Overhaling av B205E motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Eivind Amundsen

Re: Overhaling av B205E motor

Legg inn av Eivind Amundsen » 14 mai 2009, 14:33

Ingvar N629 skrev:Hadde du spurt så hadde du fått link til 3-4 steder du kunne fått alle delene du trenger i løpet av en uke, til en rimelig penge.

Og jeg vet ikke om jeg helt skjønner prioriteringa her, sette sammen en slik motor uten nytt register?? Har vel svart deg tidligere også at KOMPLETT registersats koster 1800 kr eller noe sånt hos Saab (de er ikke konk enda iallfall). Dumt å ikke bytte den når alt er ute. Spørs om ikke dette blir billig på kort og dyrt på lengre sikt.
Vel prioteringen var ganske enkel..
Speedparts skulle ha 3.000 kr for en komplett reg/bal sats og skulle den først byttes så måtte man tatt med flere deler i samme slengen. Speedparts skulle ha 18.000 kr for de delene jeg trengte (da regnet jeg ikke med kamakslinger i den summen). Nødvendig maskinering før de nye delene skulle på plass ville kommet på 10.000 kr. Jeg er overhodet ikke noe bekymret for at regkjedet ryker før andre ting i motoren tar kvelden. Tipper kjedene ble byttet for 30.000-40.000 km siden, så med andre ord ikke noe mer slitasje en på dette en på en 30 år gammel Mercedes M102 motor med det gamle svake kjedet og 700.000 km på telleren :)

Grunnen til det bekymrer meg litt at jeg ikke byttet ringene, er at hvis de skal byttes nå må jeg av med toppen igjen. Skal man bytte råde og ramme lagere så holder det å kun plukke ned bunnpannen. Det er også fult mulig å bytte regkjede uten å løsne toppen. Nå var både ventiler og ventilstyringene så dårlig på begge toppene så disse måtte byttes hvis jeg først skulle tatt ringene. Toppen og blokka trengte også en høvling, hvis du ser bildene av blokka så ser du at den hadde hat godt av en tur i fresen, toppen var ikke noe bedre. Skulle jeg først høvlet blokka måtte jeg maskin borret/honet alle sylinderene, blokka da måtte jeg også ha plukket blokka helt ren før jeg kunne levert den inn.

Nå er det vel stempelringer og ventilstyringene som er roten til alt ondt på de motorene, slik at det blir slam/karbon i oljen, som igjen fører til dårlig smøring (og slipe-partikkler i oljen). Så det var vel muligens dårlig plan å ikke ta ringer styringer og ventiler da jeg hadde motoren åpen. Lagerskåler, regkjede, osv kunne man tatt senere. Nå er heldigvis de motorene så lett-skrudde at det ikke er så mye jobb å rive av topp/bunn senere.

Btw:
I følge både Saab i Sverige, Oslo sylinderservice og wikipedia.org (http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine)er det helt normalt med slitte lagerskåler på B205/B235 motorene (lenge før motoren har rundet 100K).

Dette med rådene på 2001 motoren og nyere var vist nok helt normalt, etter rådene er støpt kjøler man de ned og knekker de i to, da sparer man mye tid i produksjonen.

Eivind Amundsen

Legg inn av Eivind Amundsen » 14 mai 2009, 14:37

Sondreot skrev:Er ikke shortmotor til 17 100 kr et godt alternativ?

http://www.speedpartsnorway.no
Ja, det kan høres ut som et godt alternativ, finner ikke motoren på sidene til speedparts, har du noen direkte link ?
Men uten å ha lest noe om motoren /betingelsene er jeg skeptisk, av den enkle grunn at speedparts tar mer for slite deler en en komplett motor.

Edit:
Hvis du tenker på disse : Bilde http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... otor.shtml
så er jo det bare en halv motor til 17.100 kr. Jeg betaler ikke så mye for maskinering av motordeler (feks 200 kr for borring per syl, 200 kr for plansliping) så jeg skulle restaurert den originale motorblokka for langt under 5.000 kr. dvs dette alternativet hadde blitt 12.000 kr dyrere en å overhale blokka som satt i bilen. Nå koster vel toppen omtrent like mye som blokka, så en ny motor i deler, ville fort ha kommet på 40.000 kr ? (noen som gidder å kalkulere :D).
Sist redigert av Eivind Amundsen den 14 mai 2009, 16:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2009, 16:13

Ja du kan bytte registerkjede uten å ta av toppen, men det er bare tull å gjøre det. Uten i det minste å bytte drevene så sliter det nye kjedet seg til slitasjen på drevene. I tillegg har du balanseakselkjedet som du ikke kommer til, men det kan jo klippes.

Det hadde vært lurt å bytte ringer ja, men som du sier så er det jo liten vits uten å gjøre noe med sylinderløpene.

Saab har billigere transmisjonssats enn speedparts da, og den inneholder også masse o-ringer, simring til veiva på registersida og litt annet småtteri.

Regner med at BILLIG var stikkord for bileieren, jeg for min del hadde aldri satt inn noe sånt. Han får selge fort!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2009, 16:22

Skal man handle seg bunndel så må vel heller dette være tingen: http://www.maptun.se/shopCategory.php?hl=114&cg=737
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Eivind Amundsen

Legg inn av Eivind Amundsen » 14 mai 2009, 23:41

Ingvar N629 skrev:Ja du kan bytte registerkjede uten å ta av toppen, men det er bare tull å gjøre det. Uten i det minste å bytte drevene så sliter det nye kjedet seg til slitasjen på drevene. I tillegg har du balanseakselkjedet som du ikke kommer til, men det kan jo klippes.

Det hadde vært lurt å bytte ringer ja, men som du sier så er det jo liten vits uten å gjøre noe med sylinderløpene.

Saab har billigere transmisjonssats enn speedparts da, og den inneholder også masse o-ringer, simring til veiva på registersida og litt annet småtteri.

Regner med at BILLIG var stikkord for bileieren, jeg for min del hadde aldri satt inn noe sånt. Han får selge fort!
Sitter med en følese av at sylinderene er stress-borret på de B205 blokkene, så de holder ikke helt fasongen når de går varme, er vel dette som er årsaken til at motoren spiser stempelringer ? Så borring eventuelt maskinhoning er vel et must når man skal bytter ringer på denne motoren (noe man sikkert kan gjøre når man først skal bytte registerkjede.

Tok 1.500 kr for demontering og samme for montering igjen, så gikk det 1.500 kr i deler, olje, kjøleveske osv.. Så totalt havnet vi på 4.500 kr. Skulle jeg ha restaurert motoren ville vi havnet på rundt 30.000 kr (tipper jeg), det var ingen fornuftig mellomting! (ting henger jo sammen her).

Ser vel forsåvidt ikke hvorfor bilen bør selges fort, sylinder 4 ble tilsvarende like god som de andre sylinderene, eneste problemet er at det har blitt brukt deler stempler og ringer fra en motor som har trillet 100.000 km. Kjedet som sitter på motoren er byttet en gang og bilen har ikke rullet mer en 130.000 km. Så etter min oppfatning så er motoren like dårlig som en tilsvarende B205 motor som har tuslet 130.000 km. Selv hadde jeg gjort dette på egen bil, men er skeptisk til å gjøre sånt på andre sin tralle :D Hadde dette vært min bil og jeg ville ha gjort det ordentlig hadde jeg total renovert motoren, da hadde jeg først tittet på B204 deler, eller funnet noen som passer over fra et annet bil merke (med litt modifisering).

Er litt skuffet over Saab B205 motoren. Jeg har ikke skrudd Saab motor før men har skrudd mange andre motormerker, dette er vel dårligste motoren jeg noen gang har tatt opp. Blokka og toppen er helt knall :worship: , men resten av delene og maskineringen bærer litt preg av å være fort gjort og billig. Bilen Saab 95 er virker også som en solid bil, men den B205 motoren var en stor skuffelse. :( Nå har jeg hørt veldig mye positivt om Saab 9000 motoren opp igjennom årene (siden den kom), så jeg hadde vel litt store forventninger til B205 motoren :?

Her er forresten noe av det wikipedia sier om B205 motoren (http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine):
«The B205 and B235 is considered to be less strong than its predecessor, and could be less suitable for performance tuning applications due to its lighter weight and weaker pistons, softer valvesprings and milder valve timing.»

Eivind Amundsen

Legg inn av Eivind Amundsen » 15 mai 2009, 13:24

Etter å ha prøvd bilen litt, så gjør det ikke noe om motoren er av litt dårlig kvalitet, fyf**n for en bil! :shock: :D

Svar