene som er roten til alt ondt på de motorene, slik at det blir slam/karbon i oljen, som igjen fører til dårlig smøring (og slipe-partikkler i oljen). Så det var vel muligens dårlig plan å ikke ta ringer styringer og ventiler da jeg hadde motoren åpen. Lagerskåler, regkjede, osv kunne man tatt senere. Nå er heldigvis de motorene så lett-skrudde at det ikke er så mye jobb å rive av topp/bunn senere.
Btw:
I følge både Saab i Sverige, Oslo sylinderservice og wikipedia.org (http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine)er det helt normalt med slitte lagerskåler på B205/B235 motorene (lenge før motoren har rundet 100K).
Dette med rådene på 2001 motoren og nyere var vist nok helt normalt, etter rådene er støpt kjøler man de ned og knekker de i to, da sparer man mye tid i produksjonen.